MotoPlus 19 - 2020
92 MOTOPLUS SPORT ROSSI: ÉÉN JAAR PETRONAS – EN DAN? “Ik ben heel blij en trots”, aldus Rossi. “Ik wilde weten of ik nog competitief was. Ik had eerst gesprekken met Lin en Yamaha, daarna met Petronas. Ik denk dat het een goede move is na zo veel jaren in het fabrieksteam. In een normale situatie had ik Yamaha gevraagd om te wachten tot Mugello. Want vorig jaar voelde ik me vaak niet goed en ik was niet competitief genoeg. Als dat dit jaar weer zo was geweest, had ik beter thuis kunnen blijven. En op mijn leeftijd... Als de één na oudste rijder al zeven jaar jonger is dan jij... De MotoGP is anders dan een jaar of tien geleden, toen ik tien races in een seizoen kon winnen. Maar als je nog gemotiveerd bent, kan dat de doorslag geven om door te gaan.” Na vijftien seizoenen in het Yamaha-team – Rossi’s eerste ‘stint’met Yamaha liep van 2004 tot en met 2010, in 2013 keerde hij terug na twee moeizame jaren op Ducati – komt er echter een einde aan zijn status als fabrieks coureur. De 41-jarige Italiaan voelde dat al aan komen. “Lin belde me vroeg in het jaar dat hij naar Tavullia wilde komen om te praten. Ik dacht ‘die heeft slecht nieuws, gaat hij me ontslaan’. Maar het was verwacht, met Maverick (Viñales) in het team en het nieuws dat Fabio (Quartararo) zou komen. Ik heb hem gevraagd of er een In Barcelona werd na bijna een half jaar speculatie eindelijk de deal tussen Valentino Rossi en het Petronas Yamaha Sepang Racing Team bevestigd. Juridische bemoeienis van advocaten van Yamaha, Rossi en het team zorgden voor de slepende procedure. Yamaha Racing’s Managing Director Lin Jarvis en Rossi gaven tekst en uitleg. Franco Morbidelli, Fabio Quartararo en Valentino Rossi bezetten in Barcelona de eerste startrij. derde Yamaha zou zijn als ik door wilde gaan. Ik heb ’m een beetje onder druk gezet. Lin vond ook dat onze relatie heel speciaal is. Toen zijn we over dit project gaan praten.” Rossi neemt zijn crewchief David Muñoz, dataman Matteo Flam- mini en rider coach Idalio Gavira mee. Graag had hij zijn voltallige crew met nog drie monteurs mee verhuisd. “Ik heb gevochten om ze mee te krijgen. Met een paar werk ik al samen vanaf 2000. Maar in de positie waarin ik nu zit, kan niet alles perfect zijn. En ik snap het van Petronas. Het is jammer, maar het is niet anders.” Bij het Petronas SRT krijgt Rossi met niet allemaal voor hem onbe- kende mensen te maken. “Ik ken (teammanager Wilco) Zeelenberg die jaren in het fabrieksteam heeft gewerkt. Weliswaar met Jorge Lorenzo, maar ik ken hem heel goed. Met Stiggy (teamdirecteur Johan Stigefelt) heb ik in 1994 of 1995 nog samen geracet in het Europees kampioenschap. En Roger (Van der Borght, logistiek man) ken ik al uit mijn Honda-tijd. Ik maak me geen zorgen om het team.” In het Petronas SRT wordt hij de teamgenoot van zijn VR46 Academy-pupil Franco Morbidelli. “Vijf jaar geleden zou ik gedacht hebben dat dat onmogelijk was. Ik dacht dat ik allang gestopt zou zijn.” Jarvis legde uit dat het nieuwe contract veel voeten in de aarde had gehad. Eerdere onderhan- delingen waren snel rond, deze nieuwe deal was veel complexer door de betrokkenheid van vele advocaten en andere sponsors. “Maar het zou niet correct zijn geweest als Valentino na zo’n jaar als dit met de corona-perikelen was gestopt”, vond Jarvis. “Vale is nog steeds competitief en hij is één van ons. We hebben nu met zijn ervaring en de jonge Mave- rick, Fabio en Franco vier gewel- dige rijders.” Rossi houdt in 2021 de beschik- king over Yamaha-fabrieksmate riaal, maar heeft niet dezelfde status als de fabrieksrijders Viñales en zijn vervanger Quartararo. “Bij de eerste Grand Prix heeft Valen- tino exact hetzelfde materiaal als
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3