MotoPlus 22 / 2020
NEWSFL ASH MOTOPLUS 13 Ducati Multistrada V4, V4 S en V4 S Sport Eindelijk heeft Ducati het doek van haar nieuwe allroad getrokken, ziehier de gloednieuwe 2021 Ducati Multistrada V4. Een motor die meteen in drie verschillende uitvoeringen op de markt komt. Want naast de standaard Multistrada V4 is er ook een V4 S en een V4 S Sport. De onderlinge verschillen tussen deze drie uitvoeringen zitten vooral in de aankleding. Motorisch zijn ze namelijk identiek. Wat bete kent dat ze allemaal de nieuwe Granturismo V4 in het vooronder hebben liggen. Een 1.158 cc metende V4 (boring 83 millimeter, slag 53,5 mm) met een topvermogen van 170 pk bij 10.500 tpm en 125 Nm koppel bij 8.750 tpm. Tot zover geen verrassingen, want Ducati liet het blok onlangs al aan de wereld zien tijdens een aparte presentatie. Ook het design van de Multistrada is vertrouwd. Een bewuste keuze, aldus Ducati, omdat de V4 direct als Multistrada herkenbaar moest Ducati’s nieuwste Multistrada is er in drie verschillende uitvoeringen: de V4, V4 S en V4 S Sport. Het verschil zit hem in de aankleding. Het nieuwe vlaggenschip van de Multistrada-familie heeft een topvermogen van 170 pk en zit vol met moderne techniek. hebben we al eerder geschreven, want de nieuwe Ducati is een van de eerste productie motoren die radarsensoren aan de voor- en achterzijde heeft. Het rijwielgedeelte van de Multistrada V4 bestaat uit een aluminiummonocoque frame, dubbelzijdige swingarmmet volledig instel bare monoschokdemper en 50mm volledig instelbare upside-down voorvork. Die laatste twee zijn bij de S’en ingeruild voor een volledig elektronisch instelbare monoschokdemper met Skyhook-systeem en een eveneens volledig elektronisch instelbare 50mm upside-down voorvork met Skyhook-systeem. Rollen doet de Multistrada V4 op een 19-inch voorwiel en 17-inch achterwiel. De remmerij is afkomstig van Brembo en bestaat bij de V4 uit een dub bele 320mm schijfrem voor met radiaal gemon teerde monoblock vierzuiger remklauwen. Aan de achterzijde zit een enkele 265mm remschijf en zwevende tweezuiger remklauw. Rijklaar legt de nieuwe Ducati 240 kilo op de weegschaal. Dit is bij de S-uitvoeringen, met hun elektronische vering, iets meer. De Multi strada V4 S weegt namelijk 243 kilo en de V4 S Sport 242 kilo. Die gewichtsbesparing op de V4 S Sport is te danken aan een uit carbon vervaar digd voorspatbord en een volledig titanium uitlaatsysteem van Akrapovic. De Multistrada V4 zal beschikbaar zijn in het Ducati-rood met zwarte wielen. Bij de V4 S is er de keuze uit Ducati-rood en Aviator-grijs en de Sport is er in een Sport-kleurstelling. De prijzen beginnen bij € 22.390,-. zijn. Missie geslaagd, zullen we maar zeggen. Met zijn stoere en brede voorkant, die gecom plementeerd wordt met een smalle en ranke achterzijde, past de V4 perfect bij de rest van de familie. Om de nieuwste Multistrada-telg wel wat opvallender te maken, hebben de designers van Ducati gekozen voor strakke lijnen. Die zijn vooral goed te zien bij het kenmerkende kopje van de Multistrada V4. En op deze plek heeft Ducati nog een aandachtstrekker geïnstalleerd, want het dashboard van de nieuwe Multistrada V4 is een 5-inch TFT-display. Dit scherm laat alle benodigde informatie zien, is uitgerust met smartphone-connectiviteit en kan ook gebruikt worden voor navigatie. Bij de S-uitvoeringen is het display net iets luxer. Deze motoren zijn namelijk voorzien van een 6,5-inch display, dat gemaakt is van hetzelfde glas dat je tegenwoordig op smart phones tegenkomt. Hierdoor moeten zaken als reflecties en slecht zicht door direct zonlicht verleden tijd zijn. Daarnaast beschikt het gro tere scherm ook over de mogelijkheid om het scherm van je telefoon te ‘mirroren’. Op het display zijn tal van instellingen te zien, want Ducati heeft het nieuwe vlaggenschip van de Multistrada-familie een flink elektronica-pakket gegeven. Zo beschikt de Multistrada V4 over vier rijmodi, keyless-start, bochten-ABS, tractiecontrole en wheelie-controle. Wie voor een Multistrada V4 S (Sport) gaat, krijgt daar bovenop ook hillstart, bochtenverlichting, een quickshifter, cruise control en dodehoekwaar schuwing. Over die laatste twee toevoegingen De Multistrada V4 heeft een 5-inch TFT- scherm, de V4 S en V4 S Sport beschikken over een 6,5-inch TFT-scherm.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3