MotoPlus 19 - 2020

SPORT MOTOPLUS 93 Moto2: MARINI DOET GOEDE ZAKEN De twee Moto3-races in Misano en Barcelona pasten precies binnen het imago dat de klasse heeft: grote groepen bijeen, talloze inhaalacties en vaak andere winnaars. En: beide races werden in de laatste ronde beslist. Net als een week eerder zat Jaume Masia tij- dens de Grand Prix van Emilia Romagna tot een paar bochten voor het eind op kop, maar een agressieve inhaalactie van Celestino Vietti zette niet alleen Masia aan de kant, maar ook Vietti zelf. Het maakte de weg vrij voor Fenati, die de laatste paar bochten foutloos naar zijn eerste overwinning sinds Oostenrijk vorig jaar reed. Fenati, voor de race bescheiden vijftiende in de tussenstand, werd op het circuit waar hij twee jaar geleden lang geschorst werd nadat hij in de Moto2-race in de voorrem van Stefano Manzi kneep, de zesde Moto3-winnaar in 2020. Voor Husqvarna was het bovendien de allereerste Grand Prix-zege in de Moto3. Vietti werd nog tweede voor Ai Ogura enWK-leider Albert Arenas. Een week later wisselden de twee in Barcelona van positie – met onbedoelde hulp van Misano-winnaar John McPhee. De Schot, derde in deWK-stand, wilde doorschuiven naar de tweede positie en schoof onder­ uit. Tot overmaat van ramp nam hij Arenas mee. De Spanjaard had toch één geluk. Zijn grootste concurrent Ogura moest vanaf de 25e startplaats naar voren zien te komen. De Japanner werd slechts elfde. Hij werd echter wel de nieuwe klassementsleider, drie punten voor Arenas. Ook tijdens de Grand Prix van Catalonië viel de beslissing in de slotkilometers. Darren Binder (#40) remde zich in de laatste ronde voorbij kopman Dennis Foggia (#7) en won zijn eerste Grand Prix. De jongere broer van MotoGP-coureur Brad viel ook dit jaar veel op door crashes, ook in de voorgaande twee races in Misano, waardoor hij slechts een dertiende plaats in de tussenstand bezette. Polesitter Tony Arbo­ lino (#14), volgend jaar vervanger van Tom Lüthi in het Moto2-team van Dynavolt, werd knap tweede voor Foggia. Fenati promoveerde naar de zesde plaats na straffen voor Masia en Vietti. (Foto: MotoGP.com) MOTO3: FROM ZEROES TO HEROES Voor Luca Marini (#10) ligt een MotoGP-start in het verschiet. Dankzij twee goede resultaten tijdens de Grands Prix van Emilia Romagna en Catalonië bouwde hij zijn voorsprong op Enea Bastiani uit tot twintig punten. De Moto2-race in Misano kende een tumultueus verloop. Van- wege regen werd de race na zes ronden stilgelegd. Toen de rijders op een droge baan klaar stonden voor de herstart, begon het in de opwarmronde andermaal te regenen. De herstart werd uit­ gesteld, maar volgde na enige tijd – op een droge baan. Bastianini, ook de snelste voor de rode vlag, blufte de concurrentie af door meteen vol op de aanval te rijden. Die tactiek was succesvol, want na tien ronden bleef Bastianini VR46-rijder Marco Bezzecchi en Sam Lowes nipt voor. Lijst­ aanvoerder Marini werd enigs­ zins tegenvallend vierde. Maar in Barcelona startte de 23-jarige Marini voor de derde keer op rij vanaf pole. De VR46-kopman vertrok furieus, maar kreeg naarmate de race vorderde gezelschap van Lowes. Zeven ronden voor het einde nam de Engelsman zelfs de leiding over. Marini liet hem echter niet gaan en sloeg in de voorlaatste ronde hard terug toen Lowes’ achterband afhaakte. Fabio DiGiannantonio kwam huilend van geluk als derde over de streep, terwijl Bastianini na een moeizame race niet verder kwam dan de zesde plaats voor Bezzecchi. Bo Bendsneyder, 22e in Misano, finishte in Barcelona als zeventiende. Teleurstellend, nadat de NTS-rijder na de eerste training op vrijdag een keurige negende tijd had geklokt. (Foto: MotoGP.com) Maverick en Fabio. Maar als het seizoen onderweg is, kan het zo zijn dat ons fabrieksteam eerder updates krijgt dan Valentino. Dat team heeft de prioriteit. Valentino weet dat en weet dat het zo werkt. Hij krijgt dan de nieuwe spullen zo snel mogelijk daarna.” Door het contracteren van Rossi lijkt Petronas SRT te breken met haar filosofie om jonge rijders op te leiden. “Het klopt dat Valentino niet in die strategie past”, gaf Jarvis toe. “Maar Valentino Rossi is Valentino Rossi en die kan heel wat brengen. Aanvankelijk was men bij Petronas ook enigszins bezorgd of hij nog competitief zou zijn. Die vraag hadden wij en Valentino ook. Maar dat werd al snel duidelijk.” Toch is de nieuwe overeenkomst slechts voor 2021. Jarvis:“Wij stel- den één jaar voor, Valentino wilde voor zijn motivatie weten of we door wilden gaan als hij nog snel genoeg was. We hebben nu afge- sproken dat we snel in 2021 samen gaan praten.”Het feit dat Yamaha’s overeenkomsten met Dorna en ook met het Petronas SRT na volgend jaar aflopen, was een tweede reden.“Ik verwacht echter zeker dat we na volgend jaar weer vijf jaar doorgaan met Dorna en medio 2021 gaan we ook praten met Petronas. Ik hoop dat we een nieuwe deal kunnen sluiten.” Dat laatste is echter nog niet vol­ ledig zeker. Volgens geruchten zou Rossi’s VR46 Academy in gesprek zijn met het Esponsorama Team om voor 2022 haar starts over te nemen. Er zijn nu al gesprekken gaande om Rossi’s halfbroer Luca Marini volgend jaar al op een Ducati van het Spaanse team te zetten.“Het is te vroeg om daar nu al wat over te zeggen”, ant- woordde Rossi op de vraag of hij dan als teammanager verder zou gaan.“Maar in 2022 is wel alles anders. Misschien hebben we de kans om als VR46 in de MotoGP te komen, maar onze organisatie werkt momenteel heel goed met onze Moto3- en Moto2-teams. Als we naar de MotoGP willen, moet er heel veel veranderen. Misschien gaan we dan in zee met Yamaha, we hebben al wel gesproken.” (Foto’s: MotoGP.com) PITSTOP SPORT

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3