MotoPlus 22 / 2020
SPORT GRAND PRIX VAN EUROPA, VALENCIA 90 MOTOPLUS SPORT Yamaha’s veranderde houding wekte argwaan en leidde uitein- delijk tot een onderzoek, waarna de constructeur door het Panel of Stewards onder leiding van Freddie Spencer werd bestraft voor het niet respecteren van het protocol betreffende het door voeren van toegestane wijzigin- gen aan de blokken. YMC kwam een dag later met een officiële schriftelijke verklaring, waarin men aangaf de straf en aanvullende sancties te accepte- ren, maar niet van kwade wil te zijn geweest. YMC gaf aan klep- pen bij verschillende fabrikanten te hebben betrokken, maar dat de kleppen volgens ‘een gelijk ontwerp’ waren geproduceerd. Opmerkelijk was dat de stewards besloten om de Yamaha-rijders niet te bestraffen, ondanks het feit dat zij op niet-gehomolo- geerd materiaal onderweg waren. Ducati’s Sporting Director Paolo Ciabatti legde uit dat de andere leden van de MSMA hadden afge- sproken niet te appelleren als er een minimale straf zou worden uitgesproken. Wel waarschuwde Ciabatti voor een precedent werking: “Je moet straffen voor de feiten en er niet mee wegkomen door te zeggen dat het niet je bedoeling was.” Op vrijdagmiddag werd Viñales het eerste slachtoffer van de beperkte inzetbaarheid van de blokken. Op donderdagavond besloot YMC in samenspraak met Viñales om een extra blok in te zetten. Als sanctie moest hij van- uit de pitlane starten. “2020 was een nachtmerrie”, fulmineerde Viñales. De wet van Murphy sloeg pas echt toe toen vijf ‘staff members’ rondom Viñales (waar- onder ook teammanager Maio Meregalli) in zelfisolatie moes- ten, nadat één persoon positief was getest. Eerder misten vier Yamaha-medewerkers de Grand Prix van Frankrijk na een positieve test. Viñales voelde zich ‘vreemd’. “We raakten steeds mensen kwijt. We hebben geen ervaren mensen teruggekregen.”Voor hem is 2020 een verloren seizoen, beaamde Viñales. “Absoluut. We hebben een fout gemaakt in Jerez en sindsdien betalen we daar de prijs voor. Ik wil competitief zijn, maar ik ben boos en triest. Honda en Marc Marquez zijn van een ander niveau en dit was de perfecte kans om kampioen te worden. In 2017 en 2020 hebben we de kans op de titel verspeeld door dezelfde fouten.” Veertien seconden achter Viñales werd Quartararo als veertiende afgevlagd. Na een magere elfde tijd in de natte kwalificatie had de Fransman al laten weten alle risico’s te zullen nemen; hij had immers niets te verliezen. De deceptie van een veertiende plaats kwam echter hard aan.“Ik ben zó teleurgesteld. Maar ook zonder de crash zou het moeilijk zijn geworden”, dacht Quartararo, die in de laatste vier wedstrijden een armzalige zeventien punten scoorde. Doordat na de val de ‘ride height adjuster’(de coureurs gebruiken die bij de start en uit “En? Deed ’ie het een beetje goed?”WK Superbike-coureur Garrett Gerloff verving Valentino Rossi op vrijdag en maakte indruk. Na twee negatieve coronatesten keerde Rossi op zaterdag terug. (Foto: Yamaha) Seconden voor het misgaat: Aleix Espargaro zit aan de buitenkant van Franco Morbidelli en crasht kort hierna. Fabio Quartararo schrikt en valt ook. (Foto: SRT) Terwijl Maverick Viñales in de pitlane wacht tot hij mag beginnen, neemt Pol Espargaro de leiding voor Alex Rins. Joan Mir is vanaf de tweede rij ook goed weg. (Foto: Suzuki)
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3