MotoPlus 24 - 2020
REPORTAGE MOTOPLUS 107 1952 De eerste motorfiets van Suzuki is letterlijk een fiets met een motor. De eencilinder Power Free had een topvermogen van 1 pk en cilinderinhoud van 36 cc. 1954 De Colleda CO is de eerste echte motorfiets van Suzuki met in het vooronder een 4 pk sterke 90cc viertakt eencilinder. 1966 Suzuki’s T20, die ook Super Six genoemd werd, was de eerste exporttopper van de Japanners. De 250cc leverde een dikke 25 pk. 1971 De GT750, die liefkozend ook ‘waterbuffel’, ‘waterkoker’ en ‘waterorgel’ genoemd werd, was een echte toerbuffel. De tweetakt triple leverde een krachtige 67 pk. Suzuki’s historie van 1920 tot 1954 De energieke oprichter Michio Suzuki heeft het merk met veel goede ideeën, vakmanschap, gevoel voor kansen, uithoudingsvermogen en ook een beetje geluk laten uitgroeien van een textielbedrijf tot een internationaal succesvol industrieel imperium. Japan is een onrustig land in de tweede helft van de 19e eeuw. Binnen een paar decennia is het keizerrijk veranderd van een feodale samen leving, die niets met het Westen te maken wilde hebben, naar een opkomende industriële natie. Op het moment dat Michio Suzuki op 10 febru- ari 1887 niet ver van de havenstad Hamamatsu geboren wordt, zijn de grote veranderingen al in volle gang. Als Suzuki 14 jaar oud is, begint de zoon van een katoenboer aan zijn timmer- mans-opleiding. Zijn leermeester besluit in 1904 te stoppen met zijn werkzaamheden als tim- merman en stapt over op het bouwen van weef getouwen. Deze stap weet ook de dan 17-jarige Suzuki te boeien. Hij is niet alleen nieuwsgierig naar de techniek, maar blijkt ook een getalen teerd monteur. Vier jaar later verlaat hij het bedrijf van zijn leermeester en bouwt binnen een aantal dagen zijn eerste pedaal-bediende weefgetouw. De nieuwe constructie van Suzuki is niet alleen sterker, maar werkt ook tien keer sneller dan de conventionele machines. Met die kwaliteiten vliegt het weefgetouw van Suzuki als warme broodjes over de toonbank. Zijn succes beweegt hem ertoe in 1909 zijn eigen fabriek te openen. Ondertussen blijft Suzuki zijn ontwerp voor het weefgetouw verbeteren. Rond 1915 heeft de vin- dingrijke zakenman 60 mensen in dienst. In die periode was er veel geld te verdienen in de tex- tielindustrie. Japan telde zo’n 4.500 spinnerijen en Suzuki voorzag een aantal van deze werk- plaatsen van mechanische weefgetouwen. Het bedrijfsleven floreert en textiel wordt de eerste grote exporthit van de dan nog jonge Japanse industrie. Als Suzuki 33 jaar oud is, brengt hij zijn bedrijf naar de beurs. Daarmee wordt in 1920 Suzuki Jidosha Kogyo (Suzuki Weefgetouwen fabricage) geboren. Binnen zes jaar na oprichting opereert het bedrijf van Suzuki al internationaal. Zo worden zijn weefgetouwen onder meer naar India en andere Oost-Aziatische landen verscheept. Tot het begin van de Tweede Wereld oorlog bestaan de ontwikkelingen bij Suzuki vooral uit het verbeteren van haar weefgetou- wen. In 1936 wordt ook het plan opgevat om een eigen auto te bouwen. Om hiervoor kennis op te doen, koopt Suzuki een Britse Austin Seven om deze samen met zijn technici te demonteren om te zien hoe de machine in elkaar steekt. In de drie jaren die volgen ontwikkelen Suzuki en zijn hoofdingenieur verschillende prototypes. Onder- tussen wordt er ook gewerkt aan de eerste 30cc motorfiets. Helaas voor Suzuki, staat Japan op dat moment aan de vooravond van een wereld oorlog. Dat wordt in 1937 al langzaam duidelijk als de weefgetouwen-afdeling de productie moet staken. De fabrieken moeten namelijk inge- zet worden om de oorlog te ondersteunen. Dus rollen er niet langer weefgetouwen van de band, maar wordt er munitie geproduceerd. Als Japan in 1945 de capitulatie tekent, liggen de ultramoderne fabrieken van Suzuki in puin. Hetzelfde geldt voor de textielindustrie. Michio Suzuki en zijn algemeen directeur Shunzo Suzuki laten zich echter niet uit het veld slaan en richten zich op de productie van zaken die het door oor- log verscheurde Japan nodig heeft om zich weer op te richten. Ze bouwen kachels, landbouw machines en zelfs zeewaterontziltingsinstallaties. Ook de productie van weefgetouwen komt op een gegeven moment weer langzaam op gang. Omdat de kassa moet rinkelen, kijkt Suzuki ondertussen naar markten waar zijn kennis en kunde op aansluiten. Zodoende richt hij zich op het mobiliseren van mensen waarvoor hij zijn vooroorlogse 30cc motorfiets, die groeide tot 36 cc, nieuw leven inblaast. Indachtig de naoor- logse geest van optimisme wordt de machine omgedoopt tot ‘Power Free’ en markeert deze de start van Suzuki’s voertuigenproductie. In de zomer van 1952 is de motor klaar om in productie te nemen en aan het eind van het jaar zijn er al 10.000 verkocht. Twee jaar later wordt het bedrijf omgedoopt tot Suzuki Kabushikigaisha (Suzuki Motor Company). Michio Suzuki blijft tot het mid- den van de jaren ’50 van de vorige eeuw aan als president van het bedrijf. Op het moment van zijn afscheid had hij meer dan 100 patenten op zijn naam staan en was hij nog steeds betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe producten. Van timmerman tot industriegigant: grond legger Michio Suzuki.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3