MotoPlus 24 - 2020
INTERVIEW MARIO JANSSEN, YAMAHA MOTOR EUROPE, BRANCHE BENELUX 104 MOTOPLUS INTERVIEW verkoopacties in december of onverklaarbare registratie-acties waardoor er opeens op één dag, buiten het verkoopseizoen én in de laatste maand van het jaar, enorm veel registraties uit een hoge hoed getoverd worden om met die eretitel van marktleider te gaan strijken. Trou wens, dit voorjaar zag het er voor de gehele branche wel anders uit. We hadden heel veel motorfietsen besteld voor 2020, maar door de corona kwam alles na een heerlijke Motorbeurs in Utrecht plotseling gierend tot stilstand. Gelukkig mochten we in Nederland vrij snel weer aan de slag, maar onder meer in Zuid-Europa en ook in België lag echt alles een paar maanden stil. In wat normaal onze belangrijk ste maanden van het jaar zijn. Uiteindelijk trok de markt gelukkig weer enorm aan omdat de motor juist in deze crisis herontdekt werd. Door de grote vraag hier konden wij zelfs collega’s in Zuid-Europa uit de brand helpen door voor raden over te nemen.” En ook voor komend jaar ziet het er prima uit voor Yamaha Motor, dat een waar modellen offensief lijkt te zijn gestart, met onder meer flinke updates voor de MT-lijn en de Tracers. Janssen:“Yamaha Motor heeft de overgang naar Euro5-eisen aangegrepen om veel modellen een leuke update te geven. Ik ben natuurlijk erg blij met het Yamaha-motornieuws voor 2021, met name de populaire MT-07 en MT-09 en de Tracer 9 en Tracer 9 GT. Samen met de enorm populaire Ténéré 700 zijn het allemaal modellen die in de verkoop top-8 staan; met deze upgrade zijn het stuk voor stuk meer volwassen motor fietsen geworden. Maar ook in 2020 deden deze machines het nog erg goed qua verkoop, dus met deze modelaanpassingen kunnen we die lijn mooi doortrekken, zonder dat de belangstel ling voor een model is ingezakt. We merken ook dat het Yamaha-nieuws voor 2021 erg goed valt bij onze dealers, die er al geïnteresseerden voor in de winkel hebben gehad. Dat geeft in ieder Yamaha Motor is sterk aanwezig in de motor sport. Er is eigenlijk geen tak van motorsport waarin Yamaha Motor niet actief is, van MotoGP tot Dakar, en van Superbike tot MXGP. Maakt de motorsport onderdeel uit van jullie strategie? “Motorsport zit in ons DNA”, aldus Janssen. “Dat begon al met onze allereerste motorfiets, de YA-1 uit 1955. Met deze 125cc gingen ze ook meteen racen, en wonnen in dat debuutjaar direct de Mount Fuji bergrace, destijds de belangrijkste race van Japan. Er deden zeven YA-1’s mee en ze eindigden alle zeven bij de eerste tien, waarbij het podium helemaal voor Yamaha was. Dat was zo’n enorm succes, daar is de naam van Yamaha gevestigd. Later is deze ’55 YA-1 door de Society of Automotive Engineers of Japan ook benoemd als één van de 240 technologische hoogtepunten van Japan! Zoiets is mooi om op terug te kijken, maar sindsdien heeft de motorsport altijd een grote rol bij Yamaha Motor gespeeld. Denk aan de TZ-productieracers uit de jaren zeventig, de RD350 en de XT500. Tot vandaag de dag is Yamaha Motor op alle fronten actief en beho ren we tot de top. Ook onze eerste Europese president van Yamaha Motor Europe, de Frans man Eric de Seynes, heeft een echt motorsport hart. Op zijn initiatief is hier in Schiphol-Rijk ook een Yamaha-museum ontstaan met alle bijzondere straatmotoren en sportmachines uit ons verleden. Waarbij ik wel meteen wil opmer ken dat de motorsport voor Yamaha Motor wel altijd is bedoeld om de wegmotoren beter te maken. Er moet altijd een kruisbestuiving plaatsvinden van race technology op straat modellen. De laatste jaren zien we bijvoorbeeld tractiecontrole, ride-by-wire, quickshifter en de keuzemogelijkheid uit meerdere motormap pings terug op wegmotoren, al deze technie ken zijn ooit in de racerij ontwikkeld. Dan zie je opeens weer het belang van Yamaha’s in de sport. Motorrijden is ook vooral beleving, en waar vind je meer beleving dan in de motor sport, met zijn technische hoogstandjes, maar ook met alle emoties.” Janssen spreekt wat dat betreft uit ervaring, want als hobby mag hij tegenwoordig graag op zijn R1 meerijden op trackdays op Assen en Francorchamps. Janssen: “Op de weg heb ik lang met een MT-01 gereden, een heerlijke en hele bijzondere machine. Tegenwoordig rij ik graag op een Tracer 900 GT vanwege de veel zijdigheid van de machine. Je kunt er heerlijk relaxed mee rijden, maar je ook met de spreek woordelijke ‘oren in de nek’ uitleven op boch tige wegen. Maar mijn hart gaat tegenwoordig écht sneller kloppen van een circuitdag. Dat heeft ook met de setting te maken: samen met mijn broer en m’n drie beste vrienden hebben we vijf R1’s helemaal klaargemaakt voor het circuit en proberen we vijf of zes keer per jaar een dag of weekend te gaan rijden. In 2021 wil len we samen ook wat endurance-races rijden, zoals de 501 km van Assen. Circuitrijden is fan tastisch, gewoon lekker met familie en vrienden Mario Janssen mag graag circuitdagen rijden met zijn R1: “Motorsport zit al vanaf de eerste 125cc motorfiets uit 1955 in het DNA van Yamaha!” geval aan dat Yamaha Motor een goede weg is ingeslagen met het nieuws.” Toch duurt een modelwisseling bij andere Yamaha-modellen soms juist heel erg lang, denk bijvoorbeeld aan de FJR1300. Of denk aan het geduld dat Yamaha-liefhebbers moesten opbrengen voordat de Ténéré 700 eindelijk op de markt kwam. Janssen:“Laat ik beginnen met de FJR1300. Deze machine krijgt geen Euro5-update. Door de uitgestelde overgangsregeling is hij ook in 2021 nog leverbaar, maar dan is het echt voorbij. Dat heeft puur met de verkochte aantallen te maken: dit soort motoren worden merendeels alleen in Europa verkocht, dus het is voor een fabriek lastig om de investeringen in een nieuwmodel terug te verdienen. Ook voor bijvoorbeeld de XJR1300 valt daarom het doek. Maar natuurlijk beseft Yamaha dat er nog steeds liefhebbers zijn van een dikke snelle toermachine, dus er zit voor de toekomst best wat in de pijplijn, maar dan moet je denken aan een upgrade van de MT-lijn. En de Ténéré 700 kon ook voor mij als salesman niet snel genoeg komen. Het enorme succes van deze machine geeft aan dat het een schot in de roos is. Yamaha Motor heeft geen overhaaste beslissingen genomen rond deze allroad, maar eerst goed onderzocht wat de motorrijder graag wilde. Wat heeft hij/zij werkelijk nodig om lekker te kunnen rijden? Daardoor is de Ténéré 700 ‘lean & mean’ geworden: terug naar de basis van het motorrij den voor een prima prijs. De machine is natuur lijk bijzonder goed ontvangen!” Die Ténéré 700 is zelfs zo goed ontvangen dat het naar meer moet smaken bij Yamaha Motor. Jullie XT-heritage en allroad-historie zit bij velen blijkbaar nog in het geheugen gegrift. Dat moet je als merk toch uit willen bouwen? “Hahaha, nu moet ik heel erg oppassen om mijn mond niet voorbij te praten. Laat ik het zo zeggen: het zou mij sterk verbazen als de Ténéré 700 geen vervolg krijgt…”
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3