MotoPlus 24 - 2020
REPORTAGE MOTOPLUS 109 In de vlucht naar voren zocht Suzuki 62 jaar geleden ook naar een nieuw bedrijfslogo. Hiervoor kondigde het Japanse bedrijf een wedstrijd aan onder kunststudenten. De winnaar van deze wedstrijd was Masamichi Tenzeni van de Kunstacademie in Tokyo. Zijn gestileerde ‘S’ (zie de ope- ningsfoto van dit verhaal) siert vandaag de dag nog steeds de motorfiet- sen en auto’s die bij Suzuki van de band rollen. In de eerste helft van de jaren ’60 leidden de motorfietsen in Nederland een soort schaduwbestaan. Hoe anders zag dat eruit in de Verenigde Staten, waar de rebellerende jeugd de motor had ontdekt als hét speel- goed voor plezier, avontuur en vrije tijd. Het bracht Suzuki ertoe in 1963 een fabriek te openen in Los Angeles, om daarmee de Verenigde Staten nog beter te kunnen bedienen. Het land gold op dat moment als de belangrijkste buitenlandse afzetmarkt voor Suzuki. Tegelijkertijd breidde de populariteit van Suzuki zich ook uit naar 1987 Het eerste echte alternatief voor een Harley-Davidson was de VS1400 Intruder. Suzuki wist het origineel uit Milwaukee op vele punten te overtreffen. 1999 De SV650 bracht met een nette prijs weer leven in de op dat moment slaapverwek- kende middenklasse en ging jarenlang als zoete broodjes over de toonbank. 1996 Met de GSF Bandit kwam Suzuki met een echte alleskunner op de markt. Daar bij was er keuze uit een hoog toerige 600 of beresterke 1200. Direct een bestseller. 1988 De DR750 Big was de diepst ademende seriematige eenpitter ter wereld. Tevens de eerste motor met de tegenwoor- dig zo bekende eendenbek. Echte sportvrienden: de GS550E uit 1978 en de VanVan 50 ‘Beach Bike’ uit 1980. Fabrieken Japan/wereldwijd 25/5 Medewerkers wereldwijd 67.721 Nieuwe registraties Suzuki 1.070 stuks Marktaandeel Suzuki 8% Suzuki Nederland Suzuki Motor Corporation wereldwijd Het hoofdkantoor van Suzuki is gevestigd in het Japanse Hamamatsu en Suzuki is wereldwijd de op negen na grootste automobielfabrikant. De belangrijkste afzetmarkten zijn India en Japan. De vijf Suzuki-verkooptoppers in Nederland in 2019 V-Strom 650 281 (26%) GSX-S750 217 (20%) V-Strom 1000 164 (15%) SV650 148 (14%) GSX-S1000 67 (6%) Nettowinst € 2,49 miljard Netto-omzet € 29,79 miljard Omzetaandeel auto’s 91,2% Omzetaandeel motorfietsen/ATV’s 6,6% Omzetaandeel buiten boordmotoren/overige 2,2% Totale aantal verkochte motor fietsen in 2019 14.014 stuks 3,32 miljoen verkochte auto’s 1,74 miljoen verkochte motorfietsen »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3