MotoPlus 24 - 2020

REPORTAGE 100 JAAR SUZUKI 108 MOTOPLUS REPORTAGE In het Suzuki-museum in Hamamatsu zijn talloze voertuigen te zien uit de rijke historie van het merk. Suzuki’s offroad-machines: de licht­ gewicht LJ80 uit 1980 en de TS250ER uit 1979. 1985 De RG 500 mag gezien worden als een directe vertaling van GP-technologie naar de straat en had een top van 95 pk. 1984 De moeder aller GSX’en: bij zijn presentatie was de GSX-R750 meteen een van de meest sportieve machines op de markt. Met 201 kilo en een top van 100 pk schudde de Suzuki de sportwereld flink op. 1981 Extravert, sterk en duur. De Suzuki GSX-1100 Katana stond voor een design-revolutie die de uitersten opzocht. Weinig motoren waren in die tijd zo polariserend als de Katana. 1974 Het plan was dat de RE 5 ‘Rotary’ een prestige-machine zou worden. Helaas voor Suzuki liepen klanten niet warm voor de wankel-motor, met als gevolg dat het uit­ draaide op een flop. goed was. In mei van 1954 presenteerde Suzuki haar Colleda Co, de eerste echte motorfiets van het merk die sterk geïnspireerd was op de Europese modellen van die tijd. De kleine 90cc viertakt eencilinder met 3 pk was in die periode een van de meest geavanceerde motorfietsen die in Japan geproduceerd werd. In de zomer van hetzelfde jaar werd de koers van het bedrijf opnieuw uitgestippeld. De productie van textielmachines werd stopgezet en het bedrijf werd omgedoopt tot de Suzuki Motor Corporation. De lang gekoesterde droom van oprichter Michio Suzuki om ooit een eigen auto te ontwikkelen werd in 1955 realiteit, toen de seriematige productie van de Suzuki Suzulight startte. De kleine 360cc tweetakt werd ontwikkeld met het idee klanten een betaalbaar, compact en praktisch vervoermiddel aan te bieden. Ondertussen werden er op het gebied van motorfietsen ook stappen gemaakt. Een jaar later bracht het merk met de Colleda TT name- lijk haar eerste tweecilinder motorfiets op de markt. Een compleet nieuwe machine, met een topvermogen van 16 pk bij 6.000 tpm en een voor die tijd zeer respectabele topsnelheid van 130 km/uur. Deze cijfers in com- binatie met het relatief moderne voorkomen van de motorfiets zorgden ervoor dat Suzuki wederom een verkooptopper in handen had. Het succes bij de motorfietsen en het opstarten van de autoproductie betekenden dat de bestaande fabrieken al snel te klein waren. Daarom werd de fabriek in Hamamatsu in 1957 uitgebreid. De hierdoor ontstane plus in productie zorgde ervoor dat Suzuki in één klap de onbetwiste num- mer twee onder de Japanse fabrikanten werd. Alleen Honda was op dat moment groter.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3