MotoPlus 22 / 2020

OCCASION SPEEDBIKES 68 MOTOPLUS OCC ASION Honda VFR1200F De hightech en sterke V4, hier zelfs met DCT, is er voor opvallend lage bedragen. Sinds 2010 is Honda’s sportieve toermachine met de legendarische VFR-afkorting met een dik V4-blok verkrijgbaar. Maar ondanks een grote fanschare kende de 1200 een aarzelende start. Inmiddels is de VFR ook volop als occa- sion verkrijgbaar, vaak al tegen de helft van de nieuwprijs. Een goede keuze? Honderdtweeënzestigduizend… Een indruk- wekkend getal, het aantal in Europa verkochte Honda VFR-modellen sinds de lancering van de RC24 (VFR750F) in 1986. Met de VFR-lijn zette Honda nieuwe maatstaven in het spor- tieve toersegment. Goed, in de tijd van ‘Super­ size Me’ bleek driekwartliter en later 782 cc longinhoud niet langer voldoende. Pas bij de extreem bescheiden model-update van de VFR800 in 2006 werd duidelijk dat reislustige V4-fans andere wensen hadden. We droom- den kortstondig van een VFR1000 met 135 pk vermogen en een gewicht van 225 kilo, tot in 2009 de VFR1200F verscheen. Beduidend sterker maar ook beduidend zwaarder dan het door ons gedroomde plaatje. In de eerste testen overtuigde de nieuwe V4 niet voor de volle honderd procent: zeer goed maar niet excellent, schreven we na een Toptest. Het verkoopsucces bleef dus wat achter bij de ver- wachtingen, maar als betrouwbare occasion heeft de dikke V4 nog heel wat in zijn mars. Bezichtiging De Honda-dealers zijn er in de regel eens­ gezind over: voor hen geldt de VFR1200F als een machine met een lange levensduur. Dat het V4-blok met cardan en dubbele koppeling (DCT) op een lange levensduur is ontwikkeld, bleek wel uit de 50.000 km-duurtest die we met het zustermodel, de Crosstourer, uit- voerden. VFR-rijders berichtten in op zichzelf staande gevallen weleens over een lekkende cardan, maar dat is doorgaans onder coulance opgelost (vervangen pakkingen, O-ringen). Ernstiger is de snelle slijtage van de remblok- ken (voor) en roestvorming op de bouten van de remschijven. In het meest ideale geval is de VFR die je op het oog hebt keurig volgens het boekje onderhouden, waarbij ook de soft- ware-update voor de ECU en twee terugroep­ acties voor bepaalde framenummers (axiale speling waterpomp) zijn doorgevoerd. TECHNISCHE GEGEVENS VFR1200F (type SC63, modeljaar 2010) Vloeistofgekoelde viercilinder viertakt 76° V-motor, 1. 237 cc , 127 kW ( 173 pk ) bij 10. 000 tpm , 129 Nm bij 8. 750 tpm , rijklaar gewicht volgetankt* 268 kg , maximale bela- ding 195 kg , zithoogte* 800 mm , tankinhoud 18,5 liter , topsnelheid 250 km /uur, acceleratie* 0- 100 km /uur 3,0 sec , doortrekken* 60- 100 km / uur 4,5 sec , verbruik secundair* 1 op 16,9. Nieuwprijs 2005: € 16 .990,- *MotoPlus-metingen Modelhistorie 2010 Introductie van de VFR1200F met 173 pk sterk 1. 237cc V4-motorblok. Kleuren: wit, rood, zilver. Nieuwprijs: € 16.990,- (meerprijs DCT: € 1.500,-) 2012 Standaard voorzien van uitschakelbare tractiecontrole, kofferset, middenbok, gemodi- ficeerde setting ECU voor beter koppelverloop bij lage toeren, tankinhoud vergroot naar 19 liter , nieuwe LED-knipperlichten, zadelover- trek vernieuwd, nieuwe elektronische aan­ sturing voor de DCT-versnellingsbak. Kleuren: rood, zwart, zilver en blauw. Nieuwprijs: € 17.299,- (meerprijs DCT: € 1.200,-) Terugroepacties 2010 Topkoffer en controle oliekanalen 2016 Vervangen cardanas wegens verkeerde passing lagers van de kruiskoppeling

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3