MotoPlus 22 / 2020
OCCASION SPEEDBIKES 72 MOTOPLUS OCC ASION Suzuki GSX1300R Hayabusa Het scherpe randje is er in 2001 ook op het dashboard wel vanaf: ‘slechts’ 280 in plaats van 340 km/uur. Hij was de eerste serieproductiemachine met een topsnelheid boven de 300 km/uur, zorgde voor Tweede Kamervragen en geldt als de grondlegger van het speedbike-segment. Te groot en te zwaar voor het circuit, maar met kwaliteiten op de openbare weg die niet alleen op de snelweg tot hun recht komen. Integen deel… Diep voorover gebukt, in een uiterst sportieve zithouding. Beste potentiële Hayabusa-koper, zo ziet je leven eruit kort na het moment wan- neer je interesse uiteindelijk is bezegeld met een daadwerkelijk koopcontract. Na het op naam zetten gaat het met je minimaal 175 pk sterke aanwinst linea recta naar een Autobahn bij onze oosterburen waar je de 1300 onge- remd de sporen kunt geven. Er is namelijk maar één ding dat je wilt: zelf ervaren hoe het is om 300 km/uur te rijden! In alle eerlijkheid: rechtuit volgas rijden, ieder- een kan het en het stelt feitelijk ook geen bal voor. Maar op de één of andere manier voelt het toch ook wel weer speciaal. Toeradepten en niet-motorrijders vermaak je met praat over het uiterst solide, ronduit betrouwbare en ook nog eens zuinige viercilinder blok, dat zich tevreden stelt met minder dan één liter Euro95 per twin- tig kilometer. Nou ja, bij een licht sportief maar wel legaal tempo op secundaire wegen dan. Misschien verlicht je ze zelfs met kennis over het feit dat de Hayabusa helemaal geen sport motor is. Met zijn minimaal 50 kilo’s te veel op de botten heeft ’ie helemaal niets te zoeken op het circuit, al helemaal sinds ’ie vanaf 2001 is begrensd op een top van 295 km/uur. De Hayabusa is eigen- lijk een heel verstandige keuze voor dames en heren die de veertig hebben bereikt en niet zo veel waarde meer hechten aan het super sportieve rijden, maar liever wat gemoedelijk toeren. Dat laatste vertel je vooral om maar niet aan de moraliserende praat van de niet-gelovigen te worden blootgesteld. Lieden die nooit zelf de kracht en de heerlijkheid van de Hayabusa hebben ervaren, maar er op de een of andere manier wel een mening over hebben. Op de diverse fora wereldwijd vind je meer dan vol- doende gelijkgestemden die dezelfde religie aanhangen en deze bijzondere motorfiets eveneens aanbidden. Nu en tot in de eeuwig- heid! Bezichtiging De gebreken die er vaak waren bij de aankoop van een Hayabusa van de eerste generatie (sterk happende koppeling, merkbare speling in de aandrijflijn en het balhoofd, kromme remschijven, versleten schakelvorken) zijn inmiddels wel verleden tijd. De motorbarbaren die voor de superlatieven van de oer-Hayabusa vielen, hebben inmiddels andere speeltjes om te ruïneren gevonden. De huidige Hayabusa-rijder legt de focus op andere kwaliteiten, kiest ook vaak voor accessoires die de toercapaci- teiten verhogen, zoals een hogere kuipruit of hoger stuur. Öhlins-vering voor en achter komt de rijkwaliteiten ten goede en is een echte meerwaarde. Boven alles geldt: de techniek is uiterst robuust. TECHNISCHE GEGEVENS GSX1300R Hayabusa (type WVCK, modeljaar 2008) Vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijn motor, 1. 340 cc , 145 kW ( 197 pk ) bij 9. 500 tpm , 155 Nm bij 7. 200 tpm , rijklaar gewicht vol getankt* 264 kg , maximale belading 185 kg , zithoogte* 810 mm , tankinhoud 21 liter , top snelheid 295 km /uur, acceleratie* 0- 100 km / uur 3,0 sec , doortrekken* 60- 100 km /uur 7,1 sec , verbruik secundair* 1 op 21,3. Nieuwprijs 2008: € 15 .990,- *MotoPlus-metingen Modelhistorie 1999 Marktinvoering van de GSX1300R Haya busa (type WVA1). Eerste serieproductie motorfiets met een topsnelheid boven de 300 km /uur. Viercilinder lijnmotor met 1. 299 cc en 175 pk . Prijs: € 13.159,17 (f 28.999,-) 2001 Topsnelheid begrensd op 295 km /uur. Overige aanpassingen: nieuw dashboard en andere brandstofpomp, tankinhoud van 22 naar 21 liter , stalen in plaats van aluminium subframe. Prijs: € 15.201,- (f 33.499,-) 2002 Model-update vanwege de Euro2-norm: o.a. geregelde driewegkatalysator met secun- dair luchtsysteem, uitlaat, ECU. Prijs: € 15.199,- 2008 Grootste model-update (type WVCK) in het kader van de destijds op handen zijnde Euro3-norm. Cilinderinhoud naar 1. 340 cc , max. vermogen 197 pk , 155 newtonmeter kop- pel. Prijs: € 15.990,- 2013 Standaard uitgerust met ABS, remmen nu van Nissin en Brembo (was Tokico). Prijs: € 17.999,- 2016 Laatste jaar van de Hayabusa, die door de komst van de Euro4-norm het veld moet ruimen. Verkoop laatste modellen loopt in 2017 nog door. Prijs: € 18.398,-
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3