MotoPlus 21 / 2020
SPORT MOTOPLUS 91 geen grip. Geen idee waarom. Franco was heel constant en veel sneller.”Na zijn zesde startplaats gaf Quartararo op zaterdag toe ‘een beetje bezorgd’ te zijn. “Maar niet meer na de warm-up. Ik had 25 ronden op de banden zitten, maar in de race was het gevoel totaal anders. Het lijkt dat we elke keer als we twee races op één circuit hebben, in de tweede race geen stap kunnen zetten. We zit- ten vast. Iedereen verbetert zich en bij ons lijkt het alsof na vrijdag onze pace al bepaald is. Ik weet niet waarom.” Met races op Valencia en ‘mijn favoriete circuit’ Portimão dicht Quartararo zich echter nog wel degelijk kansen toe. Bij de als treurig dertiende gefinishte Andrea Dovizioso is dat anders. Was de medium-achterband een week eerder misschien niet de Zevende man Viñales was ‘niet tevreden’met het resultaat maar ‘wel blij’ dat hij voor Quartararo was geëindigd. “Dat was het doel.” Viñales klaagde over een ernstig gebrek aan grip en zeer veel chat- ter. Een week eerder finishte hij op 2,8 seconden als vierde achter winnaar Rins, nu gaf hij dik veer- tien tellen toe op merkgenoot Morbidelli – op een niet geheel 2020-Yamaha. “Het had nog veel slechter gekund met zoveel chat- ter”, vond Viñales. “Ik snap niet hoe ik met deze machine zo snel was in de laatste vrije training en dat er dan in de race niks lukt. Ik was overtuigd dat ik een goede wedstrijd kon rijden.”Viñales wilde ‘positief blijven’, maar velde een vernietigend oordeel over de Yamaha. “Met deze wisselende resultaten en met dit gevoel wordt het heel moeilijk om de titel te pakken. Het is onmogelijk om met deze machine Mir te verslaan. De Suzuki’s zijn van een ander niveau. Ze draaien sneller af, hebben meer bochtensnelheid en maken ook nog eens minder meters. We hebben niks verbeterd sinds de wintertest in Maleisië. Als er grip is, is de Yamaha de beste machine op de grid. Maar als hij niet werkt, krijg je hem niet aan de praat. Ik heb vandaag van alles geprobeerd: vloeiend rijden, agressief rijden, mappings veran- deren – niks werkte.” Vergelijkbare radeloosheid straalde Fabio Quartararo uit. “Ik ben blij dat we hier weg kunnen”, verzuchtte Quartararo. “Ik heb twee weekenden geworsteld. Mijn bandenkeus (mediums, red.) was goed, maar ik verloor zo agressief grip... Geen gevoel, geen tractie, UITSLAGEN GP WEGRACE TERUEL, ARAGON, SPANJE Moto3 1 Jaume Masia (E), Honda 2 Ayumu Sasaki (J), KTM 3 Kaito Toba (J), KTM 4 Albert Arenas (E), KTM 5 Celestino Vietti (I), KTM 6 John McPhee (GB), Honda 7 Deniz Öncü (TUR), KTM 8 Darryn Binder (RSA), KTM 9 Ai Ogura (J), Honda 10 Tony Arbolino (I), Honda 11 Alonso Lopez (E), Husqvarna 12 Raul Fernandez (E), KTM 13 Filip Salac (CZ), Honda 14 Gabriel Rodrigo (ARG), Honda 15 Jeremy Alcoba (E), Honda WK Tussenstand 1 Albert Arenas, 157 punten 2 Ai Ogura, 138 punten 3 Celestino Vietti, 137 punten Moto2 1 Sam Lowes (GB), Kalex 2 Fabio Di Giannantonio (I), Speed Up 3 Enea Bastianini (I), Kalex 4 Remy Gardner (AUS), Kalex 5 Jorge Navarro (E), Speed Up 6 Jorge Martin (E), Kalex 7 Jake Dixon (GB), Kalex 8 Augusto Fernandez (E), Kalex 9 Marcos Ramirez (E), Kalex 10 Joe Roberts (USA), Kalex 11 Luca Marini (I), Kalex 12 Xavi Vierge (E), Kalex 13 Hafizh Syahrin (MAL), Speed Up 14 Tetsuta Nagashima (J), Kalex 15 Simone Corsi (I), MV Agusta WK Tussenstand 1 Sam Lowes, 178 punten 2 Enea Bastianini, 171 punten 3 Luca Marini, 155 punten MotoGP 1 Franco Morbidelli (I), Yamaha 2 Alex Rins (E), Suzuki 3 Joan Mir (E), Suzuki 4 Pol Espargaro (E), KTM 5 Johann Zarco (F), Ducati 6 Miguel Oliveira (POR), KTM 7 Maverick Viñales (E), Yamaha 8 Fabio Quartararo (F), Yamaha 9 Iker Lecuona (E), KTM 10 Danilo Petrucci (I), Ducati 11 Cal Crutchlow (GB), Honda 12 Stefan Bradl (D), Honda 13 Andrea Dovizioso (I), Ducati 14 Tito Rabat (E), Ducati 15 Bradley Smith (GB), Aprilia WK Tussenstand 1 Joan Mir, 137 punten 2 Fabio Quartararo, 123 punten 3 Maverick Viñales, 118 punten de ‘drop’ was gigantisch”, consta- teerde Dovizioso bijna berustend. Dat de softe band de verkeerde optie was geweest, wilde Dovi- zioso echter niet bevestigen. “Het ligt eraan hoe je er mee omgaat. De laatste drie jaren konden wij vaak een zachtere band pakken dan de anderen. Dat kan (met de nieuwe Michelin) niet meer. Als je agressief rijdt en niet vloeiend, is dit de consequentie van slecht rijden.” Praten over titelkansen had geen nut, vond Dovizioso. “Daar is dit niet het moment voor. We hebben de snelheid niet.” Dovizioso, nu vijfde in de stand, lijkt te hunkeren naar het einde van het seizoen – mogelijk dan ook het einde van zijn carrière. “Zo wil ik niet racen. Niet voor deze plekken. Ik wil niet negatief zijn, maar positief denken is nu moeilijk.” n Franco Morbidelli wordt na een ijzersterke race gefeliciteerd door zijn crewchief Ramon Forcada. Morbidelli scoorde de vijfde zege voor het Petronas Yamaha SRT-team. (Foto: PSP/Lukasz Swiderek) Na een dramatische achttiende plaats in de eerste race werd Quartararo achtste in de tweede. Andrea Dovizioso (#4) lijkt te zijn afgehaakt in de titelstrijd. (Foto: PSP/Lukasz Swiderek) beste keus geweest, met een softe achterband reed de Italiaan een niet te winnen wedstrijd. “Aan het begin was het niet slecht, maar de softe band was te zacht,
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3