MotoPlus 24 - 2020

Je kunt op bovenstaande kop wel wat clichés loslaten. Meten is weten, is er een. In dit blad lees je zowel product- als vergelijkingstesten. Met verschillende motoren, banden, kleding en nog veel meer. Bij die testen wordt vaak ook de wijze van testen beschreven. Om het objectief te houden is het namelijk van belang om klinisch te meten en elke zweem van sub- jectiviteit uit te sluiten. Nu is dat laatste met bepaalde zaken natuurlijk prima mogelijk. Maar anders wordt het wanneer de mens ook een factor gaat spelen. Hoe je het ook wendt of keert, een meer of mindere mate van per- soonlijke voorkeur gaat dan meespelen. Ondergetekende en een aantal van mijn collega’s zijn onderhand toe aan vervanging van onze onopvallende motorkleding. Tot dusver reden we in een Scandinavisch merk, bewezen goed en duurzaam. Bij intensief gebruik het hele jaar door ging deze kleding toch zeker zes jaar mee. Nu we een nationale politie hebben, is de procedure net even anders geworden. Naast verplichte aan­ bestedingen voor heel veel zaken, wordt er ook gekeken naar de manier van gebruik. Hier wringt de schoen bij ons. De motordiender, die ook onopvallend zijn werk doet, gebruikt de betreffende kleding meestal minder inten- sief dan collega’s die enkele weken achtereen tijdens de opleiding in de kleding rijden. Het hele jaar door. Dat vraagt nogal wat van kleding. Van vrieskou tot bijna tropische temperaturen. Het budget is gebaseerd op een draagtijd van twee jaar. Voor dit bedrag kunnen we niet terugvallen op het bewezen vertrouwde pak. Hier gaat het dan om de persoonlijke voorkeur, waar ik het eerder over had. Misschien is het wel de angst voor het onbekende. De laatste jaren is er namelijk ook door vele andere merken geïnvesteerd in duurzaam, veilig en comfortabel. Bij ons moet zich dat echter nog eerst bewijzen. Ook zijn we bezig om de offroad-motoren voor de basisopleiding te vervangen. Om tot een weloverwogen besluit te komen welk merk en type het moet worden, zijn we gaan testen. Na verkenning van de markt bleek er weinig beschikbaar als het gaat om een 125cc-viertakt, althans via de officiële kana- len. We wilden minimaal drie verschillende merken vergelijken, waaronder het merk waarmee we al tien jaar ervaring hebben, maar dat heeft geen importeur (meer) in Nederland. We gingen uiteindelijk aan de slag met Honda en Yamaha, twee grote merken met een groot dealernetwerk en een goede onderdelenvoorziening. Dat is belangrijk voor ons om de doorstroom van de opleidingen te garanderen. Op ons oefencentrum in Lelystad werden de Yamaha YZ250F en de Honda CRF250F afgeleverd. Meten is weten, dus begonnen we met een droog vergelijk van de specificaties. Daarna een statisch vergelijk, waarbij meteen al de persoonlijke voorkeuren om de hoek kwamen kijken. Meerdere collega’s hadden een voorkeur voor de Yamaha, met name door de uitstraling. Er was echter nog geen meter gereden. Na de nodige rijtesten zijn we er echter nog niet uit. Beide motoren hebben hun voors en tegens, waarbij de Yamaha wat aan de brute kant is en de Honda aan de lage kant. In overleg met de importeurs zijn er wat wijzigingen aan- gebracht, waarna we het testtraject hopelijk komend jaar kunnen afsluiten. Je ziet, de aan- schaf van tien lichte offroads is niet eenvou- dig, waarbij emotie en persoonlijke voorkeur nooit helemaal uit te sluiten zijn. Zo aan het eind van dit jaar kunnen we ons richten op komend jaar. Hopen dat Covid uit­ geroeid kan worden en we weer ongestoord van onze hobby kunnen genieten, waar ook een terrasje bij hoort. Fijne feestdagen en alle goeds voor de toekomst. TESTEN René van Bentheim is docent rij­ opleidingen Motorvakgroep van de Politieacademie en laat vanaf deze plek regelmatig zijn licht schijnen op verschillende verkeerssituaties. Reageren? Stuur een e-mail naar reageren@motoplus.nl Heb je hem gezien? Aan de achterzijde, de door- zichtige spoiler? Toegegeven, door de kleurstel- ling van matte neonkleuren, stemmig blauw en turquoise, zie je die kleine spoiler snel over het hoofd. Maar het is wel een van de meest wezenlijke verschillen met zijn voorganger, de Caberg Drift. Daarnaast is de Drift Evo volwasse- ner geworden, met een betere pasvorm, sportief en toeristisch tegelijk. Want naast de sportieve spoiler en de als winglets ogende windgeleiders aan de zijkant, heeft deze helm ook een uit­ neembaar zonnevizier. Ventilatieopeningen vind je op het kingedeelte, voorhoofd en achter­ hoofd, ieder met drie standjes: open, half open of gesloten. Middels een klein hendeltje kun je het vizier op een kleine ventilatieopening vast­ zetten om beslaan te voorkomen. In de praktijk is deze Caberg een stille en bij hoge snelheden zeer stabiele maar ook wat zijwindgevoelige helm. Naast deze variant (€ 319,95) is er ook een lich- tere carbon-versie (€ 389,95). Een sportief getint vizier heb je voor € 34,95 extra. Info: www. xtravus.com + Voor circuit en alledaags gebruik, goede ventilatie Gewicht, donker vizier matig ontspiegeld Maten: XS t/m XXL Prijs: vanaf € 279,95 TIPS & TRICKS MOTOPLUS 113 GETEST: CABERG DRIFT EVO Toeristische sporthelm -CHECK:

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3