MotoPlus 22 / 2020
SPORT MOTOPLUS 93 Eind vorig jaar werd voorzichtig het idee geopperd om raceweekends te beperken van drie tot twee dagen. Met name Suzuki-teammanager Davide Brivio stond open voor het idee. De achterliggende gedachte is dat een andere invulling voor enige verlichting kan zorgen voor monteurs en teams, nu de wedstrijdkalender steeds langer wordt. De Formule 1 schrapte in Imola onlangs de vrij- dagtrainingen en plande voor de zaterdag slechts één vrije training en een kwalificatie. De MotoGP-coureurs toonden zich verdeeld. “Ik vind het best. Meer tijd om thuis te zijn”, grapte Joan Mir. “Wat er besloten wordt, zal ik doen.” Maverick Viñales was genuanceerder. “Het kan lastig worden om in maar twee trai- ningen de machine af te stellen”, meende de Yamaha-coureur. “Maar ik geef er de voorkeur aan zoals het nu is: rustig beginnen op vrijdag en vanaf dat punt opbouwen.” Franco Morbidelli toonde zich geen voorstan- der. “Wij zijn als het ware opgegroeid met het idee van een driedaags weekend. Mij bevalt dat. In de Formule 1 denk ik dat het makkelij- GP-WEEKENDS VAN TWEE DAGEN? WEINIG ANIMO Moto2: SPANNING TERUG (2) Drie overwinningen op rij maak- ten van Sam Lowes de grootste kanshebber op de Moto2-wereld titel. Maar de Brit maakte in Valencia een dure fout. Nadat hij eerder tijdens de trainingen en ook in de warm-up al van zijn fiets was gevallen, deed Lowes hetzelfde in de race. Juist op het moment dat hij wedstrijdleider Marco Bezzecchi (#72) tot op 0,6 seconde was genaderd, gleed Lowes onderuit en verloor zo ook de koppositie in het kam pioenschap. Het gebeurde in een wedstrijd waar in de tweede ronde Joe Roberts de leiding al te grabbel gooide en ook Fabio Di Giannantonio – tweede in Teruel – crashte. Bezzecchi kreeg na Lowes’ fout het rijk alleen en Jorge Martin keerde na een aantal mindere resultaten terug op het podium. Dat ver- haal gold ook voor Remy Gardner, die een foutloze race bekroonde met een derde plaats. Voor Enea Bastianini (#33) zat er niet meer in dan een vierde plaats; wel genoeg om de leiding in het klassement over te nemen van Lowes. Luca Marini (#10) kwam na moeizame trainingen netjes terug in de race met een zesde plaats. Dé grote winst van het weekend was voor Marini echter dat hij werd bevestigd in het Esponsorama Team. De 23-jarige halfbroer van Valentino Rossi debuteert volgend jaar op een Ducati GP19 naast Bastianini. Voor het eerst sinds de openings race van 2020 scoorde Bo Bend ker is, omdat ze over vier wielen beschikken. Wij hebben meer tijd nodig om een machine af te stellen en ook om te wennen aan het circuit. Ik denk dat het zelfs gevaarlijker zou kunnen worden om het hele programma in twee dagen af te werken”, was de Italiaan duidelijk. Andrea Dovizioso zorgde voor het tegengeluid. “Ik ben altijd een voorstander geweest als we er over spraken in de Safety Commission”, gaf Dovizioso toe. “Maar ik denk dat het er niet van gaat komen.” In Valencia maakte Dorna een zeer voorlopige kalender voor 2021 bekend. De volgorde van de negentien races komt grotendeels overeen met de oorspronkelijke planning voor 2020. Na twee wintertesten in Sepang en Qatar, zou op 28 maart de eerste race worden verreden op het Doha International Circuit. De Dutch TT staat in de agenda voor 27 juni, twee weken voor de eerste Grand Prix op de Finse Kymi Ring. De Grand Prix van Tsjechië is nog niet bevestigd, omdat het circuit van Brno nieuw asfalt nodig heeft. Die werkzaamheden zijn nog niet uitgevoerd. Het seizoen moet op 14 november worden afgesloten in Valencia. Opvallend zijn de drie reservecircuits die wor- den genoemd. Naast Portimão zijn dat het nieuwe Mandalika Street Circuit in Indonesië en het Igora Drive Circuit in de buurt van Sint-Petersburg. Veiligheidsofficial Franco Uncini toonde zich bij een eerdere inspectie zeer onder de indruk van het door Hermann Tilke ontworpen, vier kilometer lange circuit. sneyder weer eens punten met een veertiende plaats. Zijn team RW Racing GP maakte bekend dat Hafizh Syahrin volgend jaar de NTS-kleuren zal verdedigen. In Valencia crashte de Maleisiër vlak achter Bendsneyder. Eerder ver- raste RW Racing GP al door een deal met de 16-jarige Belgische Moto3-rijder Barry Baltus. Na vijf Grand Prix-seizoenen verkast de 21-jarige Bendsneyder met een Yamaha van EAB Racing naar de WK Supersport-paddock.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3