MotoPlus 22 / 2020
82 MOTOPLUS PRODUC T TEST Oordeel: goed Vanucci Dyn Leverancier: Detlev Louis, www.louis.nl Prijs: € 229,99 Taillematen: 30 t/m 40 Gewicht: 1.160 g (maat 34 gewogen) Constructie: eenlaags, weefsel van denim (ketting) en Dyneema (ketting en inslag) Materiaal: katoen, polyethyleen, poly amide, elastaan; voering van katoen en poly ester Protectoren: knie (Level 2, traploos verstelbaar), heup optioneel Certificering: prEN 17092-4:02-2017 (klasse A) Productieland: Bangladesh VEILIGHEID: De Vanucci Dyn is – zoals de naam al aangeeft – voorzien van Dyneema. Dit is samen met katoen verwerkt tot een enkellaags (of zo je wilt: anderhalflaags) weefsel. Bij contact met asfalt raken de blauwe katoenvezels weliswaar geschaafd, maar dan blijft er altijd nog een volledige laag van Dyneemavezels over. Daar waar door een rand de slijtage vergroot was, ontstond in onze test echter toch een gat. De dunne en flexibele knieprotectoren maken indruk door zeer goede klapdempingswaarden. PASVORM EN COMFORT: Deze broek weegt relatief weinig en voelt ook licht aan; het gevoel tijdens het dragen is dan ook navenant ontspannen. De taille is duidelijk te wijd. De fijne pro tectoren zijn in de praktijk nauwelijks voelbaar. Conclusie: De Vanucci Dyn overtuigt vooral door zijn zeer hoge draagcomfort en zijn onopvallende uiterlijk. De toch al goede bescherming met behoorlijk slijtvast materiaal en Level 2-knie protectoren kan nog worden vergroot door de toevoeging van heupprotectoren. Bij het schuiven over asfalt heeft eerst het katoendeel te lijden, dan de naden en als laatste geeft het Dyneema-weefsel het op. denim is doorgeschuurd, daar zit vervolgens je huid tegen het asfalt. En schaafwonden zijn niet alleen pijnlijk, ze zijn bij een groot oppervlak ook gevaarlijk. Je huid is de barrière tussen je lichaam en de buitenwereld. Gemaakt om allerhande bac teriën buiten te houden en je vloeistoffen binnen. Daarom proberen kledingfabrikanten de doorslijt- en scheurbestendig heid van de jeans te verbeteren met speciale kunstvezels. Het bekendste voorbeeld hiervan is Kevlar, een aramide-vezel van DuPont. Het karakteristiek gele materiaal kennen we van hand schoenen die tegen snijwonden beschermen, kogelwerende vesten en vliegtuigbepantse ring – of als beschermingslaag in motorspijkerbroeken. Aramide (een samentrekking van aro ZO TESTENWE Motorjeans moeten het comfort van een gewone spijkerbroek combineren met de veiligheid van een volledig van protectoren voorziene motorbroek. Daarom spelen bij onze beoordeling vooral de punten bescherming en comfort een rol. We hebben echter ook nog een paar specifiekere testcriteria in aanmerking genomen. Het aanbod aan motorspijker broeken is de afgelopen jaren al even sterk toegenomen als de belangstelling ervoor. We hadden ruim dertig broeken in de test kunnen opnemen, en dat zelfs als elke fabrikant maar één model had opgestuurd! De prijzen lopen daarbij enorm uiteen: ze variëren van zo’n 50 tot 400 euro. We heb- ben uiteindelijk negen broeken in de test opgenomen en erop gelet dat verschillende prijsklassen even sterk zijn vertegenwoordigd. In hoeverre een goedkope motorspij- kerbroek het kan opnemen tegen een dure, waar eventueel de ver- schillen in zitten en waardoor elke broek zich specifiek kenmerkt, dat hebben we vastgesteld in meer- dere, deels zeer dicht bij de praktijk liggende tests. Met in totaal maximaal 40 punten telt het onderdeel ‘veiligheid’het zwaarst mee. Daarvan zijn 15 pun- ten te verdienen op slijtvastheid en nog eens 15 op de bestendigheid tegen scheuren en verder scheuren, plus 10 punten voor de snijbe- scherming. Een eerste indruk van de beschermende werking werd geleverd door een gesimuleerde valpartij bij 80 km/u. Daarvoor werd elke broek gevuld met een circa 40 kilo zware, tweebenige zandzak. Zo werd de broek vanuit onze rijdende bestelbus twee keer op een asfalt vlakte gegooid, een keer op de voor- kant en een keer op de achterkant. De schade werd dan beoordeeld; ‘schaafwonden’en eventuele gaten gaven puntaftrek. Met een band- schuurmachine werden de jeans dan op hun sterkste en zwakste plekken nogmaals mishandeld. De scheurbestendigheid werd voor de vergelijkbaarheid vastgesteld met een veerkrachtmeter. Voor de meting van de snijbescherming gebruikten we kort een machete, aangevuld met een beoordeling van de constructie van de naden. Om een rijder te kunnen bescher- men, moet een motorrijder de broek wel willen dragen. Daarom zijn op het onderdeel comfort 35 punten te verdienen. De bepa- lende criteria zijn hier pasvorm, bewegingsvrijheid en drukpunten tijdens zowel het rijden als in dage- lijks gebruik. Het onderdeel ventilatie en bescherming tegen kou, nattigheid en hitte kan nog eens 10 punten opleveren. Met bescherming tegen hitte wordt bijvoorbeeld bedoeld of de broek bestand is tegen het contact met een hete uitlaat. Bescherming tegen nattigheid is eigenlijk niet iets wat je van een spijkerbroek kunt verwachten, maar toch blijken enkele spijker- broeken in elk geval waterafsto- tend, terwijl andere zich meteen volzuigen. Tenslotte konden de motorjeans nog 15 punten verdienen voor uitrusting en afwerking. Daartoe keken we onder andere naar het gewicht, de zakken en de protecto- renuitrusting. Het reeds gecrashte deel nemersveld kijkt gespannen toe hoe de concurrentie het eraf brengt. En daar gaat-ie! Bij 80 km/u geven we de dummy van 40 kilo zijn pijnlijke vrijheid. Foto’s: Tobias Beyl PRODUCTTEST 9 MOTORSPIJKERBROEKEN
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3