MotoPlus 22 / 2020
EERSTE TEST KTM 890 ADVENTURE 24 MOTOPLUS EERSTE TEST aanvulling is de cruise control-knop op de linker knoppenarmatuur; die is standaard aan wezig, de functie zelf is optioneel. KTM had de testmotoren voorzien van een aantal opties uit het uitgebreide Powerparts-programma; met name de Akrapovic-demper (1 kilo lichter) en het eendelige Ergo-zadel vallen op. Verder was het grotere bagagerek en stalen plateau voor een bagagerol gemonteerd; standaard heeft de 890 net als de 790 een slan- ker rekje. Ook de carbonfiber tankprotectoren aan de onderzijde en de gefreesde dekseltjes op de rempotjes zijn accessoires. De 890 Adventure heeft dezelfde vorm als de 790 en de zitpositie is dan ook hetzelfde: ruim en zowel ontspannen als actief. Standaard heeft hij een tweedelig zadel, waarbij het voorste zadel in hoogte verstelbaar is (830 of 850 mm). Het Ergo-zadel leent zich door zijn doorlopende en smallere vorm beter voor offroad-gebruik; het is in verschillende hoogtes leverbaar. Overigens is dit zadel ondanks zijn enduro-vorm geen harde plank, het zit ook op straat prettig. Ik kan me echter voorstellen dat het bredere standaardzadel beter geschikt is voor reisgebruik. Het meest opvallende kenmerk van deze KTM blijft de tankvorm. Vanuit het zadel lijkt het alsof je een klein enduro-tankje hebt, maar er gaat 20 liter in! De benzine zit voor een groot deel in de ‘wangzakken’ naast het motorblok. Vooral de dikke onderkanten van de extra stevige kunststof tank zijn opmerkelijk: deze dienen in combinatie met beschermplaten tevens als valbeugels en als kuip voor je voeten. Daarnaast is deze tankvorm gunstig voor de ligging van het zwaartepunt en geeft bovendien een enorm mooi smalle, vlakke vorm tussen je benen, wat met name bij staand rijden in het terrein een groot voordeel is. Verder is het stuur in zes hori- zontale posities te monteren, met een stelbereik van in totaal 30 millimeter. De zit is meteen vertrouwd en bij het weg rijden blijkt het blok heel soepel en de kop- peling goed doseerbaar. De machine weegt volgens opgave zonder benzine 196 kilo, wat circa 210 kilo met volle tank zou zijn. Dat is licht voor een motor van dit kaliber, en zo voelt het ook. Hij stuurt vanaf de eerste meters al heel lichtvoetig. Eenmaal de stad uit, in de eerste mooie slingers en hairpins, voelde de motor echter onzeker onder grote hellingshoeken. Af-fabriek staat de 890 Adventure net als de 790 op Avon Trailrider- banden. Ze stonden echter op een wat lagere spanning in verband met de offroad-sectie van MOTORBLOK-MODIFICATIES IN DETAIL: • Cilinderinhoud vergroot van 799 naar 889 cc; daarvoor zijn zowel boring als slag vergroot, van 88,0 x 65,7 mm naar 90,7 x 68,8 mm • Nieuwe, grotere gesmede zuigers met een kortere pistonpen • Nieuwe, V-vormige drijfstangen voor een kleinere oscillerende massa • Twee nieuwe balansassen (een grote voor de krukas, een kleinere in de cilinderkop) • Compressieverhouding verhoogd naar 13,5 : 1 in plaats van 12,7 : 1 • Grotere oliekoeler • Nieuwe, sterkere PASC-koppeling (Power Assist Slipper Clutch: zelfbekrachtigend plus remkoppel begrenzer) • De versnellingsbak heeft kortere schakelwegen en verfijnde afstellingen van de quickshifter • Nieuwe carterhelften met gladdere oppervlakken en geoptimaliseerde wanddiktes • Nieuwe inlaatdruksensoren op de twee Dell’Orto 46mm-gasklephuizen • Ook de 890 Adventure kan worden begrensd tot 35 kW (48 pk) voor het A2-rijbewijs Het 5 inch grote TFT-dashboard met duidelijke ‘analoge’ toerenteller en een overzichtelijke lay-out, maar ietwat dunne letters en cijfers. In de optionele Rally-modus zijn gasrespons en tractiecontrole instelbaar, de TC al rijdend in 9 niveaus (hier niveau 3). Dezelfde prima knoppen als op de 790; bovenop is er een speciale knop voor de cruise control bij gekomen (de functie is echter optioneel).
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3