MotoPlus 24 - 2020

NEWSFL ASH MOTOPLUS 13 Biker Outfit in Nederlandse handen Curas Investa Group B.V. heeft per 1 november 2020 de Duitse online-motorkledingspecialist Biker Outfit Schleswig GmbH overgenomen. Curas Investa Group is de holding van ChromeBurner Motorgear en Motorstroom in Nieuwkuijk. Met de overname van Biker Outfit Schleswig versterkt Curas Investa Group haar positie in Duitsland en haalt hier­ mee veel ervaring en kennis van de Duitse motorbranche in huis. Eerder dit jaar heeft deze holding ook de distributeur Batavi Trading opgericht waarmee zij de merken Spidi, XPD, Nexx en Artonvel importeert. India brengt BSA weer tot leven Een comeback van het Britse merk BSA werd vier jaar geleden al aan- gekondigd. Destijds met het bericht dat in 2018 de eerste nieuwe BSA’s van de band moesten rollen. Zover kwam het helaas niet. Toch blijken de plannen niet in schoonheid gestorven, want de eigenaar van de merkrechten, het Indiase Mahindra, noemt nu 2021 als hét jaar van de comeback. BSA wil starten met motorfietsen met verbrandings­ motoren en op een later moment ook overstappen op elektro-aan­ drijving. En ‘later’ zou dan al eind 2021 betekenen. We gaan het zien. Kawasaki werkt aan hybride-aandrijving Afgelopen jaar toonde Kawasaki op de EICMA in Milaan al een concept van een elektrische motorfiets. En momenteel verkennen de Japanners ook de mogelijkheden met hybride-technologie. Voor het nieuwe hybride-tweewielconcept combi- neert de fabriek in Akashi schone verbrandingsmotoren-technologie met het potentieel van een emis- sievrije elektrische aandrijving. Het concept van Kawasaki is bedoeld voor forenzen die korte tot middel­ lange afstanden afleggen. Er kan op benzine worden gereden maar ook volledig elektrisch, bijvoorbeeld binnen de stad. KORT GEHOUDEN MOTORNIEUWS 2021 In 2012 lanceerde Honda de CRF250L, een lichte alleskunner die uiteindelijk ook nog gezel­ schap kreeg van een meer avon­ tuurlijke broer in de vorm van de CRF250L Rally. Voor 2021 krij­ gen beide Honda’s een update en gaan ze lichter en krach­ tiger als CRF300L verder. De nieuwe eencilinder van de CRF300L heeft nu 286 cc longinhoud (was 250 cc) en levert 10% meer topvermo­ gen: 27 pk bij 8.500 tpm. Het maximum koppel is met 18% toegenomen naar 26,6 Nm bij 6.500 tpm. Verder is onder andere de nok-timing herzien, is het in- en uitlaatsysteem gemo­ dificeerd voor meer koppel en vermogen in het middengebied en zijn de overbrengingsver­ houdingen van de versnellings­ bak aangepast. De eerste vijf versnellingen zijn korter gewor­ den voor een betere respons, terwijl de zesde versnelling juist langer is geworden voor meer ontspannen cruisen op hoge snelheid. Een assist/slipperkop­ peling zorgt er nu voor dat het achterwiel niet blokkeert bij bruusk terugschakelen. Het ver­ nieuwde blok voldoet nu uiter­ aard aan de Euro5-norm. Het nieuw ontworpen stalen frame en de aluminium swing­ arm dragen in belangrijke mate bij aan het totale gewichtsverlies van 4 kg (rijklaar: 142 kg). Zowel frame als swingarm hebben minder zijdelingse stijfheid voor een beter rijgevoel. De 43mm upside-down vork van Showa heeft 10 mm aan veerweg gewonnen en de Showa-achter­ schokdemper zelfs 20 mm. De grondspeling is ook iets toege­ nomen, van 255 naar 285 mm. Verder zijn de balhoofdhoek en naloop licht gewijzigd, naar respectievelijk 62,5° en 109 mm (was 62,4° en 113 mm), terwijl de wielbasis met 10 mm is toe­ genomen tot 1.455 mm. Dat de nieuwe 300 sterker en lichter is, moet ook in het terrein goed van pas komen. Met dat gegeven in het achterhoofd, heeft Honda ook de zitpositie wat aangepast. De 7,8-liter ben­ zinetank is daarom niet alleen lichter maar ook slanker gewor­ den. Hierdoor kun je makkelijker naar voren bewegen. Verder zijn het stuur en de voetsteunen iets naar achteren verplaatst. Die laatste staan bovendien iets lager, om het schakelen met dikke offroad-laarzen te verge­ makkelijken. De zithoogte – nu 880 mm – is 5 mm hoger gewor­ den voor een meer natuurlijke rechtopstaande ‘rijdersdriehoek’. De nieuwe CRF300L wordt lever­ baar in een sportieve rood/wit/ zwart kleurstelling. Een prijs is nog niet bekend. Honda CRF300L

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3