MotoPlus 22 / 2020

OCC ASION MOTOPLUS 67 Honda CBR1100XX Hij werd in eerste instantie als sportief beest pur sang de openbare weg opgestuurd. Zijn discipline: de sprint. De rijklaar dik over de 250 kilo wegende gestroomlijnde Blackbird miste echter topsnelheid. Toerrijders hebben echter heel andere kwaliteiten in deze snelle ‘merel’ ontdekt. Bijna 165 pk sterk en toch nog te slap? Absurd. Toch bepaalde deze vermeende zwakke plek een tijd lang het lot van de Blackbird. Even terugblikkend: we bevinden ons halverwege de jaren negentig, een tijd waarin de motorfabri- kanten elkaar continu proberen af te troeven in de strijd om het hoogste vermogen, terwijl het motorvolk schreeuwt om de 300 km/uur-grens te slechten. De CBR1100XX, ook wel Super Blackbird genoemd, liet zich voor het eerst in de herfst van 1996 zien en verscheen in 1997 officieel in het Honda-programma. De verwach- tingen waren hooggespannen, maar een top van ‘slechts’ 284 km/uur werd in die toenmalige snelheidswedloop haast als een zwaktebod Conventionele lay-out met een machtig aluminium brugframe met de viercilinder als dragend deel. gezien. Die discussie laten we maar voor wat het was, later kwamen er snellere machines en zelfs debatten op regeringsniveau of dat alle- maal wel verantwoord was. Buiten kijf staat dat deze 1100 objectief bekeken een topmachine is die aan één ding beslist geen gebrek heeft: vermogen. Ook niet toen de injectieversie in 1999 met ‘slechts’ 150 pk vermogen de weg op werd gestuurd. Dat hele pk-gepoker was in die tijd ook niet meer dan een marketing-fenomeen, want de volle 164 pk wist ook de carburateurversie bijna nooit aan te tikken. Desondanks moet het Ram- Air-systeem van de injectieversie er nog een paar extra pk’tjes uit kunnen peuteren. Maar voor de uiterst respectabele topsnelheid is eer- der de uitgebalanceerde aerodynamica verant- woordelijk. De Super Blackbird is en blijft hoe dan ook een klasbak van een sportieve toer­ machine met een mooie zachte vermogensont- plooiing, een stabiel en precies rijwielgedeelte, een indrukwekkende vitaliteit, een uitgewogen ergonomie en veel comfort op de lange baan. Met wat extra’s als een hogere ruit en een paar zadeltassen of zijkoffers speelt deze Honda maar wat graag de rol van groottoerist. Bezichtiging De viercilinder van de Blackbird is extreem betrouwbaar en gaat lang mee. Normaal gesproken loopt het blok probleemloos en uiterst gecultiveerd, waardoor ongemakken als bijvoorbeeld een ritseltje in de nokkenasketting bij een proefrit direct zullen opvallen. Gezien TECHNISCHE GEGEVENS CBR1100XX (type SC35, modeljaar 2005) Vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijn­ motor, 1. 137 cc , 112 kW ( 152 pk ) bij 9. 500 tpm , 119 Nm bij 7. 300 tpm , rijklaar gewicht vol­ getankt* 257 kg , maximale belading 173 kg , zithoogte* 800 mm , tankinhoud 23 liter , top­ snelheid 290 km /uur, acceleratie* 0- 100 km / uur 3,0 sec , doortrekken* 60- 100 km /uur 4,8 sec , verbruik secundair* 1 op 17,5. Nieuwprijs 2005: € 14 .590,- *MotoPlus-metingen Modelhistorie 1997 De Super Blackbird (model SC35) met de volle 164 pk was destijds de krachtigste stan- daard productiemachine. Nieuwprijs: f 28.995,- 1999 Overstap op injectie en drieweg kataly- sator. Het maximum vermogen bedraagt dan nog ‘slechts’ 150 pk (het extra Ram-Air-systeem zou bij hogere snelheden het vermogen tot 164 pk moeten opkrikken). Koppeling, nokken­ assen, remmen, voorvork en achterlicht gemo- dificeerd, tank met 24 liter inhoud (was 22 liter ). Nieuwprijs: f 28.995,- 2001 Maximum vermogen naar 152 pk , dash­ board aangepast met digitale snelheidsweer- gave, hogere ruit. Nieuwprijs: € 13.838,- 2007 Productiestop. Nieuwprijs: € 14.590,- 2008 Laatste jaar in programma. Nieuwprijs: € 14.470,- het hoge vermogen kan het bij oudere model- len ook geen kwaad om even kritisch naar de werking van de koppeling en de staat van de remmen te kijken. Ook een korte inspectie van balhoofdlager, voorvork en achterschokbreker is, zeker bij machines met een hoog kilome- trage, aan te raden. Veel Blackbirds zijn voor- zien van extra’s als stuurverhogers, hogere rui- ten of koffersets en daar dien je prijstechnisch uiteraard rekening mee te houden. Ook iets om in de gaten te houden: iedere 24.000 kilometer staat er een dure inspectiebeurt met controle van de klepspeling op de rol.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3