MotoPlus 22 / 2020
TOM CROOIJMANS, BMW MOTORRAD INTERVIEW INTERVIEW MOTOPLUS 63 ook als auto’s en vrachtwagens straks autonoom rijden. De motorwereld moet hier echt een vinger aan de pols houden, en BMWMotorrad neemt daar graag een voortrekkersrol in.” Als we het over de toekomst hebben, kan de vraag over elektrisch rijden natuurlijk niet uitblijven. Met de C evolution leveren jullie al zes jaar een elektrische scooter, en vorig jaar mocht ik zelf al even rijden op jullie elektrische roadster. Mogen we dus op korte termijn meer elektrische BMW-motorfietsen verwachten? Crooijmans: “Daar kan ik geen uitspraken over doen, maar de C evolution is zeker niet de laat- ste elektrische tweewieler van BMWMotorrad. Ook hier maken we dankbaar gebruik van de kennis die wordt opgedaan aan de autokant van de BMW Group. Daar neemt het elektrische rij- den momenteel een enorme vlucht en veel van die techniek is natuurlijk bruikbaar bij motor- fietsen. Nog meer dan bij de C evolution scooter zal de volgende elektrische BMW-motorfiets gestoeld zijn op de modernste autotechniek. Al blijft de actieradius een aandachtspunt voor de motorrijder. Die wil juist geen enkele beper- king. Een elektrische GS of RT zie ik dus nog niet gebeuren, maar voor lichtere en handzame motoren mogen we wel degelijk iets verwach- ten. De motorfiets kan immers ook een bijdrage leveren aan het mobiliteitsprobleem. Zeker in deze coronatijd zie ik een nieuwe groep motor- rijders ontstaan, die de motor juist kopen voor woon-werkverkeer. Die hebben een heel andere behoefte, die maken in de basis geen verre rei- zen of lange dagtrips. Voor hen zou elektrische aandrijving een heel mooi alternatief zijn.” BMW is wel het merk dat steeds nadrukkelijker mikt op exclusief-dealers, bedrijven die dus alleen maar BMW’s verkopen. Wat is het idee daarachter, aangezien de Nederlandse markt niet erg groot is en bijna alle motorzaken in Nederland zogenaamde multibrand-dealers zijn en dus meerdere merken vertegenwoordigen? Crooijmans: “Het klopt dat we streven naar zo veel mogelijk exclusief-dealers, maar de dealers moeten ook financieel gezond kunnen zijn door in hun rayon voldoende volume te kunnen draaien. Dat is niet overal in Nederland moge- lijk, dus een aantal dealers hebben er andere merken bij. Wij hechten heel veel waarde aan een exclusieve presentatie bij al onze dealers vanwege de totaalbeleving en uitstraling. De klant van 2020 heeft zich vooraf al terdege voor- bereid en geïnformeerd, dus die wil je als merk omarmen zodra hij bij een BMW-dealer binnen- stapt. Dan wil je die ook werkelijk alle aspecten van BMWMotorrad laten zien. Het hele plaatje moet op dat moment kloppen, juist omdat we steeds nadrukkelijker een belevingsmerk zijn geworden.” Vind je die beleving ook bij een dealer waar ook auto’s in de showroom staan? Passen die dealers wel bij het totaalplaatje? Crooijmans: “Je doelt hier op de zogenaamde combi-dealers. Bedrij- ven die ook BMW-auto’s en MINI’s doen. Daar is vooraf erg goed naar gekeken, in Duitsland zijn er bijvoorbeeld veel meer combi-dealers. De motorafdeling is bij deze bedrijven volle- dig gescheiden van de rest en dat moet ook, want bij motoren heerst een andere sfeer. De motor-business is anders, met beleving en gevoel in plaats van de kilometerkostprijs tot drie cijfers achter de komma. Het draait vooral bij die bedrijven in mijn ogen om ‘de vent op de tent’. Die maakt het verschil, dat moet een motorliefhebber zijn, net als zijn collega’s. En als dat klopt, dan hebben die combi-bedrijven ook veel voordelen. Denk aan de schaalgrootte en het feit dat ze op alle vlakken een grotere bezetting hebben. Hierdoor kan er optimaal gebruik worden gemaakt van de synergievoor- delen die deze combi-dealers hebben. Andere voordelen van de combi-bedrijven zijn hun over het algemeen grotere netwerken en grotere klantenkringen. Onze nieuw geïntroduceerde R18 bijvoorbeeld loopt juist ook in die bedrijven als een trein. En als je al in een mooie BMW of MINI rijdt, is de stap naar een BMW-motor op hetzelfde adres ook wat makkelijker om jezelf te verwennen…” De coronacrisis lijkt voorlopig weinig grip te hebben op de motorwereld. Afgezien van de verre (buitenlandse) reizen was het motor rijden juist één van de weinige dingen die je afgelopen zomer wel kon doen. Toch krijgen we met deze tweede coronagolf volgend jaar waar- schijnlijk een andere seizoenstart? Crooijmans: “Inderdaad, de traditionele start in Utrecht, altijd zo’n mooie aftrap van het seizoen, zal in 2021 niet plaatsvinden. Ik vind dat zeer spijtig, ook omdat de transformatie van die beurs – van koopjesbeurs tot een dag motorbeleving met veel shows, stunts en zelf rijden – nu ook tot stilstand komt. Ontzettend jammer, ik heb afgelopen jaar genoten van de Motorbeurs; ze zijn in mijn ogen precies op tijd omgescha- keld. Maar hoe we het seizoen nu dus moeten aftrappen, dat zijn we aan het onderzoeken. Gelukkig is er ook binnen de Rai, de vereniging van importeurs, veel overleg over. Iedereen heeft dezelfde uitdaging en we zouden graag iets gezamenlijks doen in het voorjaar, met alle merken bij elkaar. Wat die Rai betreft: ik ben erg blij dat op dat niveau achter de schermen de neuzen eindelijk weer dezelfde kant op staan. Er is veel aan de hand en het is de hoogste tijd dat we onze petten afzetten en branche-breed gaan samenwerken om het motorrijden in zijn algemeenheid te promoten. En om de uitda- gingen gezamenlijk aan te pakken. De branche moet bijvoorbeeld echt optreden tegen de herrieschoppers op motoren. Een kleine groep verpest het voor de massa die veel plezier beleeft aan het motorrijden zonder anderen tot last te zijn. We mogen daar de ogen niet voor sluiten en moeten met de overheid in discussie blijven. Gelukkig is deze bereidheid volop aan wezig binnen de Rai, ons gezamenlijke belang kan op deze wijze veel beter behartigd worden, bijvoorbeeld met een goede lobby in de politiek en een goede spreekbuis die alle motorrijders vertegenwoordigt. Gelukkig is de verstand houding tussen vrijwel alle motormerken onderling tegenwoordig erg goed en door die saamhorigheid staan we veel sterker. Ik ben dan ook overtuigd dat de motorfiets-branche een mooie toekomst tegemoet gaat en een belang- rijke en vooral duurzame bijdrage zal leveren aan de mobiliteit in de toekomst. BMWMotor rad zal hierin zeker het voortouw nemen!” n HOOGSTE TIJD DAT WE GAAN SAMENWERKEN OM HET MOTORRIJDEN TE PROMOTEN EN BEDREIGINGEN GEZAMENLIJK AAN TE PAKKEN. HET IS BELANGRIJK DAT DE MOTORFIETS IN ONS STRAATBEELD BLIJFT PASSEN, OOK ALS AUTO’S AUTONOOM GAAN RIJDEN.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3