MotoPlus 22 / 2020

INTERVIEW TOM CROOIJMANS, BMW MOTORRAD Dat veranderde op slag toen we de S1000RR in 2010 uitbrachten. Dat was veel meer dan zomaar een nieuw model, het was het eerste model van het nieuwe BMWMotorrad. Niet langer een schuchter merk, maar juist extravert. Mensen konden ineens zien waar we toe in staat zijn, dat we beleving, avontuur en spektakel te bieden hebben. Machines die wat uitstra- len en waar met ontzag naar gekeken wordt, waar elke motorliefhebber ook van smult. Die omwenteling zorgde binnen de hele BMW-organisatie ook voor enorm veel positiviteit. Als je jarenlang hetzelfde doet krijg je wat je altijd al had, maar met de komst van die S1000RR voelde iedereen dat er iets groots ging gebeu- ren. Door al die veranderingen en ons nieuwe imago ging bij iedereen van BMWMotorrad het bloed sneller stromen. En anno 2020 kun je in de motorwereld gewoon niet meer om BMW Motorrad heen, of je nu wilt of niet. Geloof me, het is prachtig om in zo’n organisatie te mogen werken en om zo’n omwenteling mee te maken. Nu komen we bijvoorbeeld weer met de eerste M-motorfiets. De sterkste letter ter wereld, die in de autowereld grote indruk maakt, komt er nu dus ook op twee wielen. En tegelijkertijd kwam het nieuws dat onze eigen Michael van der Mark de nieuwe fabrieksrijder wordt bij ons super­ bike-team. Dat is toch geweldig voor iedereen die in Nederland betrokken is bij BMWMotor­ rad. Weer zo’n kippenvel-moment!” Maar alle nieuwe modellen ten spijt: de GS blijft natuurlijk toch het trekpaard, de kurk waar BMWMotorrad op drijft? Crooijmans: “Als je GS zegt, bedoel je tegenwoordig natuurlijk wel de GS-familie. Want die GS is ook allang niet meer alleen onze 1250 boxer. We hebben hem tegenwoordig ook als G310, als F750, als F850 en natuurlijk ook nog als R1250 in de Adven­ ture-uitvoering. Waarbij trouwens in Nederland als enige land ter wereld op dit moment meer Adventures worden verkocht dan ‘gewone’ R1250GS’en. Best bijzonder…Misschien ligt het gewoon aan de lengte van de gemiddelde Nederlander, dat wij zo lekker op zo’n dikke machine passen. Maar het staat buiten kijf dat de nu precies 40 jaar bestaande GS een wereld­ wijd succesnummer is. Sterker nog, het is één van de weinige motorfietsen die de motor­ wereld écht heeft veranderd! Natuurlijk is de GS voor BMW belangrijk, één op de twee motoren die bij ons van de band rollen behoort tot de GS-familie. Dat had 40 jaar geleden natuurlijk niemand durven denken. Evenmin had iemand kunnen denken dat dit type motorfiets, de all- road, bijvoorbeeld de toermotor volledig naar de achtergrond zou duwen. Wij maken natuur- lijk nog steeds onze RT – die voor 2021 grondig is vernieuwd – en de K1600’s, maar de meeste andere merken zijn al volledig gestopt met de productie van toermotoren. Tja, en als zelfs Harley-Davidson nu een allroad gaat produce- ren, dan heeft BMW ooit toch iets goed gedaan. Laten we wel wezen, zo’n GS is natuurlijk ook een motor die eigenlijk alles goed kan, met een ongelooflijk breed gebruiksgebied. Iedereen past op en bij een GS!” Naast motorfietsen zag BMW al heel snel in dat je als motorrijder meer spullen nodig hebt om lekker te kunnen rijden, denk aan motorkle- ding, helmen en laarzen, maar ook aan een was- lijst aan originele extra’s en accessoires. Daarin mogen we BMWMotorrad met Harley-Davidson zeker de voorlopers noemen in de motorwereld. Is deze tak belangrijk voor BMWMotorrad? Crooijmans: “Dit is absoluut een belangrijke toe- voeging. Je kunt bij BMWMotorrad terecht voor alle aspecten van het motorrijden, dus van A tot Z. Dus niet alleen de motorfiets en service en onderhoud, maar ook motorreizen, trainingen en rijopleidingen en kleding voor zowel op de motor als voor in je vrije tijd. Maar met name die kleding is wel een aparte business, en best moeilijk. Zeker motorkleding. Enerzijds moet het modieus zijn en in het tijdsbeeld passen, maar je koopt het wel voor langere tijd. Daar- naast speelt de veiligheid van motorkleding een grote rol, het moet de ontwikkelingen volgen qua bescherming. Motorkleding moet immers altijd en overal veilig zijn.” Als we het hebben over veilige motorkleding, dan lijkt de airbag op dit moment de heilige graal, waar elk motorkledingmerk zich vol op stort. Geldt dat ook voor BMW? Crooijmans: “Natuurlijk geldt dat ook voor BMW, al zeg ik er meteen bij dat BMW de airbag als een tussen- stap ziet, en niet als een einddoel. Een airbag voor motorrijders is geweldig, maar gaat pas werken als het mis is gegaan. Binnen BMW Motorrad kijken we alweer verder: wij zouden graag zien dat de motorfiets jou helpt om te anticiperen op onverwachte gebeurtenissen en gevaarlijke situaties. Achter de schermen werken wij al hard aan systemen die ongevallen moeten voorkomen, zodat je die airbag niet nodig hebt. Via onze autotak zit BMW natuurlijk middenin de ontwikkeling van de autonoom rijdende auto, daar liften we als motorfabrikant op mee. Jij hebt zelf in 2018 op ons testterrein in Frankrijk al kennis mogen maken met onze zelfrijdende GS. Nu is het autonoom rijden met de motorfiets zeker niet het doel, laat dat vooral helder zijn, maar wel dat de motor zelf gevaar kan herkennen en de bestuurder dus tijdig kan waarschuwen. Dat zou de veiligheid van motorrijders enorm verbeteren, ik denk dat juist deze systemen de trend gaan worden in de toekomst!” Daarmee zou het systeem van gevaarherken- ning en waarschuwen van de rijder dus net als het ABS dat BMW ruim 30 jaar geleden introdu- ceerde in de motorwereld een ‘gamechanger’ kunnen worden. Al zal dat niet van vandaag op morgen gaan, het duurde ook 10 à 15 jaar voor het ABS echt voet aan de grond kreeg en geac- cepteerd werd. Crooijmans: “Dat klopt, maar uit- eindelijk werd het door BMW geïntroduceerde ABS wel verplicht op alle nieuwe motorfietsen! Het duurt soms jaren voor dergelijke nieuwe technieken ontwikkeld en geaccepteerd zijn. Maar het is gewoon belangrijk dat de motorfiets in ons verkeer en ons straatbeeld blijft passen, ANNO 2020 KUN JE IN DE MOTORWERELD NIET MEER OM BMW HEEN, OF JE NU WILT OF NIET. EEN ELEKTRISCHE GS OF RT ZIE IK NIET GEBEUREN, LICHTE ELEKTRISCHE MOTOREN MOGEN WE WEL VERWACHTEN. 62 MOTOPLUS INTERVIEW

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3