MotoPlus 22 / 2020

COMPACTTEST DUCATI SCRAMBLER 1100 SPORT PRO 18 MOTOPLUS COMPAC T TEST Met een paar wijzigingen heeft Ducati getracht haar Scrambler 1100 in de nieuwe varianten ‘Pro’ en ‘Sport Pro’ wat meer karakter mee te geven. Of dat gelukt is? Daar is maar op één manier antwoord op te geven. | Tekst: Eva Breutel; Foto’s: Zep Gori | BELLA FIGURA Ducati had het zich allemaal iets anders voorgesteld. Aange- spoord door het succes van de Scrambler 800, lanceerden de Italianen in 2018 een sterkere variant met 1.078 cc longinhoud. Maar dit keer bleef het succes uit. Veel 800-rijders vonden een overstap naar de nieuwe 1100 te duur, terwijl doorgewinterde Ducatisti hem te braaf vonden en voor hipsters was hij niet cool genoeg. Kortom, voor iedere doelgroep ontbrak er wel iets om de vonk over te laten springen. Reden voor Ducati om de 1100 te herzien en twee nieuwe vari- anten op de markt te zetten: de Scrambler 1100 Pro en de door ons geteste Scrambler 1100 Sport Pro met Öhlins-vering. Echt veel veranderd met voorheen is er eigenlijk niet, maar toch oogt de nieuwkomer heel anders; brutaler, gedurfder, meer sexy misschien. In feite zoals een Scrambler hoort te zijn. Meest opvallende wijziging is het andere uitlaatsysteem met twee korte, gestapelde uitlaatdempers aan de rechterzijde. Voorheen huisden ze links en rechts naast het zadel, voor een Scrambler een echte stijlbreuk. Daarnaast is de ‘Sport’ voorzien van een breder en lager stuur met bar- end-spiegels, zoals je normaal gesproken bij een café racer ziet. Opnieuw een stijlbreuk van de Italianen? Kan zijn, maar in com- binatie met de matzwarte lak oogt de voorpartij nu messcherp en aanvalslustig – een echte ‘bella figura’ dus. Vanuit het zadel is het wel even wennen, want wie een gemoedelijke zitplek verwacht, wordt teleurgesteld. Het lichaam wordt nadrukkelijk naar voren gebogen en de elle­ bogen wijzen naar boven. Op grotere secundaire wegen en op de snelweg ben je dan een echte windvanger en ga je al snel twijfelen aan het nut van dit alles. Maar als de omgeving meer heuvels begint te tellen en boch- ten elkaar sneller opvolgen, zorgt het lage en slechts licht naar achteren gekromde stuur voor een uitstekende controle en veel geruststellende feedback van het voorwiel. Daarbij ontpopt de Scrambler Sport Pro zich als een enorme bochtenvreter. Wendbaar en soepeltjes slingert hij zich over de smallere wegen en rolt iedere bocht, ongeacht vorm, heel vanzelfsprekend onder de wielen door. De Öhlins-vering, die een wat meer verfijnde set- ting kreeg, biedt daarbij aange- naam ondersteuning. De volledig instelbare voorvork spreekt nu een stuk beter aan, waar de ach- terschokdemper – veervoorspan- ning en uitgaande demping zijn instelbaar – nog steeds wat stug aanvoelt en op slecht wegdek oneffenheden redelijk ongefilterd aan de onderrug doorgeeft.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3