MotoPlus 22 / 2020
78 MOTOPLUS PRODUC T TEST Oordeel: zeer goed Oordeel: goed Held Marlow Leverancier: Held, www.jhsports.nl Prijs: € 389,86 Taillematen: 28 t/m 40 Gewicht: 1.422 g (maat 34 gewogen) Constructie: eenlaags, weefsel van Armalith Materiaal: katoen, polyethyleen, elasto-multi-ester, elastaan; zakken van katoen en polyester Protectoren: knie (Level 1, traploos in hoogte verstelbaar), heup (Level 1), stuitje optioneel Certificering: FprEN 17092-4:2018 (klasse A) Productieland: Duitsland VEILIGHEID: Traploos verstelbare protectoren op de knieën, heupprotectoren standaard, plus een vakje voor een stuitje-protector – qua stootbescherming is de Marlow uitstekend voorzien. Het enkellaags weefsel van Armalith is weliswaar relatief zwaar, maar ook uiterst slijtvast en scheurbestendig. En wie het materiaal graag zelf eens wil scheuren: bij de broek wordt een klein denim-proeflapje geleverd waarop je je kunt uitleven. Naast de slijt- en scheur vastheid maakt de broek ook indruk met zijn snijbestendigheid, en ook de stiknaden ver tonen geen zwakke punten. PASVORM EN COMFORT: Hij weegt bijna 400 gram meer dan de lichtste broek in de test, en dat voel je. Toch zit de Marlow erg fijn, ook de bewe gingsvrijheid is zeer goed. De pasvorm gaat een beetje in de richting van slim-fit, maar het doorlopende Armalith-weefsel geeft overal veel stretch. Conclusie: Door zijn gewicht geeft de op één na zwaarste broek in deze test vertrouwen, en dat maakt hij dankzij de overtuigende stoot- en slijtprotectie ook volledig waar. Ondanks het extra gewicht overtuigt hij ook in dagelijks gebruik met veel comfort. Een heerlijke spijkerbroek van de ‘niet-alleen-maar-leerspecialist’ Held. Conclusie: Voor 100 euro biedt de Highway 1 Denim III een respectabele basisuitrusting aan veiligheid, gepaard met een behoorlijk aangenaam draagcomfort en een mooi cleane look. Op je benen zelf zit echter geen Kevlar, dat moet je je bij een val wel realiseren. De grootste schade die de Held in de test opliep: een half afgescheurde riemlus. Verder ziet de broek eruit als nieuw. Highway 1 Denim III Leverancier: Detlev Louis, www.louis.nl Prijs: € 99,99 Taillematen: 32 t/m 42 Gewicht: 1.300 g (maat 34 gewogen) Constructie: tweelaags, denim plus Kevlar-voering op zitvlak en knieën Materiaal: katoen, elastaan; beschermingslaag van 60% aramide en polyester Protectoren: knie (Level 1, in twee hoogtes verstelbaar), heup optioneel Certificering: prEN 17092-4:02-2017 (klasse A) Productieland: Pakistan VEILIGHEID: De relatief dikke buitenlaag weert zich al kranig: bij contact met asfalt ontstaan er nauwe lijks schaafplekken en meestal kun je alleen lichte verkleuringen van het denim waarnemen. Alleen daar waar door protectoren of riemlussen randen ontstaan, komen er duidelijkere beschadigingen. Op de kritische valplekken is er dan nog een extra Kevlar-laag. Op de boven- en onderbenen wordt dit aramide-weefsel echter niet gebruikt. De pro tectorenuitrusting is ook beperkt. PASVORM EN COMFORT: Relatief zwaar denim als buitenlaag plus een tweede beschermlaag van aramide, dat brengt niet alleen aardig wat gewicht op de schaal, maar is ook te merken in het draagcomfort. De bewegingsvrijheid en pasvorm zijn echter grotendeels in orde, ook al zit hij in de taille vrij nauw. Op de rand van de protector haakte de broek ietwat in het asfalt. Verder gleed hij er soepel en bijna onbeschadigd overheen. PRODUCTTEST 9 MOTORSPIJKERBROEKEN MATERIËLE ZAKEN: het verschil tussen katoen, kunstvezels en leer Met motorjeans ga je niet het circuit op, voor optimale bescherming tegen doorslijten is leer nog steeds het beste materiaal. In motorjeans een wereldreis maken doe je ook niet snel, want de beste bescherming tegen kou en nattigheid geeft een kunststof-textielpak. Maar ook de motor spijkerbroek heeft zijn sterke kanten. Wat zijn die en wat is het verschil tussen de diverse materialen bij een valpartij? Spijkerbroeken zijn niet meer uit ons leven weg te den- ken. Lang voordat de modewereld de karakteristieke look met de diagonaal lopende weefvorm overnam en zelfs imiteerde bij polyesterbroeken, dienden de ‘blue jeans’ als werkbroeken. Denim, het relatief zware weefsel van indigoblauw geverfde katoenvezels, is in de ware zin des woords van nature slijtvast, hittebestendig en moeilijk te scheuren. Eigenschappen die nog eens worden overtroffen door een ander natuurlijk materiaal: leer. Textielvezels als polyester of polyamide zijn daar minder goed in. Daarom smelt een kunststof-textielpak bij overmatig contact met het asfalt en er ontstaan dan snel grote gaten. De kwali teiten van die materialen liggen ergens anders: je kunt ze bijvoorbeeld ademend maken en tegelijk waterdicht. Daarom zijn er steeds meer kledingstukken die textiel en leer combineren. Ook de combinatie van denim en kunst vezels heeft voordelen; daarom vullen alle fabrikanten de katoenen basisstof aan met scheur- en slijtvaste kunst vezels als aramide of UHMW-PE (Ultra-High Molecular Weight Polyethylene). Dit kan bijvoorbeeld door tijdens het weven katoenen draad voor de ketting te gebruiken en de kunstvezel als inslag, of door de garens zelf hybride te maken. Op deze manier geconstrueerd blijken motorjeans sterker dan veel textielpakken.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3