MotoPlus 24 - 2020
EERSTE TEST DUCATI MULTISTRADA V4 20 MOTOPLUS EERSTE TEST Na de Panigale en de Streetfighter moet ook Ducati’s allroad, de Multistrada, eraan geloven: het V4-blok vervangt de voor het merk zo ken- merkende V-twin. In elk geval de 1260 V-twin; de Multistrada 950 blijft nog wel als V-twin leverbaar. De nieuwe Multistrada V4 komt er meteen in drie verschillende uitvoeringen: naast de standaard V4 is er ook een V4S en een V4S Sport. Vergeleken met het standaard model hebben de S-versies onder meer grotere voorremmen, elektronisch instelbare Skyhook-vering en uitgebreidere elektronica met een ander dashboard: op de standaard Multistrada V4 zit een 5-inch TFT-display met smartphone- connectiviteit, maar op de S-uitvoeringen is het display luxer en groter (6,5-inch display) en kreeg het bovendien hetzelfde glas als moderne smartphones, zodat reflecties en slecht zicht door zonlicht verleden tijd moeten zijn. Daar- naast beschikt dit grotere schermmet zijn tele- foon-connectiviteit ook over de mogelijkheid om het scherm van je telefoon te ‘mirroren’ en samen met de nieuwe Ducati-app ook te gebruiken als volwaardige navigatie. Alleen het inladen van een GPX-route kan nog niet, maar dat komt er ongetwijfeld ook aan. Al vanaf de gewone V4 is er dus een flink elek- tronicapakket aan boord, met onder meer vier rijmodi, keyless-start, bochten-ABS, tractiecon- trole en wheelie-controle. De S en de S Sport hebben daarbovenop ook nog hillstart, boch- tenverlichting, quickshifter, adaptieve cruise control en dodehoek-waarschuwing. Voor die laatste twee opties is de nieuwe Ducati als een van de eerste productiemotoren aan voor- en achterzijde voorzien van een Bosch-radar. Die in de neus houdt bij ingeschakelde cruise control de afstand tot je voorligger constant en remt zelfs met maximaal 30% remkracht bij als die afstand te klein wordt. Voor de dodehoek-waar- schuwing zitten er op beide spiegels gele leds die gaan branden als er een voertuig in je dode hoek rijdt. Alle leverbare extra’s en accessoires heeft Ducati overigens ondergebracht in vier De Ducati Multistrada slaat nieuwe wegen in. Zonder desmodromische kleppen, zonder buizenframe en zonder eenarmige swingarm, maar met twee extra cilinders en uitgebreide elektronica (met onder meer dodehoek-waarschuwing en adaptieve cruise control) wordt de machine nog nadrukkelijker als Granturismo gepresenteerd. In België konden we er alvast een dagje mee rijden. | Tekst: Eric Bulsink; Foto’s: Jonathan Godin, Ducati | GRANTURISMO À LA DUCATI FACT SHEET DUCATI MULTISTRADA V4S Cilinderinhoud: 1.158 cc Vermogen: 125 kW (170 pk) bij 10.500 tpm Koppel : 125 Nm bij 8.750 tpm Prijs: NL € 25.590,- / B € 22.190,- Prestaties Elektronica Soepele vering Zitpositie Meer crossover, minder allroad Schakelen bij lage toerentallen en lage snelheden Benzineverbruik pakketten: Travel, Travel & Radar, Performance en Full, de prijzen beginnen bij € 22.390,- (B € 19.290,-) voor de basis-Multistrada V4 en lopen op tot € 30.040,- (B: € 26.190,-) voor de fully loaded V4S Sport. De onderhuidse techniek van de Multistrada V4 is bij alle drie modellen gelijk. En bij het nieuwe V4-motorblok vinden we meteen een nieuwtje dat Bologna op haar grondvesten deed schudden: de veelgeprezen desmodro- mische aansturing van de vier kleppen per cilinder (waarbij de kleppen dus niet alleen openen onder dwang door een nok, maar ook sluiten onder dwang door een andere nok) is komen te vervallen. Dit door de geniale Fabio Taglioni bedachte visitekaartje van Ducati heeft plaats moeten maken voor een meer gebrui- kelijke klepbediening via twee bovenliggende, ketting-aangedreven nokkenassen met kleine slepertjes, waarbij klepveren zorgen dat de kleppen weer sluiten. Eigenlijk de klepbedie- ning zoals we die op alle moderne (sportievere) motoren aantreffen, dus Taglioni hoeft zich niet in zijn graf om te draaien. Ook al niet omdat Ducati het heeft geperfectioneerd, zodat de kleppen slechts om de 60.000 kilometer gesteld hoeven te worden. De Multistrada is meer op normaal weggebruik getuned: waar de sportieve Panigale V4 maar liefst 157 kW (214 pk) bij 13.000 tpm levert, topt de Multistrada V4 op 125 kW (170 pk) bij 10.500 tpm. Het koppel van beide machines ligt trouwens rond de 125 Nm, maar wordt bij de Multistrada afgegeven bij 8.750 tpm, terwijl de Panigale er 10.000 toeren voor moet draaien. Omdat de V4 voor Granturismo-gebruik andere eigenschappen nodig heeft, is er nogal wat veranderd aan het V4-blok. Zo werd de boring vergroot tot 83 mm en de slag tot 53,5 mm, wat zorgt voor 1.158 cc cilinderinhoud, 55 cc meer dan de Panigale V4. De enorm hoge compressie verhouding van 1 op 14 is gebleven voor een hoog rendement, twee klopsensoren in de cilinderkop bewaken het blok op ‘pingelen’. Voor een zo soepel mogelijke motorloop zijn beide cilinderbanken ook volle- dig onafhankelijk van elkaar qua elektronische aansturing, waarbij de achterste cilinderbank bij extreme temperaturen ook in zijn geheel wordt uitgeschakeld als je bijvoorbeeld in een file rijdt. Wie weleens met een Panigale of een hoogver- mogende V-twin in druk verkeer heeft gereden, weet hoeveel hitte die achteroverhellende cilin- der(s) uitstralen naar je zitvlak en binnenkant van je bovenbenen. Net als de Panigale heeft ook de nieuwe Multi strada een achteroverdraaiende krukas met 70 graden verzette kruktappen, terwijl de blokhoek van de V4 90 graden bedraagt. Dit heeft een kernachtig ‘Twinpulse’motorkarak- ter tot gevolg, met verbrandingsklappen om de 0, 90, 270 en 380 graden, wat zorgt voor het typische geluid. De achteroverdraaiende krukas heeft – zoals we in MotoPlus 12/2020 al uitgebreid uitlegden – positieve invloed op de handelbaarheid, omdat het traagheidsmoment van de achteroverdraaiende krukas die van de »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3