MotoPlus 24 - 2020

10 graden uitkomen, van een ritje met zo’n nieuwe Ducati krijgt natuurlijk elke motorlief- hebber het vanzelf warm. Vooral de prestaties van de V4 zijn – zeker voor een ‘hoogpoter’– enorm. Op dit vlak dringt de vergelijking met een BMW zich ook meteen op: niet met de GS, maar met de S1000XR. Ook een viercilinder, die met 165 pk bovendien een vergelijkbaar vermo- gen heeft. Van onderuit mist de Multistrada V4 – ondanks alle technische aanpassingen – toch wel een beetje echte bottom-power. Het is geen Honda Crosstourer zeg maar, ook zo’n V4-cross­ over. De Multistrada V4 draait prima onderin, maar als je het gas onder de 2.500 tpm ineens open zet lijkt het qua ‘hakken’wel een beetje een twin. Pas vanaf ruim 4.000 tpm begint de Italiaanse vierpitter te snorren en vanaf 7.000 tot dik in het rode gebied (10.000 tpm) levert hij gewoon een enorme klap vermogen en is hij echt supersnel. Helemaal trillingsvrij is de vier­ cilinder daarbij niet: door de verzette kruktappen en onregelmatige motorloop heeft het blok wel een eigen karakter en zeker rond de 5.000 toe- ren voel je hem vooral in de tank wat trillen, al wordt het nooit vervelend. Het laat merken dat er iets leeft onder je. Maar de van een beschei- den uitlaatgeluid voorziene V4 maakt grote indruk, waarbij je door de mapping-keuze de prestaties en gasrespons subliem kunt afstellen op het momentane gebruik. Zoals op de vuile secundaire wegen in het Belgische achterland de Urban-stand bijvoorbeeld opmerkelijk goed voldeed en voor een relaxed rijgedrag zorgde. De koppeling werkt in dit plaatje prima, maar de versnellingsbak heeft vooral in de lagere versnel- lingen toch een krachtig voetje nodig. Boven- dien is de vrijstand bij stilstand een beetje lastig te vinden. De standaard quickshifter werkt zowel met op- als terugschakelen erg goed, maar wel pas vanaf de derde versnelling. Bij lagere snel- heden in de bebouwde kom is de koppeling onmisbaar. Wat me tijdens deze eerste test wel een beetje zorgen baarde was het benzinever- bruik: volgens de boordcomputer verbruikten we over onze 240 km lange rit over voorname- lijk secundaire wegen gemiddeld 7,2 liter op 100 km, oftewel bijna 1 op 14. Gezien de 22-liter tank ligt de actieradius daarmee op ruim 300 km, maar een moderne machine die is bedoeld als ‘Granturismo’had in mijn ogen zuiniger moeten zijn. Misschien is de boordcomputer gewoon pessimistisch van aard, of wordt het verbruik beter als het motorblok ingereden is, want we reden met een behoorlijk maagdelijke V4. Op het kleine stukje snelweg in de route kon- den de radarsystemen mooi getest worden. De adaptieve cruise control werkt subliem, waarbij je de afstand tot je voorganger met twee dui- delijke knoppen op het stuur kunt instellen van 1 tot 4 seconden. Het systeem remt tot op bepaalde hoogte ook automatisch bij, maar het is natuurlijk aan te raden om zelf altijd ‘stand-by’ te blijven als je deze adaptieve cruise control gebruikt. Even wennen is dat het knipperlicht naar links (inhalen dus) door het systeem ook direct wordt vertaald naar ‘gas open’! Dus eerst kijken of het kan en dan pas het knipperlicht bedienen, want de Duc spuit er namelijk met- een vandoor. Waarbij je trouwens weer wordt geholpen door de dodehoek-waarschuwing. Ideaal, zeker op de snelweg kijk ik regelmatig over m’n linkerschouder om te zien of er niet iemand ‘onzichtbaar‘ schuin naast me rijdt. Bij het baksteensgewijs rijden in een groep lichten de gele leds trouwens regelmatig op, daar moet je ook aan wennen, maar je weet dan in elk geval dat er iemand vlak achter je zit. De Multistrada V4S stuurt erg fijn en voelt al na een paar kilometer vertrouwd aan, ook door zijn fijne Brembo-remmen die als het moet heel stevig vertragen en dat koppelen aan een prima doseerbaarheid. De machine reageert lichtvoetig op elke stuurbeweging, zonder dat dat naar de nerveuze kant doorslaat. Vergeleken met de eerdergenoemde S1000XR lijkt de V4S een tikje minder sportief, maar wel wat stabieler en goedmoediger. Het verschil in voorwielen (17-inch voor de XR en 19-inch voor de Multi­ strada) lijkt hierin wel te bespeuren. Waarbij Ducati gelukkig niet de fout heeft gemaakt om ‘voor de looks’ über-brede banden te monte- ren. De modale bandenmaten (120/70ZR19 en 170/60ZR17) dragen zeker bij aan het fijne, ongecompliceerde stuurgedrag. De elektro- nische Skyhook-vering op deze Ducati werkt Het kantelbare TFT-dashboard is geweldig qua info en afleesbaarheid. Als inzetjes het instelscherm voor de radar en het scherm met navigatie via je telefoon. Het nieuwe 1.158cc V4-blok voor de Multi­ strada is compacter dan de 1.260cc V-twin! De winglets onder de radiateur koelen je benen. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3