MotoPlus 22 / 2020
EERSTE TEST MOTOPLUS 27 MOTOR vloeistofgekoelde paralleltwin met 285°-krukas en twee balansassen, twee bovenliggende nokkenassen, klepbediening via slepers, vier kleppen per cilinder, semi-dry-sump smering, benzine-injectie, 2x Ø 46 mm, kabel bediende natte meerplaatskoppeling met remkoppel begrenzer, zesversnellingsbak met op/terug-quickshifter, secundaire overbrenging: ketting (tandwielen 16/45). Boring x slag 90,7 x 68,8 mm Cilinderinhoud 889 cc Compressie 13,5 : 1 Max. vermogen 77 kW (105 pk) bij 8.000 tpm Max. koppel 100 Nm bij 6.500 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen brugframe met motorblok als dragend deel, upside-down voorvork Ø 43 mm, aluminium swingarm met monoschokdemper, veer voorspanning en uitgaande demping instelbaar, stuur demper, dubbele schijfrem voor, Ø 320 mm, vierzuiger klauwen, schijfrem achter, Ø 260 mm, dubbelzuiger remklauw, ABS. Wielen 2.50 x 21; 4.50 x 18 Bandenmaten 90/90-21; 150/70 R18 Banden in test Avon AV53/AV54 Trailrider MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.509 mm, balhoofd- hoek 64,1°, naloop 107,8 mm, veerweg v/a 200/200 mm, zithoogte 830/850 mm (afhankelijk van zadel), gewicht 196 kg (zonder benzine), tankinhoud 20 liter. Garantie 2 jaar Service-interval 15.000 km Kleuren oranje, grijs Prijs n.n.b. INFO NEDERLAND www.ktm.nl INFO BELGIË www.ktm.com TECHNISCHE GEGEVENS KTM 890 ADVENTURE De route door het bergachtige achterland van Nafpaktos is schitterend. Werkelijk alles zit erin: vloeiende slingerwegen met goed weg- dek, zeer smalle steile weggetjes met uiterst krappe hairpins, kleine dorpjes, hele slechte wegdekken en als bonus circa 25 kilometer onverhard, van vlakke gravelwegen tot rotsige paden met hier en daar modder. Het enige wat we niet hebben gereden is snelweg; over de windbescherming kan ik alleen zeggen dat hij me eigenlijk helemaal niet is opgevallen, in de positieve zin des woords. De tractiecontrole werkt in Street-modus mooi onopvallend, je wordt bij een pittige rijstijl niet meteen merk- baar van vermogen beroofd. Hij kan ook hele- maal worden gedeactiveerd. In de optionele Rally-modus voor terreinrijden is hij instelbaar in negen niveaus; dat kan zelfs tijdens het rij- den, met de up- en down-knoppen links op het stuur. Zo zijn zorgeloze drifts en het optillen van het voorwiel naar behoefte mogelijk (deze optie was er op de 790 Adventure ook al). Het offroad-ABS laat op het voorwiel aanzienlijk meer slip toe, deactiveert ABS op het achter- wiel en deactiveert ook de hellingshoeksen- sor, zodat de motor met glijdend achterwiel kan worden gestuurd. Ja, er is een R-versie met meer grondspeling, langere veerwegen en meer instelmogelijkheden, maar ook de ‘gewone’ 890 Adventure kan al behoorlijk uit de voeten op het onverhard. Mede omdat hij dezelfde gespaakte terreinwielen heeft, met de bandenmaten 90/90-21 en 150/70 R18, en behoorlijke veerwegen van 200 millimeter voor Naast de typische oranje versie is er een meer inge togen grijze kleurvariant. en achter. Je merkt wel dat de vering voor ruig werk aan de zachte kant is en dat de grond speling ook niet supergroot is; gelukkig is het blok behoorlijk goed beschermd. De Avon Trailriders zijn natuurlijk vooral straatbanden, maar dankzij de brede, kruisende groeven blijkt er toch nog redelijke tractie te zijn, zolang het geen diepe modder of mul zand is. Een enorm pluspunt is de vlakke tankvorm, waardoor je benen er tijdens staand rijden heel fijn tegenaan liggen. Bij dat staand rijden is het stuur voor lange rijders als ikzelf aan de lage kant, maar voor op straat vind ik dat juist fijn. Een snelle hoogteverstelmogelijkheid zou ide- aal zijn. Hoe dan ook: de offroad-vaardigheid van de 890 Adventure is echt een voordeel, het opent een hele wereld die anders voor je ver borgen blijft! Alles bij elkaar een heerlijke fiets. Hij stuurt licht, gemakkelijk en strak, het blok loopt werkelijk in alle opzichten fantastisch en trilt daarbij nauwelijks, hij remt uitstekend, zit en veert comfortabel en geeft je de mogelijkheid om zowel te poken op asfalt als een aardig stuk offroad te pakken. Hij laat weinig te wensen over; persoonlijk heb ik wel graag volledig instelbare vering, maar daar hangt ook weer een prijskaartje aan. Met de nieuwe achter schokdemper is in elk geval deels aan die wens voldaan. De prijzen zijn helaas nog niet bekend; wel dat de 890 Adventure in de loop van december leverbaar zal zijn. n Zeer nuttige aanwinst: instelbare uit gaande demping op de achterschok demper. In plaats van de klikstandenwartel is er nu een handig stelwiel om de veervoorspanning achter te verstellen.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3