MotoPlus 21 / 2020

JOHAN EN STEFAN SERVAAS MET HUN ZRX1100’S MIJN TROTS MIJN TROTS MOTOPLUS 81 wel meer zaken aangepast en op gekomen. We zitten op het ZRX Forum en dan doe je best veel ideeën op. De uitdaging is dan dat je het zelf doet, maar vaak als je iets één keer hebt gedaan, is het daarna kipsimpel. Al moet het wel altijd iets toevoegen, ik ga niet verbouwen om het verbouwen.” Johan: “Standaard heeft zo’n ZRX eigenlijk al wel genoeg power en koppel, dat opvoeren, beide motoren hebben nu zo’n 140 pk aan het achterwiel, doen we vooral omdat we het leuk vinden. En het is ook niet zo dat we elkaar de ogen proberen uit te steken, we doen gewoon allebei wat we mooi vinden. Zelf vind ik het ook vooral interessant om te kijken of iets lukt. Er zit bij mij bijvoorbeeld een andere versnellingsbak in en een jaar of drie geleden heb ik er ook een upside-down voorvork van een ZX-9R in gezet. Ik wist dat het kon omdat iemand anders het ook al had gedaan, maar dan wil ik dat ook zelf proberen. En natuurlijk ook omdat ik upside-down mooier vind. Maar het is toch vooral dat uitproberen wat er kan. Het standaardblok heb ik bijvoorbeeld ook nog, ik heb er gewoon eentje bijgekocht om mee te experimenteren.” Stefan: “We zitten misschien wel meer onder het zadel te knutselen dan erop om te rijden. Ik schat dat we zo’n 3.000 kilometer per jaar rijden, dan houdt het wel op. Maar dat maakt niet uit, het gaat om het lekker bezig zijn, anders zit je toch maar voor de tv. En er zijn ook altijd wel zaken die ik zou willen veranderen, Öhlins achter- schokbrekers bijvoorbeeld.” Johan: “En Yoshimura flatslide carburateurs. Als je wilt koop je die bij wijze van spreken vanmid- dag nog, maar het is ook wel een beetje de sport om te zoeken naar iets betaalbaars. Die frame­ beugel bij het blok heeft Stefan bijvoorbeeld tijdens een vakantie in Japan gekocht, die zijn hier onbetaalbaar.” Stefan: “We zijn er alleen nu wel achter dat we die carburateurs en schokbrekers niet tweedehands gaan vinden, dus nu moeten we beide nog even over die drempel heen, want uiteindelijk gaat het toch gebeuren. Een verkeerde investering is het ook niet, want deze gaat nooit meer weg.” Johan: “Nee, zeker niet!” n Hetzelfde, maar toch anders: zwarte versus grijze achterbrug, telescoopvork versus upside-down. Kawa-groen zijn ze allebei na een bezoekje aan de spuiter! Aan beide ZRX’en is aardig ‘geknutseld’, zoals de broers het wat oneer­ biedig zeggen. De achterbruggen zijn verstevigd, de viercilinders opge­ voerd en dan hebben beide machines ook nog diverse persoonlijke touches zoals een vervangingsdemper en upside-down voorvork.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3