MotoPlus 22 / 2020

PRODUC T TEST MOTOPLUS 81 Oordeel: goed Oordeel: goed Rokker Rokkertech Tapered Slim Black Leverancier: Rokker, www.therokkercompany.com Prijs: € 389,00 Taillematen: 29 t/m 44 Gewicht: 1.292 g (maat 34 gewogen) Constructie: eenlaags, denim-weefsel van UHMWPE Materiaal: katoen, polyethyleen, polyamide, elasto-multi-ester, elastaan Protectoren: knie (Level 1, traploos in hoogte verstelbaar), heup (Level 1) Certificering: FprEN 17092-3:2018 (klasse AA) Productieland: Portugal VEILIGHEID: De Rokkertech-stof blijkt weliswaar stevig, maar qua hittebestendigheid en slijtvast­ heid toch gevoeliger dan soortgelijke materialen als Armalith (bij Held) of Dyneema (Vanucci). De enkellaags stof vertoonde na de uitworp­ test een gat, dus huidcontact met het asfalt was het gevolg geweest. De dunne protectoren daarentegen scoren zeer goede klapdempingswaarden. PASVORM EN COMFORT: De enkellaags broek zit uiterst aangenaam, hij valt in de taille alleen wel iets krapper uit dan verwacht. Er zijn echter elf taillematen met kleine tussenstapjes, bovendien kan er ook worden gekozen uit de lengtematen 32, 34 en 36 inch. De aangenaam zachte protectoren zijn nauwelijks voelbaar en de broek volgt elke beweging gewillig mee. Fijn voor je motor: er worden ner­ gens klinknagels gebruikt. Conclusie: Productie in Europa, uitstekende uitrusting en een zeer hoog comfort – dat alles heeft natuurlijk zijn prijs. De protectoren van D3O geven goede bescherming en het UHMWPE-weefsel vol­ doet weliswaar aan klasse AA, maar vertoonde onder zware belas­ ting in onze extreme test toch ook een klein zwak punt. Conclusie: Een reële prijs, veel kleur- en maatvarianten, een versie van gerecyclede spijkerstof, een nog veiligere versie met Dyneema in het buitenmateriaal, Level 2-protectoren, veel stretch en ven­ tilatieopeningen. De Parado is een fantastische broek, maar ook behoorlijk zwaar. Waar er op randen (zoals bij pro­ tectoren of riemlussen) kreukels ontstaan, daar schuurt het materiaal helaas ook af en toe door. Trilobite Parado Leverancier: Trilobite, www.splashdesign.nl Prijs: € 209,95 Taillematen: 30 t/m 46 Gewicht: 1.540 g (maat 34 gewogen) Constructie: tweelaags, denim met Kevlar-voering op zitvlak en knieën Materiaal: katoen, elastaan; protectielaag van aramide; stretch-stukken van polyamide Protectoren: knie (Level 2, traploos verstelbaar), heup (Level 2) Certificering: FprEN 17092-3:2019 (klasse AA) Productieland: Pakistan VEILIGHEID: De Trilobite Parado maakt er geen geheim van dat hij een motorbroek is. Level 2-protectoren op de heupen en knieën zorgen voor veel stootprotectie, royale aramide-lagen onder de toch al zware denim-stof geven grote doorschuurprotectie. Daar waar geen extra aramide-laag zit, moet je echter de geringe scheurbestendigheid van de buitenlaag op de koop toe nemen. PASVORM EN COMFORT: De grote, flexibele polyamide-inzetstukken in het kruis en de harmonica-stretch op de knieën en achterop de heupen geven veel comfort, de norm-conform afgedekte ventilatieopeningen zorgen voor frisse lucht op je boven­ benen. Goede pasvorm, en er zijn talrijke maten, waaronder dames- en heren­ maten en lange en korte maten. Er zijn ook meerdere kleurvarianten. De zware denim-stof wordt door een extra aramide-laag ondersteund, het stretch-deel geeft comfort. gen met ultradunne en flexibele protectoren. Maar de protectoren zijn bij lange na niet het enige verschil tussen de broeken. Je hebt jeans en jeans In 2020 viert het begrip ‘blue jeans’ zijn honderdste verjaar­ dag. De naam verwijst naar de karakteristieke blauwwassing met indigo; in Frankrijk heette de verfsoort ‘bleu de Gênes’, wat de Franse vertaling is van het Italiaanse ‘blu di Genova’, de stad waar de verfstof vandaan kwam. ‘Bleu de Gênes’ verbasterde ver­ volgens in het Engels tot ‘blue jeans’. De broeken zelf zijn nog ouder, want al meer dan 150 jaar wordt katoen in het zogenaamde keper­ weefsel gewoven tot het bekende denim. De oorsprong van dat woord ligt in het Franse ‘serge de Nîmes’, oftewel ‘keper uit Nîmes’. In de vorm van een broek genaaid leverde dat de robuuste werk­ broek ‘De Nîmes’ op, sinds 1872 uitgevoerd met de kenmerkende klinknagels ter versteviging van de broekzakbevestiging (bedacht door kleermaker Jacob Davis voor Levi Strauss). Daar komt onze benaming spijkerbroek vandaan. Sindsdien is er wel het een en ander veranderd, maar nog steeds is de ‘denim jeans’ van nature een sterk type broek. Daarom kan ook een normale spijkerbroek een valpartij op niet overdreven ruw asfalt zonder al te veel schade doorstaan. Het probleem is echter: ook kleine schades aan de spijker­ broek kunnen grote schades aan het menselijk lichaam betekenen. Want waar het 9 MOTORSPIJKERBROEKEN PRODUCTTEST

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3