MotoPlus 22 / 2020
OCCASION SPEEDBIKES 70 MOTOPLUS OCC ASION Kawasaki ZZR1400 Een monocoque frame van aluminium met geïntegreerd Ram-Air-systeem maakt een goede massacentralisatie en een lage zit mogelijk. Sportmotor, power-tourer, speedbike – hoe je hem ook noemt, er is maar één term die echt de lading dekt: tempobeul. De solide Kawasaki ZZR1400 draait voor een stukje flink doorpoken zelfs na vele tienduizenden kilometers zijn hand niet om. Als occasion is deze hardloper vaak voor een mooie prijs te vinden. Hoe overbodig sommigen het misschien ook vinden, maar eenmaal in je leven 300 km/uur op een motorfiets rijden, is een belevenis op zich. Die snelheidsdiscipline is de ZZR1400 op het lijf geschreven. Sinds zijn presentatie in 2006 blijft de ZZR1400 op dergelijke hoge snelheden onverstoorbaar stabiel en precies rechtuit lopen. Aanvankelijk met nominaal 190 pk (180 pk gemeten), maar wel met een wat tamme tussensprint onder de 5.000 toeren en een voelbare dip bij 3.000 toeren. Na de model-update in 2008 moest de ZZR1400 van de Japanners wat dat betreft beter voor de dag komen. En dat deed het snelheidskanon ook: 10 newtonmeter meer koppel onder de 3.000 toeren. Maar bij 6.000 toeren werd 5 newton meter ingeleverd. Toch is de van een geregelde katalysator voorziene D-versie de betere keuze, ook al had het voorgaande model eveneens de beschikking over uitstekende ABS-remmen en een eersteklas rijwielgedeelte. De vermogens plus bij hogere toerentallen was al bij de eerste serie een onverslaanbaar wapen. Daar kwam in 2012 tractiecontrole bij en de Kawasaki ging en passant door de 200 pk-grens. De wedloop – voornamelijk met de Suzuki Hayabusa – bete- kent ook dat de ‘zwakkere’ voorganger vaak voor een relatief gunstige prijs van de hand gaat op de occasionmarkt. Maar let op: topver- mogen is een criterium, maar een lange levens duur en toercapaciteiten zijn misschien nog wel belangrijker als het om de prijs gaat. Bezichtiging Met een niet volledig ingevuld onderhouds- boekje valt te leven als tenminste maar de 12.000-beurten erin staan. Dat zijn de grote onderhoudsbeurten, waarbij onder andere het vervangen van de olie op het programma staat. De 6.000-beurt is meer een veiligheidscheck (koppeling, remmen). Dat er daarnaast, gezien de vaak hoge belasting van een ZZR1400, regel matig in een professionele werkplaats naar de wielen en ketting is gekeken, is mooi meege- nomen. Iedere 42.000 kilometer (kleppen stel- len) moet je rekening houden met een flinke kostenpost. Als gelijktijdig ook de banden moeten worden vervangen, dan is dit voor veel eigenaren het moment om de ZZR van de hand te doen. Let dus voor aanschaf even goed op welke onderhoudskosten er op korte termijn nog aan zitten te komen. Maar naast het regu- liere onderhoud hoef je in de regel geen reke- ning te houden met hoge bijkomende kosten. Onder speedfreaks populair, maar illegaal: een Dynojet-kit die de ECU wijsmaakt dat er nog in de vijfde versnelling wordt gereden (enkel die heeft het volle vermogen). Dat merk je overi- TECHNISCHE GEGEVENS ZZR1400 (type ZX1400D, modeljaar 2008) Vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijn motor, 1. 352 cc , 142 kW ( 193 pk ) bij 9. 500 tpm , 154 Nm bij 7. 500 tpm , rijklaar gewicht vol getankt* 264 kg , maximale belading 171 kg , zithoogte* 795 mm , tankinhoud 22 liter , top snelheid 298 km /uur, acceleratie* 0- 100 km / uur 2,9 sec , doortrekken* 60- 100 km /uur 4,2 sec , verbruik secundair* 1 op 17,5. Nieuwprijs 2008: € 15 .663,- *MotoPlus-metingen Modelhistorie 2006 Introductie van het type ZX1400B met 190 pk en 260 kilo gewicht. Twee ongeregelde katalysatoren. Nieuwprijs: € 16.390,- 2008 Nieuw type ZX1400D met aanpassingen aan de Euro3-norm. Extra geregelde kata- lysator, nieuwe douche-injectoren en ECU. Vermogen: 193 pk , gewicht: 264 kg . Nieuwprijs € 15.663,- 2012 Type ZX1400F met gemodificeerd motorblok (1. 441 cc , 200 pk ) en versterkt frame. Nieuwe uitlaatdemper, langere swingarm, lichtere wielen, nieuwe anti-hop-koppeling, drievoudige tractiecontrole, gewijzigd ABS. Gewicht: 268 kg . Nieuwprijs: € 17.298,- 2015 Extra model Performance Sport met Akrapovic-einddemper. Prijs: € 17.799,- 2016 Nieuwe mapping, aangepast dashboard, andere remklauwen. Prijs: € 17.949,- gens snel genoeg tijdens een proefrit, wanneer in de cockpit constant de vijfde versnelling in het dashboard wordt weergegeven.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3