MotoPlus 22 / 2020
OCC ASION MOTOPLUS 69 Kawasaki ZX-12R Een aluminium monocoque chassis ver bindt balhoofd met swingarm-opname: compact, licht en stabiel. Het doel was net zo eenvoudig als indrukwek- kend. We citeren Kawasaki: de ZX-12R moet de snelste, meest stabiele en sterkste machine met de beste pk-gewichtsverhouding in zijn klasse worden. En daarin slaagden de groenen glansrijk! Kawasaki beloofde ons 178 paarden. En die zaten er ook daadwerkelijk in, een eerste meting op de rollenbank telde zelfs 182 vol- bloedjes in de stal. En in het eerste modeljaar, 2000, hoefden die zich met slechts 249 kilo bezig te houden, wat onder de streep neer- kwam op een imposante 1,37 kilo per paarden- kracht. En daarmee werd een topsnelheid van 303 kilometer per uur gerealiseerd. Onovertrof- fen in zijn klasse, zoals beloofd. En dan hebben we het over de echte koningsklasse. Niemand die na de komst van de 12R nog repte over Suzuki’s Hayabusa, die al in het voorjaar de 300 km/uur barrière slechtte. Dat kwam ook omdat de grote Ninja niet alleen met brachiale kracht en een flink patser-gehalte pronkte, maar vooral omdat het vermogenspotentieel heel erg bruikbaar was. En dat ook nog eens volledig stressvrij, want de ergonomie en wind- en weersbescherming voor de rijder (wat zeer uitdrukkelijk níet het geval is voor de duo) evenals het erg geciviliseerde, schakellui te rijden blok maakten de ZX-12R tot de ideale langeafstandsraket. Eentje die overigens ook in de stad en op krappe secundaire wegen uit de C-categorie prima uit de verf kwam, want de handling-eigenschappen en stuurprecisie waren verbazingwekkend goed. Toch ontwikkelde Kawasaki al in het tweede modeljaar een soort angst voor haar eigen moed – sleutelwoord: ‘vrijwillige zelfbescher- ming’ – en temde het beest daarom enigszins. Al viel er in de praktijk eerlijkheidshalve met de nieuwe top van ‘slechts’ 298 km/uur ook prima te leven. Ook omdat ze het bij Kawasaki heel goed hadden begrepen en alle kleine kinder- ziektes er door bescheiden maar behoorlijk effectieve model-updates uit filterden. Zeker de bijzonder lekker klinkende modellen na de wat grotere 2002-renovatie zijn wat dat betreft een regelrechte aanrader. Bezichtiging Laat je niet misleiden, de Kawasaki ZX-12R is geen ‘poser bike’, het potentieel wordt in de praktijk door de meeste eigenaren met grote regelmaat volledig benut. Daarvoor is de machine natuurlijk ook gebouwd en de mechanische betrouwbaarheid is wat dat betreft in de basis extreem goed. Kilometrages van 100.000 kilometer zonder grote blokrevisie vormen geen enkel probleem voor het Japanse kanon. De remmen worden doorgaans ook flink belast. Een kleine controle brengt zekerheid: bij een niet al te hoog tempo de voorrem licht inknijpen en wanneer het remhendel dan licht pulseert en de hele machine iets vibreert, dan zijn de remschijven aan de beurt. Alleen voor de voorpartij moet je dan al op een kleine vijfhonderd euro rekenen. Een wat hakerige versnellingsbak, niet storend overigens, is geen zeldzaamheid bij de grote Ninja. Dat geldt trouwens ook voor scheuren in het kuipwerk, afgebroken stuurnokjes en beschadigde uit- laatbochten, opletten dus! TECHNISCHE GEGEVENS ZX-12R (modeljaar 2002) Vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijn motor, 1. 199 cc , 131 kW ( 178 pk ) bij 10. 500 tpm , 134 Nm bij 7. 500 tpm , rijklaar gewicht vol getankt* 249 kg , maximale belading 179 kg , zithoogte* 830 mm , tankinhoud 19 liter , top snelheid 298 km /uur, acceleratie* 0- 100 km / uur 3,0 sec , doortrekken* 60- 100 km /uur 3,5 sec , verbruik secundair* 1 op 14,7. Nieuwprijs 2002: € 15.562,- (f 34.299,-) *MotoPlus-metingen Modelhistorie 2000 Introductie van de ZX-12R. Prijs: € 15.428,- (f 33.999,-) 2001 Topsnelheid elektronisch begrensd op 298 km /uur. Ontsteking en injectie aangepast, verbeterde koppeling, gemodificeerd bovenste kuipdeel met andere bevestigingspunten voor de spiegels, nieuwe snelheidsmeter en aange- paste tank met 19 liter inhoud. Kleuren: zilver, groen en blauw. Prijs € 15.836,- (f 34.899,-) 2002 Flinke model-update (op meer dan 140 punten). Onder meer Ram-Air luchtinlaat, aangepast frame, aangepaste stroomlijn en ruit, andere koplamppartij en een gemodificeerd rijwielgedeelte. Prijs: € 15.562,- (f 34.299,-) 2003 Automatische daglichtfunctie. Prijs: € 15.498,- 2004 Injectie, ECU, voorvork en remmen ver beterd, uitgerust met startblokkering. Prijs: € 15.498,- 2006 Laatste officiële productiejaar. Prijs: € 15.498,- Terugroepacties 2001 Breukgevoelige leiding van de brandstof overloop in de tank en defecte sensor van het brandstofniveau 2001 Borgmoer vervangen van het ventiel in voor- en achterwiel (ZX1200-A1/A2) 2003 Olie kan via de dynamostekker op de ach- terband lekken (ZX1200-A1H/A2H/B1H/B2H)
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3