MotoPlus 21 / 2020

NAVIGATIE (3): JE EIGEN RIT UITZETTEN PRAKTIJK PRAKTIJK MOTOPLUS 75 staan erom bekend dat ze vergezeld worden door fraaie en vaak uitdagende wegen. Punten plaatsen Om bij de door jou gevonden fraaie stukjes te komen, zal er ongetwijfeld ook een aantal keer afgeslagen moeten worden op een kruispunt. Om dat te markeren lijkt het logisch om óp het kruispunt een routepunt te zetten. Maar ook dit levert soms problemen op. Zoals hierboven uitgelegd, luistert het aandoen van een route­ punt soms best nauw. Als blijkt dat het punt net op de verkeerde weghelft van het kruis­ punt geplaatst is, dan wil het navigatiesysteem eerst een omweg maken om het punt tóch aan te doen, voor de weg vervolgd wordt (zie de afbeelding hierboven). Erg hinderlijk, zeker als je net lekker op weg bent. Om dit te voor­ komen is het net als bij de start aan te raden het punt juist 100 meter voorbij het kruispunt te zetten. Maar zet het ook weer niet té ver. Doe je dat, dan heb je kans dat ieder naviga­ tiesysteem zijn eigen route bedenkt tussen dit punt en het vorige. Dat komt de consistentie niet ten goede. Beter goed gejat dan… Kom je er niet uit in een bepaald gebied maar heb je wel enkele fraaie routes van anderen gevonden, dan is het ook mogelijk je eigen route aan te vullen met de mooiste stukjes uit hun ritten. Beter goed gejat dan slecht bedacht zullen we maar zeggen. Eén van de program­ ma’s die je hiertoe de mogelijkheid biedt, is MyRouteApp.nl. Deze webapplicatie biedt namelijk een optie aan om tijdens het uitzetten van een rit extra routes op het beeld te tonen. Deze worden vervolgens als een extra lijn weer­ gegeven, zodat je ze makkelijk kunt overtrek­ ken. Op die manier is het kinderlijk eenvoudig om de mooiste stukjes van andere ritten aan je eigen route toe te voegen. Controleren Als de route helemaal naar wens is, dan is het slim om de boel nog een aantal keer goed na te lopen voor je hem met anderen deelt. De meeste navigatieapparaten maken namelijk gebruik van hun eigen kaartmateriaal. Dus hoewel het GPX-bestand steeds hetzelfde is, zal niet iedere route er op het navigatieapparaat hetzelfde uitzien. Om dit zo goed mogelijk uit te sluiten, is het aan te raden je route in meerdere routeplan-applicaties te laden en te kijken of je steeds dezelfde uitkomst krijgt. Aangezien de systemen van TomTom gebruik­ maken van TomTom-kaartmateriaal, kun je voor deze controle het best gebruikmaken van TomTom Mydrive. Tyre2Navigate maakt op zijn beurt weer gebruik van Google Maps en Open Streetmap als onderliggend kaartmateriaal. Wie de route voor Garmin-gebruikers wil controle­ ren, kan dat het beste in Basecamp doen. Maar online is ook mogelijk, dankzij Here. Garmin maakt namelijk gebruik van hun kaartmateriaal. Let wel, als je via Here een GPX-bestand wilt uploaden, moet je je eerst aanmelden voor de gratis beschikbare Mapcreator. Wie al deze mogelijkheden liever in één tool heeft, kan wederom terecht bij MyRouteApp. Deze appli­ catie biedt (tegen betaling) namelijk de moge­ lijkheid om met één druk op de knop tussen verschillende kaartaanbieders te wisselen. Exporteren Als alles klopt, kun je de route als GPX-bestand exporteren en delen met je motormaatjes. Denk er bij het exporteren wel aan dat je de route bij voorkeur als ‘Track’ opslaat (zie ook Navigatie deel 1 in MotoPlus 15/2020). Vergeleken met een ‘Route’ heeft een ‘Track’ veel meer route­ punten. Hierdoor hoeft het navigatiesysteem steeds maar heel kleine stukjes route zelf te bedenken en is de foutmarge een stuk kleiner. Rijden maar Heb je de perfecte route, gecontroleerd en wel, op je navigatieapparaat staan? Dan is het tijd om te vertrekken! Veel plezier! n Let bij het plaatsen van een punt op een afslag erop dat je hem niet per ongeluk op de verkeerde weghelft zet zoals hier, dat voorkomt onnodig omrijden. Met MyRouteApp.nl kun je tijdens het uitzetten routes van anderen gebruiken als inspiratie. Ideaal, want zo kun je je eigen rit eenvoudig aanvullen met de mooie stukjes van anderen.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3