MotoPlus 22 / 2020

INTERVIEW MOTOPLUS 61  Ruim tien jaar geleden begon Brabander Tom Crooijmans na diverse functies bij autobedrijven en importeurs bij BMW Motorrad; sinds drie jaar staat er ‘Head of BMW Motorrad’ van BMW Group Nederland op zijn visite­ kaartje. Achteraf gezien lijkt hij in een gespreid bedje te zijn gestapt, want sinds tien jaar is BMW Motorrad ook marktleider en verkoopt het meer nieuwe motorfietsen dan welk ander merk dan ook. Hierover is hij bescheiden, maar zijn passie voor motorfietsen heeft ongetwijfeld bij­ gedragen aan dit ongelooflijke succes. | Tekst: Eric Bulsink; Foto’s: Jacco van de Kuilen, BMW | EEN TEAMPRESTATIE’ De 53-jarige Crooijmans was al langer ‘lid van de BMW-familie’, zoals hij dat zelf noemt. Hij begon bij de importeur te werken vanuit de autotak, nadat hij daarvoor alle facetten van het dealerbedrijf had doorlopen. Ook binnen de importeur vervulde hij diverse functies en was hij breed georiënteerd, maar zijn hart maakte toch een sprongetje toen hij tien jaar geleden aan de slag kon bij de motorafdeling van het Duitse merk. “Ik had eerder mijn motorrijbewijs dan mijn autorijbewijs, en kocht ooit mijn eerste motor bij Willy Neutkens. Van kinds af aan ben ik al gek van motoren, eigenlijk van alles op wie- len waar benzine in moet. Je kent dat wel, het begint op de lagere school met een crossfietsje en voor je het weet lig je aan een crossbrommer te sleutelen. Ik heb altijd veel plezier gehad in mijn werk, maar werken bij BMWMotorrad was toch een droom.” Die droom begint tien jaar geleden en loopt opmerkelijk genoeg parallel aan het tien­ jarige marktleiderschap van BMWMotorrad in Nederland in 2019. Voor 2020 is die strijd nog niet gestreden en wordt die waarschijnlijk pas in de loop van december beslist, maar ook in het elfde jaar op rij blijken de BMW-motorfiet- sen weer verkooptoppers. En dat is natuurlijk best bijzonder: een premiummerk met vooral zware en kostbare machines dat meer verkoopt dan een willekeurige Japanse massafabrikant. Crooijmans: “Het zou veel te mooi zijn om tien jaar marktleiderschap te claimen als mijn succes. Ik zie het absoluut als een teamprestatie, die ik samen met mijn team van tien mensen in Rijswijk en met mijn 16 BMWMotorrad-dealers (met in totaal 18 vestigingen, red.) plus alle trouwe BMW-rijders heb neergezet. Het heeft in mijn ogen te maken met een combinatie van factoren dat BMWMotorrad de laatste jaren zo succesvol is. Tien jaar geleden kwam ons merk het beste door de financiële crisis. Blijkbaar werden onze klanten daar minder door geraakt, want onze verkopen bleven op peil, waar vrijwel alle andere merken dalende verkopen kenden. En een jaar marktleider zijn, smaakt natuurlijk naar meer. Dat motiveert enorm, ook binnen ons team en bij de dealers. Let wel: zo’n ereprijs is voor ons nooit het doel op zich geweest, zoals zakelijke continuïteit en een gezond dealerkorps dat wel zijn. Maar na die financiële crisis begon BMWMotorrad ook nog eens enorm aan de weg te timmeren met nieuwe modellen. Ons portfolio is de laatste jaren enorm uitgebreid met een waar offensief van nieuwe motoren. BMWMotorrad is als merk echt veel breder geworden, denk aan de 310- serie, de motorscooters, de Heritage-familie, de S1000RR, natuurlijk de GS-lijn en nu ook met de nieuwe R18-cruisers. Ons programma is bijna jaarlijks uitgebreid en dat heeft er mede voor gezorgd dat we vorig jaar ons tienjarig jubileum mochten vieren als marktleider. Daar zijn we trots op. München ook trouwens; Nederland is het eerste land wereldwijd waar BMWMotorrad tien jaar achtereen het grootste motormerk is! We hebben dat toen gevierd met een feest voor alle medewerkers van alle dealerbedrijven en daar kwam zelfs Dr. Markus Schramm, de allerhoogste baas van BMWMotorrad, naartoe om de Nederlandse dealers toe te spreken en te bedanken. Geloof me, het was geweldig om zoiets mee te mogen maken.” Die uitbreiding van het aantal modellen is bij BMWMotorrad inderdaad opmerkelijk. Vroeger stond BMWMotorrad bekend als een rustig, zelfs bedaagd merk met vooral toermotoren. Een merk dat zich bijvoorbeeld ook verre hield van de pk-race. Maar dat is het afgelopen decennium volledig veranderd. BMWMotorrad is niet alleen actief in vrijwel alle segmenten in de motorwereld, maar schudde bovendien de pk-race op door met de S1000RR de Japanse merken in één klap voorbij te streven. Bovendien stapte het in de racerij. Dat er bij BMWMotorrad in München tegenwoordig dus een andere wind waait, lijkt een understatement? Crooijmans: “Er zijn bij BMWMotorrad inderdaad grote strategische wijzigingen doorgevoerd op alle fronten, en in alle lagen van de organisatie. Een heleboel zaken worden vanaf de fabriek volledig anders aangepakt; er heeft een complete omwenteling plaatsgevonden. Voorheen was BMWMotorrad best een innovatief merk, maar we liepen ner- gens mee te koop. Noem het gerust introvert. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3