MotoPlus 22 / 2020

SPORT MOTOPLUS 89 Joan Mir en Alex Rins zorgden in Valencia voor Suzuki’s eerste dubbel in de MotoGP-klasse. Omdat Mir zijn voorsprong op Fabio Quartararo uitbouwde en Rins ook driftig punten scoorde, is Suzuki leidend in de individuele titelstrijd, de merkentrofee – voor het eerst – en het teamkam­ pioenschap. Achter polesitter Pol Espargaro doken Rins vanaf de tweede startplaats en Mir vanaf de vijfde startpositie de eerste bocht in. Zeven bochten verder volgde de eerste sensatie van de race toen Quartararo, geschrokken door de voor hem vallende Aleix Espargaro, zijn machine onderuit liet glijden. Achter de uit de pit­ lane vertrokken Maverick Viñales vervolgde Quartararo zijn weg als twintigste. Na 27 ronden kwamen Viñales en Quartararo door de vele uitvallers alsnog in de punten, maar hun titelkansen waren dras- tisch geslonken. De pas 23-jarige Mir, bezig aan zijn 28e MotoGP- race, passeerde tien ronden voor het einde kopman Rins en reed souverein en foutloos naar zijn eer- ste zege in de koningsklasse. Mir werd in de twaalfde race van het seizoen met een verbazingwek- kende volwassenheid en kalmte de negende winnaar in een bizar 2020. Ook was de voormalige Moto3-wereldkampioen de vijfde rijder die dit seizoen als nieuwe MotoGP-winnaar in de boeken ging. “Deze overwinning kwam op het perfecte moment”, vond Mir zelf. Met een snelste tijd in de warm-up, de 20 enige écht droge minuten in Valencia voor de race, gaf Mir al een ‘winstwaarschuwing’ af. In de race passeerde hij tien ronden voor het eind de leidende Rins toen die een schakelfoutje maakte en wijd ging. “Ik had nog 0,2 of 0,3 seconde achter de hand. Nu gaat het om de juiste balans tussen risico’s nemen en snelheid tonen. We hebben met de Suzuki een winnende machine, maar aan het begin van het seizoen was dit moeilijk voor te stellen. Maar het is nog niet gedaan. Ik denk dat ik na vandaag ook nog kan winnen. Kan dat niet, dan moeten we slim zijn.” Na zijn vijfde tijd in de kwalificatie gaf Mir aan dat hij zijn leiders­ kwaliteiten moest etaleren. “Leider zijn is niet iets wat je kunt leren uit boeken. Het zit in je en je moet kunnen improviseren. Je moet kunnen omgaan met de situatie. Ik denk dat ik mentaal sterk ben. Veel rijders zijn snel, niet iedereen is mentaal sterk. Het is iets dat het leven je leert.”De race vormde het bewijs van zijn leiderscapaciteiten, meende Mir. “Ik denk dat ik heb laten zien dat de druk geen groot probleem is voor me. Het is belangrijk om de druk niet iets negatiefs te laten zijn. Het is moeilijk om te mana- gen, maar we doen het op een goede manier.” Met zijn derde podium in vijf races kwam Alex Rins op gelijke hoogte met Fabio Quartararo, terwijl Pol Espargaro vijfde man Franco Morbidelli in de rug kijkt. Morbidelli, twee weken eerder nog dominant in Aragon, was met een elfde plaats de best geklasseerde Yamaha-rijder – voor het eerst sinds de GP in Valencia van 2007 finishte geen enkele Yamaha-rijder in de top 10. Het was het trieste slotakkoord van een desastreus weekend voor de fabrikant die dit jaar al zes races wist te winnen. De Grand Prix van Europa op Valencia zal Yamaha Motor Company (YMC) echter snel willen vergeten. Niet de terugkeer van Valentino Rossi na een corona-besmetting maar de straf die YMC op donderdag voor het weekend over zich af hoorde roepen was het grote nieuws. Omdat de constructeur in Jerez kleppen had gebruikt die niet voldeden aan de homolo- gatie-eisen, zag YMC 50 punten (tweemaal zo veel punten als verdiend met de overwinning van Fabio Quartararo) geschrapt in de stand om de constructeurstitel. Bovendien verloren Quartararo, Maverick Viñales en Franco Mor- bidelli punten voor het team­ kampioenschap. In de Jerez-race schreef Rossi een blok af, nadat Viñales dat in de trainingen had gedaan. Een week later overkwamMorbidelli hetzelfde. Yamaha gaf vervolgens aan aanpassingen door te willen voeren aan de machines, maar had daarvoor de toestemming van de MSMA, de vereniging van constructeurs, nodig. Later, nadat de concurrenten ommeer uitleg en informatie omtrent de modi­ ficaties verzochten, trok Yamaha het verzoek in, met als verklaring dat er al een oplossing was gevon- den. De aanvankelijk naar Japan verstuurde krachtbronnen zouden ook weer inzetbaar zijn, meldde Yamaha Racing Managing Direc- tor Lin Jarvis zelfs. In de praktijk werden de blokken echter niet gebruikt, waardoor alle Yamaha-rijders ernstig in de knel kwamen met de kilometrage van de nog beschikbare krachtbronnen. RAKELMAN »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3