MotoPlus 24 - 2020
22 MOTOPLUS EERSTE TEST vooroverdraaiende wielen enigszins opheft. Bovendien vermindert het de wheelie-neiging van de machine. In beide cilinderkoppen draaien dus twee nokkenassen, die vanaf de krukas worden aangedreven door een ketting. Bijzonder is dat deze ketting bij de voorste cilinderbank aan de rechterkant zit en de inlaatnokkenas aandrijft (die op zijn beurt via een tandwiel de uitlaat nokkenas laat draaien). Bij de achterste cilinders is dat precies andersom: hier wordt de uitlaat nokkenas door de ketting links van de cilinders aangedreven en de inlaatnokkenas via een tandwiel. Door deze truc konden twee dezelfde cilinderkoppen worden gebruikt, daarnaast scheelt het volgens Ducati bouwbreedte: de nieuwe 1.158-V4 is bijvoorbeeld slechts 20 mm breder dan de 1.260-V2! De in- en uitlaatkanalen, kleppen, kleptiming en gaskleppen zijn ‘rustiger’ dan bij de Panigale; de Multistrada V4 hoefde immers ook geen 220 pk te leveren, al behoort hij met zijn 170 pk nog steeds tot de top in zijn segment. Voor dit topvermogen waren 46mm-gaskleppen voldoende, evenals 33,5mm-inlaatkleppen en 26,8mm-uitlaatkleppen. Wat ook flink werd aan- gepast ten opzichte van de Panigale is het vlieg- wieleffect van de motor. De draaiende massa werd beduidend groter, wat resulteert in een soepeler en comfortabeler rijgedrag omdat de motor wat minder heftig op elke draai aan het gas reageert. Koppeling en versnellingsbak wer- den ook aangepast op hun nieuwe gebruiks gebied. Zo kwamen de zes versnellingen verder uit elkaar te liggen, met een kortere één voor makkelijk wegrijden met volle belading op een helling, en juist een langere zes voor ontspan- nen snelwegritten met een lager toerental. Het nieuwe V4-blok maakt indruk met zijn compacte afmetingen en lage gewicht, die eigenschappen kreeg hij voor de Panigale V4 natuurlijk al van huis uit mee. Vergeleken met de 1.260cc V-twin is het nieuwe V4-blok korter, lager en dus slechts 2 cm breder. In totaal weegt de nieuwe V4 met zijn 66,7 kg zelfs 1,2 kg minder dan de tweecilinder! Voor het rijwielgedeelte Flinke (verlichte) knoppenwinkel, maar logisch en goed te bedienen. Rechtsonder de joystick voor de instelmenu’s; de + en – zijn voor de afstand tot je voorligger bij gebruik van de adaptieve cruise control. Een Ducati V4 zonder desmo, maar met kleine slepertjes en klepveren. En pas om de 60.000 kilometer kleppen stellen! werd ook met een schuin oog naar die Panigale gekeken: de nieuwe V4 kreeg een aluminium monocoque-frame met aangeschroefd achter frame. Opmerkelijk is het gebruik van een tweezijdige swingarm in plaats van zo’n fraai gevormd enkelzijdig kunstwerk. Als echte cross over staat de Multistrada V4 op een 19-inch voorwiel en 17-inch achterwiel. Het standaard model krijgt gietwielen, de S-versies gespaakte tubeless wielen. Dankzij het compactere motor- blok werd de wielbasis met 18 mm gereduceerd tot 1.567 mm, wat de handelbaarheid ten goede komt. De veerwegen bedragen 170 mm voor en 180 mm achter; net als die wielen zijn ook dit echte crossover-waardes en dat geldt ook voor de grondspeling van slechts 220 mm. Die draagt op zijn beurt weer bij aan de relatief beperkte zithoogte van 840 of 860 mm (ver- stelbaar). De vering is op het standaard model al volledig instelbaar, maar dat moet dan wel handmatig gebeuren. Op de S-versies gebeurt dat elektronisch, die kregen een volledig elek- tronisch instelbare monoschokdemper met Skyhook-systeem en een eveneens volledig elektronisch instelbare 50mm upside-down voorvork met Skyhook-systeem, die je met een knop op het stuur heel makkelijk kunt instellen. De Brembo-remmen op de basisversie hebben 320mm-schijven en radiale Monobloc-klauwen; op de S-versies zitten 330mm-schijven met Stylema-klauwen. Achter zit in alle gevallen een relatief grote 265mm-schijf met dubbelzuiger klauw, omdat je op een volgepakte en met twee personen beladen reismachine nu eenmaal rela- tief veel vertraging uit die achterrem haalt. Rijklaar zet de nieuwe Ducati in standaardversie 240 kg op de weegschaal. De S-uitvoeringen wegen met de grotere remmen en elektroni- sche vering iets meer. De Multistrada V4S weegt 243 kg, de V4S Sport 242 kg, waarbij die ene kilo besparing door het carbon voorspatbord en de titanium Akrapovic-uitlaat komt. Genoeg theorie: op pad met de nieuwe Ducati Multistrada V4S die in België al een dagje voor ons klaar stond voor een eerste kennismaking. En ook al wilde de temperatuur niet boven de
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3