MotoPlus 21 / 2020
Het eerste weekend van oktober brengen we al jaren met enkele broers, zwagers en aanverwanten door bij onze oosterburen. Inmiddels is dit BMW (Bentheim’s Motor Weekend) in de agenda’s gebrand en is het in de loop der jaren iets geworden om naar uit te zien. We hebben in de afge- lopen jaren zeer wisselend weer gehad. Van prachtige nazomers tot nachtvorst en gladde wegen. Dit jaar werden we opnieuw geconfronteerd met verschil- lende soorten weer in één weekend. Waar we wel rekening mee moesten houden, was dat agrarisch Nederland en Duitsland volop in de maiscampagne zaten. Dit bete- kende dat het asfalt op veel (onverwachte) plekken verborgen ging onder een laag zand. Op kleine landweggetjes moesten we soms de berm in, omdat de trekker in de afgelopen jaren breder is geworden dan het weggetje. Opletten dus! Na een droge vrijdag kregen we op zaterdag en zondag te maken met wat buien en een harde wind bovenop de heuvels. Bij een aantal van ons verdween daardoor het plezier een beetje. Mocht je dat herkennen, dan heb ik wat tips voor je. Veel motorrijders hebben de neiging om bij dergelijke omstandigheden in het stuur te knijpen en de armen op slot te zetten. Iedere inwerking van de wind op het bovenlichaam zet zich dan door op de motor, waardoor deze van de lijn afwijkt. Dat effect wordt nog aanmerkelijk ver- sterkt als je ook nog het gas dichtdraait. Probeer dan eens te ontspannen met je bovenlichaam en armen, terwijl je de knieën stevig tegen de tank drukt. Het gas neutraal houden of, indien mogelijk, licht gas geven, waarna je zult merken dat de motor aanzienlijk stabieler blijft. Vochtig of nat wegdek in de bekende Duitse heuvels is ook een billenknijper. Daarbij grijnzen de vele met vloeibaar teer volgegoten scheuren je glimmend tege- moet. Waarschijnlijk heeft je rijinstructeur je hier ooit op gewezen, net als op put deksels en witte strepen. Nog gevaarlijker is het kijken naar dat soort plekken dicht voor je voorwiel. Dat leidt weer tot ver- kramping. Als ik met 36 km/uur (10 m/s) in een bocht over een putdeksel rijd van 1 meter, dan ben ik in 0,1 seconde al weer van die deksel af. Vaak rijd ik harder dan 36 km/uur en zijn de putdeksels kleiner, dus is die tijd nog aanmerkelijk korter. Ik voel dan een reactie in de motor en ga voor mijn gevoel wel centimeters over mijn voorwiel glijden. Gevolg: het hart in de keel en klotsende oksels. Ik herken dat nog uit mijn beginjaren. Tegenwoordig rijd ik bewust over die deksels heen om dat gevoel van glijden vast te houden en er niet meer van te schrikken. Je glijdt namelijk geen centimeters, maar slechts een paar millimeter. Als je ontspannen zit en niet fors gaat sturen om te ontwijken, remmen of accelereren, voel je een kleine reactie, waarna de motor weer stabiel is. Problemen ontstaan vaak door een van genoemde acties uit te voeren. Probeer dit maar eens in een gecontroleerde en veilige omgeving. Dit kun je ook doen bij teerstrepen en witte markeringen. Belang- rijk is daarbij om niet naar het ‘probleem’ te blijven kijken maar eroverheen, richting horizon. Voor de doorrijders een veilige winter gewenst en voor de rest: geniet van de voorpret van een nieuw seizoen. Blijf gezond! NAJAAR René van Bentheim is docent rij opleidingen Motorvakgroep van de Politieacademie en laat vanaf deze plek regelmatig zijn licht schijnen op verschillende verkeerssituaties. GETEST: IXS DAY Motorrugzak Reageren? Stuur een e-mail naar reageren@motoplus.nl Deze rugzak met de eenvoudige naam Day is dankzij zijn compacte afmetingen (50 x 30 x 20 cm) en het lage gewicht een handig stukje bergruimte als je bijvoorbeeld in een leren pak onderweg bent en wat klein spul moet opbergen. De schou- derriemen zijn misschien wat aan de dunne kant maar goed afgewerkt en ze lieten in onze test ook geen slijtage zien. De heup- en borstgor- del (eerstgenoemde zou wat langer mogen zijn, laatstgenoemde is in hoogte verstelbaar) hadden naar ons idee iets steviger uitgevoerd mogen worden, maar bleken tijdens langere snelwegritten prima te voldoen. Kleine spullen kun je in de vele vak- ken goed kwijt en met een extra rits kun je de Day ook nog ruimer maken. Maar ook dan kun je niet meer dan het hoogstnoodzakelijke meenemen. Daarnaast is deze iXS-rugzak redelijk bestand tegen kleine buitjes, maar echt waterdicht zijn het PU-gecoate polyamide en de ritssluitingen niet. Info: www.ixs.com -CHECK: + Compact, licht, goede vakverdeling, afwerking Regenprotectie zou beter mogen Inhoud: 20 liter Prijs: € 49,95 TIPS & TRICKS MOTOPLUS 77
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3