MotoPlus 24 - 2020
INTERVIEW MOTOPLUS 105 een weekend op het circuit bezig zijn, waarbij zelfs onze vaders ons ondersteunen met de bandenwarmers, tanken en dergelijke. Hoe geweldig is dat! Dat is aan de ene kant pure ontspanning waarbij je alle dagelijkse beslom meringen even vergeet, maar anderzijds ben je op een heerlijke manier bezig met je motor fiets. Dan besef ik me ook dat ik bevoorrecht ben. Natuurlijk word ik onder de streep afgere kend op de aantallen en de winstgevendheid van de organisatie, maar ik voel het ook echt als een voorrecht om hier bij Yamaha Motor te mogen werken.” Toch staat diezelfde motorsport ook deels aan de basis van de vermeende geluidsoverlast van moderne motoren. Met name die rijders die zich op zondagmiddag Rossi voelen en op een dijkweggetje een recordtijd willen neer zetten met hun open uitlaat… Janssen: “Daar is inderdaad betere handhaving noodzakelijk, die enkeling die het verpest voor de rest moeten we zo snel mogelijk beperken. Gelukkig is de nieuwe Euro5 alweer strenger en de branche zou de aftermarket echt beter in de hand moe ten houden, anders zitten we straks allemaal met de gebakken peren. Wat dat betreft ben ik ook blij met de sterk verbeterde samenwer king tussen importeurs via de Rai. Ik merk dat iedereen daar weer bereid is zijn merkpet af te zetten en dat het algemeen belang van de motorrijder weer voorop staat. Het is belangrijk dat we ons als één club presenteren naar buiten toe, ook voor de broodnodige politieke lobby. Juist nu, nu de motor en scooter een rol kunnen gaan spelen in de mobiliteitsbehoefte. We hoe ven in Nederland het wiel niet opnieuw uit te vinden: kijk naar wat er in België gebeurt met het A1-rijbewijs. Het A1-rijbewijs accepteren zoals Europa het bedoeld heeft zou ook meteen heel veel overlast, milieuproblemen en gevaar lijke situaties rond de bromfiets opheffen. Want weet jij waar je met een brommer nu precies moet rijden, op de weg of op het fietspad?” Naast de sport staat Yamaha ook bekend om zijn durf en het ‘out-of-the-box’ denken, met de NIKEN als jongste voorbeeld. Toch lijkt het merk met de elektrische aandrijving een afwachtende houding aan te nemen. Janssen: “Lijkt inderdaad, want achter de schermen speelt Yamaha een hele grote rol als het op elektrische aandrijving aankomt. Al in 1993 introduceerde Yamaha de eerste elektrische fiets, maar toen keek niemand er naar om. Maar de ontwikkeling werd doorgezet en inmiddels is Yamaha Motor wereldwijd één van de groot ste leveranciers van de complete elektrische aandrijving voor fietsen, bijvoorbeeld voor merken als Giant en Batavus. En ook voor elek trische auto’s levert Yamaha motoren tot wel 500 kW! Achter de schermen werkt Yamaha Motor trouwens samen met onder meer Toyota voor de ontwikkeling en productie van motor blokken; de V8 die in de Volvo XC90 zat, kwam bijvoorbeeld ook van Yamaha…Maar dat elektro belangrijk gaat worden staat wel vast en Yamaha houdt een vinger aan de pols en is er helemaal klaar voor. Maar soms wil je de eer ste zijn, en soms hoeft dat niet per se en is het verstandig even af te wachten. Op dit moment hebben de accu’s nog niet voldoende energie dichtheid, zeker voor motorfietsen. Daar geeft hun gewicht en range te veel beperkingen, maar de elektrische scooter is een kwestie van tijd. Wij zijn er echt klaar voor, maar houden daarnaast alle opties open en wedden niet op één paard. Hybride-techniek of de brandstof cel moet je in dit stadium niet afschrijven. Als bedrijf nemen we onze verantwoordelijkheid, en laten we ook de productie en recycling van accu’s meewegen in het totale plaatje. Maar we gaan de mensen nog verrassen!” Mensen verrassen, dat is wel toevertrouwd aan Yamaha Motor. Denk maar even aan de NIKEN. Maar je wilt toch meer dan verrassen? Janssen: “Zeker. De NIKEN is gebouwd om het motor rijden veiliger en uitdagender te maken. En als je ermee rijdt, begrijp je het concept en durf je ook met een grotere hellingshoek de bochten door te gaan, zelfs op nat wegdek! We merken dat de jeugd er zeker voor open staat, maar voor de traditionele motorrijder is het wellicht op dit moment nog een brug te ver. Die twij felt ook omdat hij zich afvraagt hoe de rest van zijn motorgroepje zal reageren als hij op een NIKEN komt voorrijden. Zo werkt dat nu een maal: de NIKEN heeft daarom een lange adem nodig. Opmerkelijk is dat onze Tricity driewiel-scooter in anderhalve maand uitverkocht was, daar is het concept al meer ingedaald. Maar je hebt als fabrikant moed nodig om out-of-the- box te denken. Onze GTS1000 uit 1993 werd bijvoorbeeld nooit echt geaccepteerd met zijn naafbesturing, en is nu juist een collector’s item…” n JE HEBT ALS FABRIKANT MOED NODIG OM OUT-OF-THE-BOX TE DENKEN
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3