MotoPlus 24 - 2020

De 48-jarige Mario Janssen is een motorlief­ hebber pur sang: na zijn studie aan het IVA in Driebergen werkte hij jarenlang in de auto­ branche, ondersteunde in de rijschool van zijn vader als instructeur en was jarenlang actief binnen het MRO als tourguide en rijvaardig­ heidstrainer op het Politie Opleidingscircuit in Lelystad. “12,5 jaar geleden werd ik aange­ nomen bij Yamaha Motor Nederland en vanaf dat moment heb ik diverse functies op allerlei afdelingen binnen Yamaha Motor vervuld, van After-Sales Manager tot Sales & Marketing Manager van Parts & Accessories tot wat ik nu doe: Country Manager. Daarbij stuur ik vanuit ons kantoor in Schiphol-Rijk een team van 19 mensen aan; gezamenlijk initiëren wij alle Sales- en Marketing-activiteiten en ondersteu­ nen wij ons gehele dealernetwerk. We doen daarbij trouwens niet alleen de motorfietsen, we hebben ook nog een hele range scooters, ATV’s, Side-by-Side’s, golfkarren en Power Products zoals aggregaten en waterpompen, en verder nog een grote Marine-tak met boten, buitenboordmotoren en superjets.” En daar komt vanaf 1 januari 2021 ook de ver­ antwoordelijkheid bij omYamaha Motor – naast Nederland – ook te vertegenwoordigen in België en Luxemburg. Janssen:“Yamaha Motor is in deze landen bijna 46 jaar lang op een zeer pro­ fessionele manier vertegenwoordigd geweest door D’Ieteren Sport. Een enorm familiebedrijf, dat ook erg actief is in de autowereld met onder meer de import van Volkswagen, Audi, Skoda en Seat. Zij hebben aangegeven dat ze zich in de toekomst meer willen focussen op hun core-business en dat is de distributie van de VAG Groep-gerelateerde producten. Omdat wij onze zaken in Nederland prima op de rit hebben en ons team naar volle tevredenheid opereert, kwam er vanuit Yamaha Motor Europe de wens om ook deze taak op ons te nemen. Let wel: het is niet zo dat Nederland ‘er twee landjes bij gaat doen’, maar er komt een volwaardig eigen team voor België en Luxemburg, daarvoor worden op dit moment negen extra mensen aange­ nomen, waarbij de backoffice wel hier vanuit Schiphol-Rijk gebeurt. Beide motormarkten zijn ook veel te belangrijk om er even bij te doen. Yamaha is ook in België marktleider en er wor­ den ongeveer net zo veel motoren verkocht als in Nederland, maar daarnaast hebben zij nog een hele serieuze scooter- en 125 cc-markt, ook al omdat ze daar wel het A1-rijbewijs hebben voor ervaren automobilisten, die de scooter veel gebruiken voor woon-werk- en stadsverkeer. Mede daarom kun je Nederland en België niet zomaar samenvoegen: er zijn verschillende strategieën nodig om deze beide landen te benaderen, waarbij we in Nederland dus meer focussen op de zwaardere motoren, en in België ook deels op de lichtere machines. Achter de “Het zal dit jaar een fotofinish worden tussen Yamaha en BMW om het marktleiderschap, al is dat voor ons nooit een doel op zich geweest. Als we kijken naar de particuliere kentekenregistraties, is Yamaha immers al jaren­ lang de grootste in Nederland en daar zijn we trots op.” Mario Janssen werkt sinds 12,5 jaar bij Yamaha Motor Europe, branche Nederland, en voelt zich zoals hij het zelf noemt ‘bevoorrecht dit te mogen doen’. Na tien jaar in diverse functies bij Yamaha, werd hij twee jaar geleden Country Manager. En vanaf 1 januari 2021 is hij ook verantwoordelijk voor de distributie in België en Luxemburg. | Tekst: Eric Bulsink; Foto’s: Jacco van de Kuilen, Ad Kievit | “BEVOORR TE MOGEN schermen werken we al keihard aan onze entree in de Belgische en Luxemburgse markt en vrijwel alle Yamaha-dealers heb ik inmiddels persoon­ lijk via een Teams-meeting gesproken. Zodra de coronaregels het reizen weer echt mogelijk maken, zal ik veel op pad zijn om persoonlijk kennis te maken met de mensen binnen het nieuwe netwerk, die ons merk in deze landen vertegenwoordigen.” Ondanks de coronacrisis draait de motor­ branche momenteel beter dan verwacht. Met alle reisbeperkingen lijken veel mensen de motorfiets opnieuw ontdekt te hebben, zodat de verkoop van nieuwe en gebruikte motoren in 2020 behoorlijk in de lift zat en er over de hele linie bijna 10% meer verkocht is. Ook Mario Janssen maakte met Yamaha een flinke groei door en lijkt dit jaar – voor het eerst in tien jaar – zelfs BMW van de troon te stoten als bestverkochte motormerk. Janssen: “We liggen goed op koers, al is het marktleiderschap nooit een doel op zich geweest. Maar het is geweldig om zoiets met je team te realiseren, al denk ik dat we afstevenen op een fotofinish. Als we naar de particuliere kentekenregistraties kijken, dus zonder demo’s en zakelijk gereden moto­ ren, dan is Yamaha Motor trouwens al jarenlang de grootste in Nederland en daar zijn we trots op. Al was dit gegeven in het verleden ook voor de fabriek in Japan belangrijker dan tegen­ woordig. Nu hechten we bij Yamaha Motor veel meer waarde aan financieel gezonde dealers en aan de continuïteit van ons bedrijf en onze organisatie. We kijken langer vooruit en leven minder bij de verkoopwaan van de dag. Ver­ wacht daarom van Yamaha Motor ook geen INTERVIEW MARIO JANSSEN, YAMAHA MOTOR EUROPE, BRANCHE BENELUX 102 MOTOPLUS INTERVIEW YAMAHA IS AL JARENLANG DE GROOTSTE ALS WE NAAR PARTICULIERE KENTEKENREGISTRATIES KIJKEN »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3