MotoPlus 21 / 2020

PRAKTIJK NAVIGATIE (3): JE EIGEN RIT UITZETTEN 74 MOTOPLUS PRAKTIJK punt wel bereikbaar zijn voor het systeem. Zet je het beginpunt midden op het hotel vanwaar je vertrekt, dan kan dat een lastige opgave worden. Nieuwere navigatiesystemen gaan hier gelukkig al wat handiger mee om, maar wat oudere systemen hebben weleens de neiging om niet verder te navigeren totdat het punt is aangedaan. Niet ideaal dus. Een oplossing hiervoor is de optie ‘starten vanaf het dichtstbijzijnde punt’ aan te klikken. Toch is dat ook niet foolproof. Zeker niet als je een rondrit hebt uitgestippeld waarbij begin- en eindpunt op dezelfde locatie staan. Als je pech hebt, ziet het navigatiesysteem het eindpunt namelijk als dichtstbijzijnde punt. Het gevolg hiervan is dat het systeem je vier keer de bocht om laat gaan, om niet veel later doodleuk weer bij het vertrekpunt te staan. Al deze verwarring is te voorkomen door het startpunt 100 meter op de weg vanaf het verzamelpunt te zetten. Google Streetview (links) en Google Maps (rechts) zijn perfect om vanaf het scherm alvast te kijken of de weg inderdaad mooi is. De mooie wegen in de omgeving ken je ongetwijfeld, maar verder weg is dat anders. De kaart goed napluizen is zeker aan te raden, want een uitzicht als dit wil je toch niet missen. Hierdoor weet je zeker dat iedereen de optie ‘start vanaf het beginpunt’ kan gebruiken. Mooie bochten Met het startpunt op de juiste plek, is de rest van de route aan de beurt. Die loopt bij voorkeur natuurlijk over prachtige bochtige wegen met heerlijke doordraaiers. De fraaie stukjes in de buurt zijn ongetwijfeld bekend. Maar de zucht naar avontuur brengt je onge­ twijfeld ook weleens op plekken die je minder vertrouwd zijn. Dat je hier de A- en grote N-wegen moet vermijden, spreekt natuurlijk voor zich. Helaas is dat geen garantie dat je dan per definitie de mooiste stukjes asfalt vindt. Dus hoe vind je op deze plekken de leuke stuurwegen? Bijvoorbeeld door gebruik te maken van Google Maps en Google Street­ view. De door de zoekgigant ontwikkelde systemen zijn vrijelijk toegankelijk en bieden je de mogelijkheid om digitaal de weg alvast te verkennen. Met Google Maps kan dat het beste door de satellietbeelden-kaartlaag te activeren. Met dit beeld van bovenaf krijg je vrij snel een goed beeld van de omgeving en de weg. Google Streetview doet daar zelfs nog een schepje bovenop. Hiermee kun je de weg en omgeving namelijk vanaf het wegdek bekijken. Zeker in Nederland is het met dit systeem goed mogelijk om alvast te kijken of het kronkelige weggetje inderdaad zo mooi is als het er van bovenaf uitziet. Helaas is dat niet in ieder land het geval. Duitsland en Oostenrijk hebben bijvoorbeeld bepaald dat het recht op privacy zwaarder weegt dan de handige tool van Google. Wie in deze landen een rit wil uitzetten, moet het dus zonder doen. Voor de overige landen geldt haast zonder uitzonde­ ring dat Google er foto’s van gemaakt heeft en ze online heeft geplaatst. Super handig! Het volgen van water is in de regel ook een garantie op lekker sturen. Met uitzondering van de rechte kanalen, heeft het water zich namelijk zelf een weg door het landschap gebaand. Met name meanderende rivieren

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3