MotoPlus 22 / 2020
PRODUC T TEST MOTOPLUS 77 Oordeel: voldoende Oordeel: voldoende Alpinestars Victory Denim Leverancier: Alpinestars, www.alpinestars.com Prijs: € 259,99 Taillematen: 28 t/m 40 Gewicht: 1.382 g (maat 34 gewogen) Constructie: eenlaags, weefsel van denim (ketting) en tweevoudig gewikkeld Kevlar (inslag) Materiaal: katoen, 40% aramide, polyamide, elastaan; voering van polyester en katoen Protectoren: heup (Level 1, in twee hoogtes verstelbaar), knie (Level 1) Certificering: EU 2016/425 Cat II Productieland: Tunesië VEILIGHEID: De zeer platte, met Level 1 gecertificeerde protectoren op de knieën en heupen zijn weliswaar amper voelbaar, maar de knieprotectoren zitten wat te ver naar binnen. Het eenlaags weefsel scheidt de katoenvezels in lengterichting van het Kevlar in dwars richting, waar uiteindelijk de scheurbestendigheid onder lijdt. In de slijttest schuurde het materiaal op een plaats compleet door; de huid had dus contact met het asfalt. PASVORM EN COMFORT: De bandwijdte van de 34-broek bleek een royale 35 inch, maar heeft verder geen stretch. De lengte binnenkant been klopt met de te verwachten lengte. Dankzij ‘regular fit’ en de enkellaags stof zit de broek heel comfortabel en geeft veel bewegingsvrijheid. Met een kleine 1.400 gram is de broek aan de zware kant. Bonuspunten zijn er voor de tweede muntenzak, die bovendien met een rits kan worden afgesloten. Conclusie: Qua slijtvastheid blijkt de Victory niet echt een win naar. Dat puntenverlies in de categorie veiligheid loopt hij in de categorieën comfort en uitrusting weliswaar weer een beetje in, maar hij maakt het niet helemaal goed. Onder de streep blijft het bij een ‘voldoende’. Conclusie: De Büse Denver maakt in het dagelijkse kantoorleven net zo’n goede indruk als op de motor – zolang je niet valt. Het aandeel van de sterke Kevlar-vezels is vergeleken met de rest namelijk erg klein, waardoor hij nauwelijks beter presteert dan gewone spijkerbroeken. De gesimuleerde valpartij bij 80 km/u had meerdere schuurplekken en een gat tot gevolg. Bij eenlaags broeken zeer kritisch! Büse Denver Leverancier: Buse, www.buese.com Prijs: € 199,95 Taillematen: 30 t/m 44 Gewicht: 1.050 g (maat 34 gewogen) Constructie: eenlaags, weefsel van denim met Kevlar-aandeel Materiaal: katoen, 6,5% aramide, elastaan; voering van katoen en polyester Protectoren: knie (Level 1, in drie hoogtes verstel baar), heup optioneel Certificering: prEN 17092-4:2018 (klasse A) Productieland: Turkije VEILIGHEID: Het etiket vermeldt 6,5 procent Kevlar-aandeel in het weefsel. Dat is niet erg veel vergeleken met de concurrentie. Volgens opgave is deze broek echter conform de eisen gecertifi ceerd, dus is het toch in orde? Nou, de scheur bestendigheidswaarden liggen op het niveau van een normale dagelijkse spijkerbroek en ook de slijtvastheid kan beter. PASVORM EN COMFORT: De lichtste broek in deze test heeft een zeer hoog draagcomfort in dagelijks gebruik. De taille is weliswaar wat nauw, maar de bewegingsvrijheid is zeer goed. De beenlengte past bij de maat voering. Slim detail is de reflecterende laag aan de binnenzijde, die bij het omslaan van de broekspijpen zichtbaar wordt. Dankzij het hoge aandeel katoen en de cleane ‘five pocket’-stijl is de Denver nauwelijks van normale jeans te onderscheiden – zowel qua uiterlijk als tijdens het dragen. De scheur- en doorslijtbestendigheid was matig in de test. Vooral opvallend is het zeer geringe Kevlar-aandeel van de eenlaags stof. Daar bekroop ons toch het gevoel dat we amper iets waren opgeschoten, toen de negen aan de test deelnemende motorjeans voor ons lagen uitgestald. Met daarnaast ook een goedkope gewone spijkerbroek uit een voordelige kledingwinkel – op het eerste gezicht bijna onbe schadigd, nadat hij even daar voor bij 80 kilometer per uur op het asfalt werd gegooid. Zijn motorspijkerbroeken dan overgewaardeerd en waren we met een goedkope gewone spijkerbroek op de motor net zo veilig geweest? Is dat de conclu sie die we uit onze test moeten trekken? Nee, natuurlijk niet. Het eerste argument voor het dragen van echte motorjeans is de stootbescherming. Knie- en vaak ook heupprotectoren (en soms zelfs een protector voor je stuitje) beschermen je tegen veelal slecht genezende botbreu ken. In ons deelnemersveld zien we hier duidelijke verschillen; sommige fabrikanten gebruiken een volledige protectorenuitrus ting, soms zijn er alleen basale knieprotectoren aanwezig. De allergoedkoopste broeken (die we hier buiten beschouwing hebben gelaten) hebben soms helemaal geen protectoren en beschermen alleen tegen schaaf wonden – wat overigens de belangrijkste taak is! Soms wordt uit kostenoverwe gingen gebruik gemaakt van goedkope, dikke en slecht zit tende protectoren, een deel van de fabrikanten past bewezen protector-types toe en sommige komen met nieuwe ontwikkelin Lees verder op pagina 81
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3