MotoPlus 22 / 2020
OCC ASION MOTOPLUS 71 MV Agusta F4 1078RR 312 Zelden was er een motorfiets met meer betoverende lijnen dan de F4, ongeacht vanuit welk perspectief. Er is een reden waarom juist deze MV F4 als vertegenwoordiger optreedt van de volledige superbike-fractie: met een officiële topsnelheid van 312 km/uur is het namelijk de snelste pro- ductiemotor aller tijden. In theorie althans… In de praktijk bleek het homologatiemodel van de F4 312 het enige exemplaar dat bij testritten op Nardo daadwerkelijk de 312 km/uur aan- tikte. Echter ook voor de door onszelf geklokte 306 km/uur hoeft de Italiaan zich bepaald niet te schamen. Wil je die snelheid overigens zelf eens ervaren, dan vraagt dat wel om de beste omstandigheden. Wat neerkomt op zeer vroeg uit de veren op een zondagmorgen voor een testvlucht op de enkel dan nog rustige snelweg bij onze oosterburen. Pragmatische zaken, en laat MV Agusta nu het merk bij uitstek zijn dat doorgaans niet om rationele maar bovenal emotionele redenen wordt gekocht. Het zal fans van het merk worst zijn dat de Japanse concurrentie in het algemeen makkelijker te rijden en praktischer is. Zij refereren vooral aan het heerlijke hese geluid van de vierpitter, het adembenemend mooie lijnenspel en de fantas- tische optische en technische details. De altijd weer oplaaiende vraag naar de betrouwbaar- heid van de Italiaan (twee F4 1000’s moesten onze duurtest vroegtijdig verlaten met kapitale motorschades) leggen fans gelaten naast zich neer. Ook omdat ze weten hoe dit te voor- komen (zie ‘Bezichtiging’). Bovendien zijn de meeste F4-rijders geen kilometervreters, zoals het gros van de relatief lage kilometrages van de aangeboden tweedehands exemplaren laat zien. Dus wie voor een enigszins acceptabel bedrag (relatief gezien natuurlijk) een wonder schone machine met verzamelaarspotentie en een roemruchte merknaam in de garage of woonkamer wil hebben staan, is het nu de tijd om toe te slaan! Bezichtiging Twee vragen zijn uiterst belangrijk bij de zoek- tocht naar een geschikte F4 312. De eerste: is het object waar je je zinnen op hebt gezet vaak over langere afstand met hoge toeren- tallen onder vollast gereden (steekwoorden: circuitgebruik en/of snelwegmisbruik)? Indien ja, dan misschien toch maar even verder kijken naar een wat frisser exemplaar. Onder extreme omstandigheden kan de oliesmeerfilm op de lagerschalen van de drijfstangen verdwijnen, met alle gevolgschade van dien. De tweede TECHNISCHE GEGEVENS F4 1078RR 312 (modeljaar 2009) Vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijn motor, 1. 078 cc , 140 kW ( 190 pk ) bij 12. 200 tpm , 124 Nm bij 8. 200 tpm , rijklaar gewicht vol getankt* 222 kg , maximale belading 196 kg , zithoogte* 840 mm , tankinhoud 21 liter , top snelheid 312 km /uur, acceleratie* 0- 100 km / uur 3,3 sec , doortrekken* 60- 100 km /uur 3,8 sec , verbruik secundair* 1 op 15,4. Nieuwprijs 2009: € 26 .399,- *MotoPlus-metingen Modelhistorie Er zijn maar weinig fabrikanten die in zo’n kort tijdsbestek zo’n batterij aan speciale modellen op de markt hebben gezet als MV Agusta. Naast de tussen 2005 en 2008 gebouwde stan- daarduitvoeringen (F4 1000S/S 1+1/R/312) kwamen ook nog de Tamburini, Ago en Senna, elk in een gelimiteerde oplage van 300 stuks gebouwd. Bovendien was de vier-in-lijn met radiale kleppen er ook in verschillende vermogensvarianten: F4 1000S met 166 pk , F4 1000R/Tamburini/Ago/Senna met 174 pk (dankzij onder andere aangepaste stuurtijden, kleppen en inlaatkanalen) en ook nog de F4 1000R 312 met 183 pk door wederom andere kleppen, evenals aangepaste gaskleppen en inlaattraject. In 2009 werd de cilinderinhoud vergroot naar 1. 078 cc en werd het hele model lenpalet samengevoegd tot enkel de 312. In 2010 kwam een volledig nieuw ontwikkelde, optisch echter nagenoeg ongewijzigde F4 1000R met wederom 998 cc en 186 pk . In 2013 volgde een vermogens-upgrade naar 195 pk bij 13. 000 tpm . vraag geldt voor alle modellen: weet de eige- naar dat de moeren van de excenter-klemming van de enkelzijdige swingarm met maximaal 28 newtonmeter mogen worden aangehaald? Worden deze te vast aangetrokken, dan kunnen zowel asopname als naaldlager beschadigd zijn en dat is best een prijzige reparatie.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3