MotoPlus 22 / 2020

MAIL MOTOPLUS 75  *De redactie plaatst een selectie van de ingezonden reacties en behoudt zich het recht voor om reacties, indien noodzakelijk, te parafraseren en/of in te korten. Heeft u ook een vraag of opmerking voor ons? E-mail deze naar mail@motoplus.nl , of stuur een brief naar MotoPlus Mail, Postbus 90, 7051 AB Varsseveld.* MAIL- FEEDBACK ROADBOOK-TOUR Rijden in de herfst In MotoPlus 20 las ik het artikel over de Roadbook-tour Friesland. Toevallig zat ik, voor het lezen van het artikel, al te denken om Friesland eens van dichtbij te bekijken. Een ronde van Sneek naar Harlingen en terug via de landelijke binnenwegen. Dat had leuk kunnen zijn. Maar niet in deze periode van het jaar! De wegen waren zwaar vervuild met modder van de boeren die hun land bewerken. Niet hier en daar wat kluiten troep, maar over de gehele breedte van de weg vaak over honderden meters. Spek­ glad en ronduit gevaarlijk dus. Na ruim een uur rijden was ik er klaar mee en ben ik halverwege bij Har­ lingen rechtstreeks de Afsluitdijk opgereden richting huis. Datzelfde was mij, in iets mindere mate, een maand eerder ook al opgevallen (lees: tegengevallen) in Zeeland. Gezien de timing van het artikel was een waarschuwing voor lan- delijke uitstapjes in deze periode wel op zijn plaats geweest. J.A. Baalbergen Dat wegen in de landelijke provincies soms vol met modder liggen, is in deze periode van het jaar helaas iets waar wij ook geen grip op hebben. Boeren en loonwerkers zijn dag en nacht in de weer om hun gewassen van het land te halen en de boel op orde te maken voor de winter. Dat heeft ook zijn weerslag op het weg­ dek. Zeker rond de uitritten, die tij­ dens het werken vervuild raken met zand en modder. In gebieden met kleigrond is het extra opletten gebla­ zen. Water en klei veranderen zelfs het mooiste wegdek zo in een spek­ gladde ijsbaan. Op onze site atten­ deren we motorrijders er daarom altijd op als de oogstperiode weer is begonnen. Naast gladde wegen, is het in deze periode sowieso goed om in agrarische gebieden op je tempo te letten. De grote landbouwvoer­ tuigen hebben, zeker bij het oprijden van de weg vanuit het land, lang niet altijd een goed overzicht. Een snel naderende motor kan daardoor aan de aandacht ontsnappen, met alle gevolgen van dien. Ook als je ze tegenkomt op de weg is voorzichtigheid geboden. Een land­ bouwcombinatie neemt behoorlijk wat ruimte in, op de vaak smalle landwegen. Wie té enthousiast de bocht om komt rijden, kan daar­ door voor een vervelende verrassing komen te staan. AIRBAGS Techniek helpt, verstand is beter Met interesse heb ik het stuk over de airbagvesten gelezen. Wederom een passief veiligheidssysteem dat iets kan bijdragen aan de veiligheid omdat wij, als mens, soms domme dingen doen in het verkeer. Ik ken het onderzoek van ADAC ook waarbij ook de beperkingen van deze systemen aan de orde komen. Fijn dat jullie dit ook vermelden. Feitelijk zijn deze systemen heel beperkt. Bij motorongevallen heb je vaak niet één maar meerdere botsmomenten en daar doet bijvoorbeeld zo’n vest niets aan. Als motor­ rijdende verkeersongevallenanalist heb ik ook dit jaar weer veelvuldig onderzoek gedaan naar ongevallen waarbij een motorrijder betrokken was. Hoewel het voor een groot deel voorrangszaken betrof, waarbij de motorrijder voorrang had moeten krijgen, valt niet te ontkennen dat diezelfde motorrijder vaak ook te snel reed of zich bijvoorbeeld onderuit had geremd. De overige ongevallen (vaak eenzijdig) zijn toch vaak te wijten aan de motorrijder. Veiligheidsverhogende maatregelen zoals ingeschakelde voertuigverlichting of reflecterende kleding geven vaak een vals gevoel van veiligheid. De gedachte is: ‘Ze zien me wel’. Dus kachelen we vrolijk door in situaties die zich daarvoor eigenlijk niet lenen. Als het dan verkeerd gaat, is de reflex om meteen naar de andere partij te wijzen groot. Na 36 jaar motorrijden, cursussen en trainingen in combinatie met mijn huidige werk weet ik één ding zeker. Als er een gevoel van veiligheid wordt gecreëerd, dan wordt dat vaak verwelkomd met over­ moedig rijgedrag. Denk aan de motorrijders die een geel vest dragen voor de zichtbaarheid, maar wel veel te kort achter een vrachtwagen gaan rijden. Of motor­ rijders die zo overtuigd zijn van hun zichtbaarheid dat ze voorrang opeisen. In dat licht werkt conflict-vermijdend rijgedrag veel beter. Het op voorhand wantrouwen van de andere partij, het vroegtijdig aanpassen van de snelheid en zorgen voor voldoende vrije ruimte om je heen heeft mij al 36 jaar en meer dan 400.000 kilometer overeind gehouden. Motor­ rijden is beleving en emotie, maar vertaal dat niet naar risicovol rijgedrag. Meer dan 90% van de verkeers­ ongevallen heeft een menselijke oorzaak. Techniek helpt, maar rijden met verstand is veel beter. Rudi Beijaard ZERO MOTORCYCLES Naar ‘huis’ bellen Het valt me op dat, als het over elektrische motoren gaat, iedereen steevast blijft hangen in de discussie over de reikwijdte en de prijs van de machines. Maar dat is vol- gens mij niet alles. Want ik kwam onlangs nog een hei- kel punt tegen toen ik op het Zero-forum aan het lezen was. Daarbij werd namelijk gesproken over gegevens­ bescherming. Het blijkt namelijk dat Zero-motoren met enige regelmaat naar ‘huis’ bellen. Met ‘huis’ bedoelen we dan natuurlijk dat ze naar Zero Motorcycles bellen. Geparkeerd (sowieso tijdens het laden) legt de motor iedere twee uur even contact met de fabriek. Tij- dens het rijden gebeurt dat zelfs om de paar minuten. Dit roept de vraag op hoe je deze contactmomenten kunt uitschakelen. Of dat je, wanneer dat niet mogelijk is, kunt controleren welke gegevens worden verzon- den, waar ze worden opge- slagen en voor hoe lang. Ook is niet duidelijk wie er allemaal toegang heeft tot de gegevens en waarom Zero zo vaak contact wil hebben met haar machines. Het biedt in ieder geval stof tot nadenken. Martin Smit

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3