MotoPlus 24 - 2020
114 MOTOPLUS MIJN TROTS MIJN TROTS MARK VAN ROSSUM EN ZIJN DUCATI HYPERMOTARD SPECIAL Al van jongs af aan is Mark van Rossum (38) in de weer met brommers en scooters, waarbij hij zich ontpopt als rasechte autodidact op het gebied van tunen. Een standaardmotorfiets is aan de zelfstandig ondernemer dan ook niet besteed: “Ik wil altijd iets hebben wat een ander niet heeft”. Iets dat met deze Ducati Hypermotard Special in ieder geval is gelukt! | Tekst: Twan Hulshof; Foto’s: Guus van Goethem | “Van je fouten leer je het meest” “Vanaf twaalf of dertien was ik al bezig met brommers, vooral met opvoeren, dat zat er al heel vroeg in zeg maar. Ik heb aan scootersprint gedaan en tot m’n 23e heb ik ook een beetje hobbymatig gecrost. Toch heb ik mijn motorrijbewijs relatief laat gehaald, een jaartje of vijf geleden pas. Ik werkte destijds als monteur in een tuning garage waar alleen maar gasten met Ducati’s kwamen en die hebben mij besmet met het Ducati-virus. Natuurlijk wil je dan zelf ook rijden, dus toen heb ik alsnog het motorrijbe wijs gehaald. Qua motor wist ik ook meteen al welke kant ik op wilde. Niet zomaar iets kopen, maar zelf iets bouwen. Met een standaard fiets heb ik namelijk helemaal niets, ik wil altijd iets hebben wat een ander niet heeft. Het idee was om een heel pittige naked bike te bouwen. De kracht van een superbike in een naked. En omdat het natuurlijk een Ducati moest zijn, kwam ik bij een Hypermotard uit. Door het cros sen heb ik denk ik een beetje liefde ontwikkeld voor dit soort hogere modellen. Het is eigen lijk een soort van crossmotor op steroïden, de Hypermotard. Daarbij heb ik gekozen voor het frame van een 1100, dat bekenden van me hebben mee genomen uit Italië. Ik wilde er namelijk de vierklepper van een 749 in leggen. Dat past redelijk goed, al heb ik er wel iets aan moeten verlassen. Of verstevi gen beter gezegd. Vervolgens heb ik de boel eerst helemaal rollend gemaakt. Er zit een ach terbrug van een 1098 in, met de wielen van een Multistrada. Dat is niet het enige dat ik van een Multistrada heb geleend trou wens, de Öhlins-voorvork komt van een 1200S. Normaal is deze elektronisch geregeld, maar ik heb de elektronica afgekoppeld. Hij staat nu standaard in de Sport-stand, maar via de com puter kan ik de demping aan passen, de stelmotoren zitten er namelijk nog gewoon in. De achterschokbreker is ook van Öhlins en die komt volgens mij van een ST4, al weet ik dat niet zeker. Deze heb ik bij HK Suspension helemaal speci aal voor deze motor met mijn gewicht laten maken. Eigenlijk had ik het rollend maken rede lijk snel klaar, de geometrie bepalen was wel even puzzelen, maar verder was het vooral een kwestie van bestaande onder delen aanpassen en wat met spacers en pasbussen werken. Het blok heb ik ook zelf inge bouwd, en daarna heeft een uitlatenboer er een op maat gemaakt uitlaatsysteem onder gebakken. Het was veel passen en meten, soms letterlijk milli meterwerk. Zoals bij het koel systeem, maar op zich wel goed te doen. Alleen de elektronica, dat was echt een ramp. Het heeft me in totaal drie kabel bomen gekost voor ik eindelijk het aftermarket dashboard werkend had. Vanaf het begin van de bouw duurde het denk ik twee jaar voor ik er voor het eerst mee kon rijden. Alleen had het blok er al wat kilometers opzitten en bleek ook de elek tronica totaal niet betrouwbaar. Het blok sputterde, knalde en soms stopte ’ie er gewoon mee, wilde vervolgens ook niet meer starten. Dat gebeurde een paar keer en daar kreeg ik zo de stront van, dat ik afgelopen jaar op een gegeven moment de hele kabelboom eraf heb geknipt. Er moest een volledig nieuw blok in. Getuned, met nul kilometer op de teller, niet meer dat gedonder. Toen heb ik een 999S-blok in kratten gekocht, alles gestraald en gespoten en de boel vervolgens bij Van den Biggelaar neergedonderd. Die heeft het blok helemaal voor me getuned en opgebouwd, zelf heb ik de kabelboom gemaakt. Daar had ik inmid dels ook wat meer kennis over opgedaan en ik wist nu dat ik de elektronica van een 1198 moest nemen, omdat die het meest stabiel is. Het 999-blok is het meest stabiele blok, betrouwbaar en bovendien goed te tunen, maar de elektronica die erbij hoort is bagger. Dus heb ik de »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3