MotoPlus 22 / 2020
PRODUC T TEST MOTOPLUS 83 matische polyamide) is simpel gezegd een zich herhalende aaneenschakeling van bepaalde chemische structuren, waarbij deze ketens onderling sterke CO-NH-verbindingen vormen die goed bestand zijn tegen oplos middelen en hitte. Resultaat: aramide-vezels zijn mechanisch zwaar te belasten, slijtvast en scheurbestendig. Daarom worden ze gebruikt in motorjeans. Deels in de vorm van de genoemde gele bescher mingslaag, deels minder goed zichtbaar als onderdeel van het weefsel – of zelfs helemaal niet zichtbaar als bestanddeel binnen de katoenvezels. In onze test past Alpinestars bijvoorbeeld Kevlar-vezels toe die door de blauw geverfde katoenvezels zijn gewoven. Büse daarentegen weeft de totale denim-stof van een in elkaar gedraaide vezel van katoen, elastaan en Kevlar. Zware stof Dit principe wordt ook toege past door fabrikanten als Held, Rokker en Vanucci. In hun garens zit echter geen aramide, maar UHMWPE: Ultra-High Molecular Weight Polypropylene, of simpel gezegd zeer zwaar polyethyleen. Omwikkeld met blauw geverfd katoen ontstaat zo een vezel die vervolgens kan worden verwe ven met andere UHMWPE-vezels. Zulke weefsels zijn bekend onder namen als Armalith of Dyneema. Aangezien deze vezels zeer sterk zijn – en daarmee het weefsel ook –, is er bij motorjeans geen extra doorslijt-beschermingslaag nodig. Dit is gunstig voor de doorgaans gewenste strakke, spijkerbroek achtige pasvorm. Door de gelijk matige en in z’n geheel dunnere constructie zitten enkellaags motorjeans daarom vaak – maar niet altijd! – comfortabeler en hebben ze betere ventilatie. Pasvorm, ventilatie en comfort in dagelijks gebruik en tijdens het rijden zijn overigens ook belang rijke criteria in onze test. Tweelaags jeans op hun beurt hebben qua veiligheid het voor deel dat de twee lagen zich ten opzichte van elkaar iets kunnen bewegen en daardoor de bij een val optredende krachten beter opvangen. Bij deze broeken slijt de bovenlaag weliswaar sneller door, maar daarna is er nog een tweede beschermingslaag. Althans op de plaatsen waar zo’n laag is aangebracht; dat is vaak alleen op de plekken die het meeste gevaar lopen, zoals zitvlak, heupen en knieën. Je scheenbenen zijn dan tussen knieprotector en laars minder goed beschermd, maar heb ben altijd nog de stevige spij kerstof-buitenlaag. Protectie en veiligheid De nieuwe Europese norm 17092 legt vast hoe beschermende motorkleding wordt gecer tificeerd. Afhankelijk van de behaalde meetwaarden worden jassen en broeken in vijf klassen ingedeeld. C staat daarbij voor louter stoot protectie, B voor louter doorslijt protectie en A voor beide samen. Bij de gecombineerde door slijt- en stootbescherming biedt klasse A het hoogste comfort en de laagste protectieklasse; AA betekent meer veiligheid, AAA is nog een klasse veiliger. Dit gaat echter vaak ten koste van het draagcomfort. Dat is ook de reden waarom in onze test geen enkele broek over de 90 punten komt: geen enkele broek kan zowel maxi maal beschermen als maximaal comfortabel zijn. Beschermende werking en gewicht hangen vaak samen. Wil je beter beschermen, dan krijg je alleen al door het hogere gewicht minder punten op comfort. De Held Marlow biedt alles bij elkaar het beste compromis, en ook de Rokker en Vanucci bieden een goede balans. Wie meer comfort wil en daarvoor wel iets wil inleveren op protectie, die zal de iXS of Modeka kiezen. Maar ook met de Trilobite of de High way 1 doe je niks verkeerd. En zo is deze blauwe stof, voorzien van protectoren en kunstvezels, daadwerkelijk ‘the stuff that dreams are made of’. n EINDUITSLAG Maximale score 40 35 10 15 100 Held Marlow 36 31 9 13 89 zeer goed € 389,86 iXS Classic AR Jeans Cassidy 29 33 8 14 84 goed € 249,95 Rokker Tapered Slim Black 32 30 6 13 81 goed € 389,00 Vanucci Dyn 30 29 8 14 81 goed € 229,99 Modeka Nyle Cool 29 32 6 13 80 goed € 169,90 Trilobite Parado 26 31 8 12 77 goed € 209,95 Highway 1 Denim III 27 25 7 11 70 goed € 99,99 Alpinestars Victory Denim 24 26 8 11 69 voldoende € 259,99 Büse Denver 18 28 9 11 66 voldoende € 199,95 *100 t/m 95 punten = uitstekend; 94 t/m 85 punten = zeer goed; 84 t/m 70 punten = goed; 69 t/m 60 punten = voldoende; 59 t/m 50 punten = onvoldoende; 49 t/m 0 punten = slecht Is duur hetzelfde als goed? Nee, duur staat gelijk aan zeer goed – althans in het geval van de Held Marlow. Die biedt namelijk betrouwbare veiligheid, de best mogelijke uit rusting en veel comfort. Hij weegt wel bovengemiddeld veel, maar hij pakt toch een flinke puntenvoorsprong op de iXS-broek op de tweede plaats. Die laat de concurren tie zien hoe comfortabel een motorspijkerbroek kan zijn. Dat gaat weliswaar gepaard met minimale concessies aan de veiligheid, maar toch ligt hij in totaal drie punten voor op de twee broeken op de gedeelde derde plaats. Net als de Held Marlow behoren de Rokker en de Vanucci tot de eenlaags motorjeans. Met 80 punten ligt de Modeka maar één puntje achter de gedeelde derde plek. Deze broek is dankzij zijn relatief lage prijs onze aankooptip. Voor wie nog goedkoper uit wil zijn, maar zich niet wil behelpen met de allerlaagste prijsklasse (die we hier niet hebben meegenomen), is de nog net met het predicaat ‘goed’ behangen Highway 1 zeker een optie. Veiligheid Pasvorm/comfort Weersbescherming/ ventilatie Uitrusting/ afwerking Totaal -oordeel Prijs
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3