MotoPlus 24 - 2020
12 MOTOPLUS NEWSFL ASH Honda’s CMX500 Rebel krijgt er een uit de kluiten gewassen soortgenoot bij, de CMX1100 Rebel. Hetzelfde recept – een klassieke lage ‘bobber’ met een moderne twist – maar dan met een 1.084cc paralleltwin. Met Honda Selectable Torque Control, wheelie-controle, cruise control en drie rijmodi is de grote Rebel bovendien voorzien van flink wat elektronica. De gitzwarte CMX1100 Rebel heeft een eenvoudig en rauw design en is een product van Honda’s R&D-studio in Amerika, eerder ook al verantwoordelijk voor de CMX500 Rebel. De minimalistisch ogende 1100 is lang (1.520 mm) en laag met een opvallende twee kleurige benzinetank met een inhoud van 13,6 liter. Het rijklaar gewicht bedraagt 223 kg voor de standaard Rebel 1100 en 233 kg voor de DCT-versie. De klassieke ronde koplamp staat laag en bestaat uit vier led-lampen, wat de Rebel een markante uitstraling geeft. Vanuit een comfortabel ogend laag zadel (700 mm) heb je uitzicht op een rond lcd-display met een diameter van 120 mm. MOTORNIEUWS 2021 Honda CMX1100 Rebel Het motorblok van de Rebel 1100 is de 1.084cc paralleltwin die we kennen van de CRF1100L Africa Twin. Deze is wel afgesteld op het nieuwe gebruiksdoel, met als resultaat een topvermogen van 86 pk bij 7.000 tpm en 98 Nm koppel bij een lage 4.750 tpm. De keuze voor dit blok is minder voor de hand liggend in het cruiser-segment. Gezien de adventure-oorsprong met Unicam-aandrijving en het smeersysteem met semi-dry-sump-smering, is het namelijk een compact geheel. Het voordeel hiervan is dat de massa mooi gecentraliseerd wordt en het zwaartepunt laag is. Het injectiesysteem van de nieuwe 1100 wordt aangestuurd door een ride-by-wire-systeem, wat uiteraard de nodige elektronica moge lijk maakt. Zo kun je kiezen uit drie rijmodi (Standard, Sport en Rain), die zijn gelinkt aan Honda Selectable Torque Control en de wheelie-controle. De Rebel wordt afgeveerd door een dikke telescoopvork voor en stereo schokdempers achter. Zowel voor als achter is de veervoorspanning verstelbaar. De mono block vierzuiger remklauw die de enkele rem schijf voor in het nekvel grijpt oogt niet alleen stoer voor een fiets van dit kaliber, maar moet dat uiteraard ook met de nodige daadkracht doen. ABS is (uiteraard) standaard. De Rebel wordt leverbaar in twee kleuren, Gunmetal Black Metallic en Bordeaux Red Metallic. De prijs is nog niet bekend. De nieuwe Rebel heeft hetzelfde blok als de Honda CRF1100L Africa Twin in het vooronder liggen. NEWSFLASH
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3