MotoPlus 22 / 2020

KTM 890 ADVENTURE EERSTE TEST EERSTE TEST MOTOPLUS 25 de testroute: ik mat voor/achter 2,2/2,4 bar half- warm, zeg maar een ruime 2,0/2,2 bar koud, in plaats van de normaal geadviseerde 2,4/2,4 bar. Dat was waarschijnlijk de reden van het vage gevoel onder grote hellingshoek, met name in de nog koele ochtend. Dat werd al wat beter met een extra omwenteling van de veervoor- spanning achter (nu dankzij het handstelwiel gemakkelijk te doen) en het werd ook duidelijk beter naarmate het tempo en de temperatuur toenamen. Daarna heb ik achter nog iets meer uitgaande demping ingesteld met de goed bereikbare stelschroef onderaan de schokdem- per, waarna er echt serieus geboenderd kon worden. De vering is volgens KTM voornamelijk gericht op straat- en reisgebruik, en is dan ook comfortabel-zacht. Dankzij de instelbare dem- ping achter dekt hij nu wel een breder inzet­ gebied af. De ster van de show is toch wel dat heerlijke nieuwe 890-blok. Dat loopt echt fantastisch goed! Zeer indrukwekkend, zo soepel en tegelijk zo levendig en sterk als de paralleltwin is. Hij rea- geert mooi direct op het gas zonder abrupt of rukkerig te zijn, en kan probleemloos laag in toe- ren worden gereden. In bijvoorbeeld de derde versnelling kun je zelfs bij 2.000 toeren nog zonder protesteren accelereren; hij pakt gewoon stoot­ vrij op. Vanaf zo’n 2.500 toeren is er al redelijk trekkracht en vanaf 3.000 toeren kun je alles doen, ook in de hoge versnellingen. Erg prettig, vooral in de vele krappe hairpins die we tegenkomen. Bij 4.000 toeren trekt de twin al echt hard, bij een draai aan het gas springt hij enthousiast vooruit. We rijden voornamelijk in de Street-modus, de meest directe en snelle modus. Daarnaast is er nog Rain en Offroad (beide dui- delijk softer dan Street) en de optionele, indivi- dueel programmeerbare Rally-modus, waarin je negen niveaus van offroad-tractiecontrole en drie soorten gasrespons kunt kiezen. Die instellingen zijn op het TFT-dashboard makkelijk te doen; de bediening heb je snel door en de lay-out is mooi duidelijk. De hele dashboard-weergave is mooi overzichtelijk, met een fijne virtuele analoge toerenteller met duidelijk rood gebied. Wel is het letter- en cijfer­ type deels nog wat te klein en dun voor snelle afleesbaarheid, daar zou nog een instelmoge- lijkheid voor moeten zijn. Het klinkt tegenwoordig niet meer zo indruk- wekkend, 105 pk, maar gevoelsmatig is het meer en ik heb werkelijk geen enkel moment het gevoel dat ik vermogen tekort kom. Op de vloeiende slingerwegen gaat het serieus hard en ik kommaar zelden aan de 8.000 toeren, waar hij zijn maximumvermogen afgeeft. En laten we wel zijn: het mag dan fysiek een klein blok zijn, het is gewoon wel een 900. Hij heeft nergens dips, maar zet vanaf zo’n 6.000 toeren nog eens extra aan en brult dan heel gretig naar hoge toerentallen. Het rode gebied begint bij 10.000 toeren, wat je een mooi breed toeren­ gebied geeft om in te rijden en af en toe een keer opschakelen achterwege te laten. Stationair draaiend viel al op dat de optio­ nele Akrapovic-demper (met dB-killer) heel beschaafd klinkt, en zelfs bij volgas doorhalen blijft het geluid verrassend netjes gedempt. Het klinkt goed, maar niet lomp hard. De remmen hebben veel remkracht en grijpen zelfs knap fel aan. Ze zijn wel prima doseerbaar, vooral als je wat steviger rijdt. De met up/ down-quickshifter uitgeruste versnellingsbak schakelt licht en behoorlijk precies, waarbij die precisie nu hooguit iets werd verminderd door mijn stugge terreinlaarzen en het daarvoor hoog afgestelde schakelpedaal. Daarbij waren ook de rubbers van de voetsteunen verwijderd voor de offroad-sectie. Afgezien daarvan werkt de quickshifter in bijna alle situaties behoorlijk vloeiend, waarbij ik vooral de terugschakelfunc- tie op straat erg handig vind. Op het laatste moment nog even een versnelling terug in een knijpende hairpin bijvoorbeeld, gewoon het pedaal omlaag drukken en klaar. De nachtmodus kan auto­ matisch of permanent worden geactiveerd. De achtkleps-cilinderkop kreeg onder meer 1 millimeter grotere kleppen en een nieuwe balansas. De nieuwe drijfstangen hebben voor een grotere duurzaamheid een bronzen bus in het small-end in plaats van DLC-coating. Het is verbazingwekkend hoe plat zuigers zijn tegenwoordig. Scheelt gewicht en wrijving. Uiteraard zijn er diverse accessoires op bagagegebied. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3