MotoPlus 22 / 2020
Met de opzwepend dreunende parallel twin onder me en het brede stuur in handen, laat de markant ogende 890 Adventure zich met gepast geweld door de slingers en hair pins jagen, hier op deze aangenaam zomerse herfstdag in de bergen nabij het havenstadje Nafpaktos. Het enige waar ik me zorgen om hoef te maken, zijn de neuzen van m’n Sidi’s, want die raken in scherpe bochten nogal makkelijk in de gevarenzone. Het is de com- binatie van lichtvoetig sturen en relatief laag geplaatste voetsteunen, die ook wat meer naar achteren staan, en niet te vergeten dat enorm gretige motorblok. De twin heeft een heerlijke combinatie van soepelheid en felheid, waardoor hij je met zijn aanstekelijke enthou- siasme uitnodigt om flink tempo te maken. De remmen passen perfect in dit sportieve geheel, want ze grijpen direct aan, remmen hard en zijn prima doseerbaar. Bovendien is er altijd nog het geraffineerde elektronische vangnet van hel- lingshoekafhankelijk ABS. Het is tenslotte een motor van de jaren twintig, en ook nog uit de high-tech KTM-stal. Voor we verder poken, eerst een blik op wat er nieuw is. Met de komst van het nieuwe paralleltwin-blok LC8c in de 790 Duke een kleine drie jaar geleden – modeljaar 2018 –, was het duidelijk dat hiermee een nieuwe serie middenklasse-modellen op komst was. Een jaar later volgden dan ook de 790 Adventure en 790 Adventure R, en voor 2020 kwam er zelfs al een grotere, sterkere versie van het blok in de 890 Duke R. Voor 2021 is dit 90 cc grotere blok (van 799 naar 889 cc) ook in de Adventure-modellen getransplanteerd: voilà, de 890 Adventure en 890 Adventure R. Voor gebruik in de Adven- ture-modellen kreeg de twin een soepelere tuning: hier levert de twin 105 pk bij 8.000 toeren en 100 Nm bij 6.500 toeren. Ter vergelij- king: de 790 Adventure levert 95 pk en 88 Nm bij nagenoeg dezelfde toerentallen, de 890 Duke R 121 pk bij 9.250 toeren en 99 Nm bij 7.750 toeren. Hij heeft niet alleen meer cc’s, het is een gron- dig doorontwikkeld blok met onder andere 20% meer vliegwielwerking voor een soepelere motorloop bij lage toerentallen, waarbij de grotere gyroscopische werking ook meer rijsta- biliteit geeft. Gebleven is het unieke ritme van de KTM-twin. Zoals bijna alle moderne parallel twins heeft hij een krukas waarbij de kruktap- pen niet meer in hetzelfde vlak staan, zoals bij een klassieke 180°-krukas of 360°-krukas het geval is. Waar andere merken echter kie- zen voor 90 graden verzette kruktappen (een ‘270°-krukas’, vanwege de intervallen 270°- 450°), past KTM een verzet van 75 graden toe. Daarmee heeft het blok dezelfde ontstekings intervallen als de KTM-V-twins, die een blok- hoek van 75 graden hebben: 285°-435°. Iets meer gespreide intervallen, wat ook een iets ander geluid oplevert. De motorische wijzigingen ten opzichte van de 790 kennen we in feite al van de 890 Duke R; er is nu alleen een andere tuning toegepast, meer gericht op souplesse en trekkracht in het lagere toerengebied. Zie voor een gedetailleerd over- zicht het aparte kader. Er is ook een nieuwe WP-achterschokdemper, met een stelwiel voor de veervoorspanning (was een klikstandenwartel op de 790 Adven- ture) en de uitgaande demping is nu instelbaar. De voorvork is net als op de 790 niet instelbaar, maar heeft wel een licht gewijzigde afstelling meegekregen. Verder zijn de remmen gemodi ficeerd voor een betere doseerbaarheid en zijn de afstellingen van ABS en MTC verder verfijnd voor een vloeiender ingrijpen. Een zichtbare Twee jaar geleden verscheen de KTM 790 Adventure, een sportieve middenklasse-allroad met een compact en sterk paralleltwin-blok. Bij deze eerste model-update lijkt er op het oog amper iets veranderd, maar onderhuids heeft de machine een flink hartversterkertje toe gediend gekregen. We konden er in een prachtig nazomers Grieken land al mee rijden! | Tekst: Koen Alders; Foto’s: Francesc Montero, Koen Alders | KRACHTIGERE HARTSLAG EERSTE TEST MOTOPLUS 23 »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3