MotoPlus 21 / 2020

SPORT MOTOPLUS 93 NAKAGAMI TEKENT BIJ Beter hadden de twee races in Aragon niet kunnen verlopen voor Jaume Masia. De 20-jarige Spanjaard won beide races en schreef bovendien dubbel geschiedenis. De eerste Moto3-race op Aragon stond bol van de spanning. Lange tijd leek het dat slechts vijf rijders om de winst zouden vechten, maar uiteindelijk was het een club van acht man die elkaar geen centimeter gunde. Vanaf een zeventiende startplaats eiste uiteindelijk Masia de winst op dankzij een erg knappe laatste ronde. Zijn laatste overwinning dateerde van Argentinië, 2019. Masia (#5) ging ook de boeken in als de honderdste rijder die op een Honda een GP-zege boekte. Darren Binder kwam vanaf de elfde positie naar een tweede plaats, net voor Raul Fernandez. Voor pole­ sitter Fernandez was het zijn eerste podium in zijn Moto3-carrière. Opmerkelijk was ook de vijfde plaats van John McPhee. De Schot zat in de kwalificatie te lummelen en moest als straf een long lap-penalty pakken. Albert Arenas (#75) verloor in die slotronde drie plekken, maar met een zevende positie liep hij nog altijd uit op de als negende finishende Celestino Vietti (#13) en veertiende man Ai Ogura. Een week later maakte Masia weer deel uit van een kopgroep die lange tijd bestond uit zo’n twintig rijders. Zeven rijders voerden de race aan, maar kampioenschapsleider Arenas leek de race te controleren. Hij leidde de meeste ronden, maar de als zevende gestarte Masia nam in de laatste ronde de kop over. Eerder had hij het veld al aangevoerd, maar werd toen teruggefloten door Arenas. Die counterde ook nu, maar enkele bochten voor de streep slipstreamde Masia langs Arenas en nam ook nog Ayumi Sasaki en Kaito Toba mee. Masia claimde zo de 800e Grand Prix-zege voor Honda, maar Arenas mocht niet klagen. Hij hield zijn naaste concurrenten Vietti (vijfde) en Ogura (negende) achter zich. Met zijn 30 jaar mag Sam Lowes dan de één na oudste rijder in de Moto2- klasse zijn, de Brit verkeert in de vorm van zijn leven. In Aragon won hij beide wedstrijden. De eerste Moto2-race was een van de meest bizarre races van het seizoen. Polesitter Lowes zag na de start direct de naast hem gestarte Marco Bezzecchi voorbij flitsen. In de derde ronde gingWK-leider Luca Marini op een vierde plaats onderuit. Elf ronden voor het einde nam Fabio Di Giannantonio de kop over van Bezzecchi, om vervolgens vier bochten later ook te crashen. Hoewel hij de druk op Bezzecchi hoog hield, leek Lowes niet in staat om aan te vallen. Twee ronden voor het einde echter dook Bezzecchi in dezelfde bocht als Di Giannantonio gestrekt het grind in. Hij gooide bovendien ook de virtuele leiding in het kampioen­ schap te grabbel. Lowes stevende zo af op zijn tweede overwinning op rij. Dankzij een fraaie inhaalactie op Jorge Martin verzekerde de als twaalfde vertrokken Enea Bastianini zich van de tweede plaats. Daarmee nam hij de leiding in de tussenstand over, twee punten voor Lowes en vijf voor Marini. Het leek echter slechts een generale voor Lowes, want zeven dagen later domineerde hij op grootse wijze, op weg naar zijn vijfde opeenvolgende podium en bovendien naar de leiding in het klassement. Di Giannantonio revancheerde zich met een tweede plaats voor zijn misser van een week eerder, terwijl Bastianini een paar tellen later derde werd. Voor de tweede race op rij gleed Bezzecchi vlak voor Bo Bendsneyder onderuit. Marini sloot een ‘nachtmerrie-weekend’ af als elfde, 2,5 seconden voor Bendsneyder. Een tiende startplaats kon de als zestiende finishende Nederlander helaas niet omzetten in punten. Een week eerder werd hij afgevlagd als 21e. Moto3: MASIA DUBBELT IN ARAGON Moto2: LOWES NEEMT OVER Takaaki Nakagami verlengde zijn contract met HRC tot en met 2022. De 28-jarige Japanner, bezig aan zijn derde seizoen en volgend jaar de teamgenoot van Alex Marquez bij LCR Honda, werd in Aragon de eerste Japanse polesitter sinds Makoto Tamada in 2004, maar crashte al in de vierde bocht. Naka­ gami beschikt volgend jaar net als de andere drie Honda-rijders over het meest actuele materiaal, maar weet nog niet of hij in zijn laatste contractjaar op een 2022-RC213V zit. “Dit is goed voor mij”, aldus Nakagami, die zelf de onderhande- lingen deed. “Nu is het tijd om mijn echte potentieel te laten zien. Het zou mooi zijn als ik de strijd aan kan gaan met het fabrieksteam.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3