MotoPlus 22 / 2020
SPORT PITSTOP 92 MOTOPLUS SPORT LORENZO EN LORENZO IN BEELD BIJ APRILIA Moto3: SPANNING TERUG (1) Na de Grand Prix van Teruel verraste het Aprilia-management met de mededeling dat Andrea Iannone-vervanger Bradley Smith in de laatste drie races van 2020 – zonder duidelijke opgaaf van redenen – zijn plaats zou moeten afstaan aan mede-testrijder Lorenzo Savadori. Smith’s dagen bij Aprilia lijken geteld. De 27-jarige Savadori reed tussen 2008 en 2010 31 125 cc-GP’s, werd op een Aprilia RSV4 in 2015 Europees Superstock 1000-kampioen en van 2016 tot en met 2018 was hij actief in het WK Superbike. Dit jaar werd hij Italiaans Superbike-kampioen. Minstens zo opmerkelijk was echter dat Jorge Lorenzo in de Spaanse media toegaf wel te voelen voor een rol als Aprilia-testrijder, die hij dan zou kunnen combineren met een rol als ‘rider coach’ voor de nog geschorste Iannone. Ook vertelde Lorenzo dat het Aprilia-scenario voor hem ‘plan B’ zou zijn, omdat een testdeal met Yamaha nog altijd prio- riteit had. Aprilia’s kopman Aleix Espargaro liep niet over van enthousiasme toen de naam Jorge Lorenzo – tot vorig jaar werkend met dezelfde persoonlijke manager – genoemd werd. “Ik weet in ieder geval dat het management het team wil versterken”, begon Espargaro, teleurstellend acht- tiende in de tussenstand. “Het belangrijkste is dat ik een sterke teamgenoot krijg, want momen- teel kan ik niets vergelijken. Kijk naar KTM, daar hebben ze vier sterke rijders op gelijkwaardig materiaal en zij hebben veel progressie geboekt. Voor Lorenzo (Savadori) is dit een goede kans om zich te laten zien. Wat Jorge betreft, het niveau dat hij heeft laten zien tijdens de test in Portimão (Lorenzo testte een 2019-Yamaha en was de lang- zaamste testrijder, red.) was niet goed genoeg om met mij deze machine te ontwikkelen. Jorge is één van de beste rijders van de laatste twintig jaar, maar ik weet niet of hij fysiek en mentaal klaar is voor deze klus. We moeten ook kijken hoe graag hij wil. De Aprilia is goed, maar geen win- nende machine zoals de Yamaha. Daarom moet je commitment groter zijn. Elke ronde, elke bocht moet je bereid zijn om te pushen. Smith heeft goed gewerkt en Lorenzo werd ook elke keer sneller als hij op de motor stapte. Hij hoort bij de Aprilia-familie. Voor hem is dit een mooie kans om zich te laten zien.” Volgens Espargaro was voor het aanstellen van een nieuwe testrijder het budget niet leidend. “Als je veel geld in een team stopt en je hebt geen goede testrijder, helpt het je niet verder. En andersom ook niet. Het gaat om een compromis. Nog steeds is het onduidelijk wie volgend jaar de tweede rijder wordt. Dat is heel moeilijk voor het management.” Espargaro sprak nog eens zijn voorkeur uit. “Dovizioso zou de beste optie zijn, als testrijder of als teamgenoot.” Andrea Dovi- zioso’s naam wordt echter steeds nadrukkelijker genoemd als Lorenzo’s opvolger bij Yamaha. “Ik heb nog geen beslissing genomen over mijn toekomst”, liet de Ducati-coureur weten. “We weten het snel.” Lorenzo Savadori testte de Aprilia ‘drie of vier keer’ in Misano en Portimão. “Ik ben testrijder en coureur tegelijkertijd, dus ik zal ook wel dingen proberen, maar de focus ligt op de race en zo veel mogelijk kilometers maken om de machine en de baan beter te leren kennen”, aldus de Itali- aan. Savadori kwalificeerde zich als twintigste en crashte in de race. Een buffer van 19 punten leek een uitstekende basis voor Albert Arenas om de laatste drie races in te gaan. Maar al in de tweede ronde raakte hij betrokken bij een incident dat grote gevolgen had. Achter leider Raul Fernandez vloog Celestino Vietti met een highsider van zijn machine. Derde man Arenas draaide het gas dicht, maar werd vol van achteren geraakt door Alonso Lopez. Terwijl Lopez crashte, bleef Arenas overeind. Met een beschadigde machine kwam Arenas binnen en nadat de ophanging van zijn voetsteun was gerepareerd, keerde de Spanjaard met drie ronden achterstand terug op de baan. Vervol- gens zocht Arenas zeer nadrukkelijk een plek in de groep die streed om de tweede plaats. Onacceptabel, vond de wedstrijdleiding, en toonde Arenas de zwarte vlag. Nadat hij vijf poles niet had weten om te zetten in winst, leek Fernandez vanaf de tweede startplek comfortabel op weg te gaan naar zijn eerste Grand Prix- zege. Zijn voorsprong van 2,5 secon- den slonk aanzienlijk, maar 1,3 tellen voor Sergio Garcia werd Fernandez de negende winnaar van 2020. Met zijn eerste podium in vijf wedstrijden deed Ai Ogura, finishend nét voor Tony Arbo- lino, goede zaken. De Japanner won nog geen race, maar naderde Arenas tot op drie punten. Niet alleen Arenas bleef zonder score, ook Vietti – voor de start derde in de tussenstand – en dubbel Aragon-winnaar Jaume Masia – vierde in het klassement – stonden met lege handen. Masia crashte, net als polesitter John McPhee dat voor hem ook al had gedaan. De top 5 in de stand staat binnen 24 punten.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3