MotoPlus 22 / 2020

OCC ASION MOTOPLUS 73 DE BUDGETCLUB In principe is iedere motorfiets met een driecijferig vermogen en goed beschermend kuipwerk geschikt voor het betere hogesnelheidswerk. Zo ook het hieronder voorgestelde trio, dat je weliswaar niet als speedbike zult betitelen maar dit wel degelijk deels in zich heeft. Fabrieksopgave; *MotoPlus-metingen TECHNISCHE GEGEVENS YAMAHA FJR1300 Vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, 1. 298 cc , 106 kW ( 144 pk ) bij 8. 000 tpm , rijklaar gewicht volgetankt* 290 kg , maximale belading 186 kg , tankinhoud 25 liter , zithoogte* 800 mm , topsnelheid 245 km /uur, verbruik secundair* 1 op 17,9. Nieuwprijs 2001: € 14.970,- Yamaha FJR1300 Als er één ding is dat je de FJR1300 niet voor de voeten kunt werpen, dan is het wel een beperkt aanbod. Typ in Google ‘FJR1300 kopen’ in en je wordt overladen met potentiële kandidaten. De dikke 1300 zag het levenslicht in 2001 en werd gaandeweg de tijd behoedzaam gemoderniseerd. Inmiddels gaat de GT zijn twintigste en zeer waarschijnlijk laatste jaar in. Zelden maakte een motorfiets zo’n exceptioneel goede spagaat tussen sport en toer als deze cardanfiets. Daarbij is het blok niet alleen uiterst robuust, maar ook krachtig. Vanaf 2004 waren de koffers standaard, in 2008 werd het ABS gemoderniseerd. En vanaf 2016 was er eindelijk die vanaf het begin al zo gewenste zesde versnelling. Al naargelang de dikte van de portemonnee zijn er vele uitvoeringen te vinden, bijvoorbeeld met (semi)-automatische versnel- lingsbak en/of elektronisch instelbare vering. Ook opvallend: de FJR is een van de weinige motoren die er mét koffers beter uitziet dan zónder. TECHNISCHE GEGEVENS TRIUMPH DAYTONA 1200 Vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, 1. 180 cc , 108 kW ( 147 pk ) bij 9. 500 tpm , rijklaar gewicht volgetankt* 280 kg , maximale belading 181 kg , tankinhoud 25 liter , zithoogte* 790 mm , topsnelheid 250 km /uur, verbruik secundair* 1 op 18,7. Nieuwprijs 1993: f 27.990,- Een typische sportmotor van de oude school, ziehier de Triumph Daytona 1200, die van 1993 tot 1997 van de band rolde. Qua sportiviteit zat de Brit tussen de Suzuki GSX-R1100 en de Kawasaki ZZR1100 in, tegenover de 150 pk zette hij namelijk ook een rijklaar gewicht van vér over de 250 kilo. Ondanks het sportieve voorkomen maakt ’m dat totaal ongeschikt voor het circuit. Bleef dus over: ongegeneerd boenderen op de snelweg. Vanaf 1993 waren de kinderziektes bij de in 1991 uit de as herrezen firma verregaand verholpen. Dankzij de modulaire bouwstrategie delen verschillende modellen dezelfde onderdelen, waardoor er zelfs vandaag de dag nog voldoende vervangings-/ reserveonderdelen voorhanden zijn. Het grootste probleem van de Daytona is naast de behoorlijke grootte het nogal beperkte aanbod. Als Daytonist in spe moet je kortom geduld hebben! Triumph Daytona 1200 TECHNISCHE GEGEVENS K1100RS Vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, 1. 092 cc , 74 kW ( 100 pk ) bij 7. 500 tpm , rijklaar gewicht volgetankt* 280 kg , maximale belading 205 kg , tankinhoud 21 liter , zithoogte* 800 mm , topsnelheid 221 km /uur, verbruik secundair* 1 op 15,4. Nieuwprijs 1993: f 28.500,- De tussen 1992 en 1996 geleverde K1100RS (pro- ductieaantal van meer dan 12.000 stuks trouwens) is in principe de derde ‘highspeed’ BMW. Eerder waren er al de R100RS en K100RS, maar de 1100 is de eerste met een vermogen van drie cijfers, exact 100 pk om precies te zijn. Ondanks zijn respectabele leeftijd van minimaal 24 jaar kan de Duitser het zeker op toeristisch vlak nog prima bijhouden. Lange etappes comfortabel afleg- gen, alleen of met passagier en bagage, dat gaat uitstekend. Afgezien van een bovengemiddeld verbruik bij een flink tempo, van zowel olie als brandstof, verrast de in de lengterichting inge- bouwde, robuuste viercilinder met een heerlijk soevereine vermogensontplooiing. De meeste aangeboden exemplaren hebben het destijds optionele ABS en originele BMW-koffersysteem aan boord. Typische K-ergernissen zijn beslagen instrumenten en problemen met het ABS bij een zwakke accu. BMW K1100RS

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3