MotoPlus 19 - 2020

SPORT GRANDS PRIX VAN EMILIA ROMAGNA EN CATALONIË 90 MOTOPLUS SPORT voor het einde zei de band ‘ciao’”, aldus de KTM-rijder. “Ik weet dat de Yamaha’s op hun zwakst zijn als ze hun bochtensnelheid niet kunnen gebruiken. Dus ik remde laat, was langzaam in de bochten en gebruikte daarna de power van de KTM. Ik wilde Fabio’s inhalen zo lang mogelijk uitstellen. Maar als je hier in de eerste race tiende wordt op 12 seconden en nu door de penalty voor Fabio derde op 4,5 seconden achter Maverick, besef je hoe shocking dit resultaat was. Dit hadden we nodig.” Met Andrea Dovizioso, Fabio Quartararo, Maverick Viñales en Joan Mir binnen vier punten aan de kop van het klassement, ver- volgden de MotoGP-coureurs een week later hun seizoen in Barce­ lona. Onder lastige omstandighe- den. Want omdat Michelin al lang vóór het seizoen moest beslissen Na vijf wedstrijden zonder podium won de 21-jarige Fransman weer eens – op het circuit waar hij in 2018 als Moto2-rijder zijn eerste Grand Prix won. (Foto: SRT) Eindelijk lukte het Maverick Viñales in Misano om weer eens te winnen. Hij was er blij mee. (Foto: MotoGP.com) Omdat voor hem Danilo Petrucci bijna onderuit gaat, schrikt Johann Zarco en remt te hard. Hij glijdt onderuit en neemt Andrea Dovizioso mee in de tweede bocht in Barcelona. op teamgenoot Morbidelli. Toen die in de negende van 24 ronden een fout maakte, sloeg Quartararo toe. Ook Rossi glipte langs maatje Morbidelli en hield de aansluiting met Quartararo – tot zijn crash. De Suzuki-rijders Joan Mir en Alex Rins, achtste en dertiende op de grid, waren levensgevaarlijk in de slotfase. Twee ronden voor het einde duwden zij Morbidelli van het podium. Voor het eerst sinds de Grand Prix van Misano in 2007 finishten twee Suzuki’s in de top 3. De Pramac Ducati-mannen Miller en Pecco Bagnaia en Takaaki Nakagami finishten binnen een seconde van de teleurgestelde Morbidelli. Zevende man Naka­ gami had een achterstand van slechts 3,7 seconden op winnaar Quartararo. Op het podium kon deze zijn tranen niet bedwingen na zijn derde racezege van 2020. “Dit was het mooiste moment in mijn leven”, meende de Petronas Yamaha SRT-rijder zelfs. “In Jerez werden mijn overwinningen min of meer verwacht en als je daarna vijf races niks hebt... (Quartararo scoorde slechts 33 punten in de vijf races na zijn tweede overwin- ning, red.). Op het podium dacht ik aan mijn familie.” Quartararo vertelde dat zijn pace in de openingsfase ‘te goed was om de banden heel te hou- den’. “Franco en Vale waren erg snel. Ik had verwacht dat de pace in het begin wat lager zou zijn, want we wisten dat aan het eind over haar bandenaanbod, bleek dat de banden die voor een Cata- laanse Grand Prix in juni waren bestemd, ruim drie maanden later niet optimaal presteerden. Gedurende het weekend werden negentien crashes genoteerd in de MotoGP-klasse, waarvan vijf in de race. Tot die crashers behoor- den Andrea Dovizioso en Valen- tino Rossi. Dovizioso dook vanaf een dramatische zeventiende startplaats de tweede bocht in, waarin hij ten val werd gebracht door de vallende Johann Zarco. Heel wrang was dat Zarco schrok van een bijna-crash van Dovizio- so’s teamgenoot Danilo Petrucci. “Crashen in de tweede bocht is moeilijk te slikken”, somberde Dovi na zijn eerste nulscore van het jaar. Minstens zo pijnlijk was Rossi’s crash in dezelfde bocht, vijftien ronden later. De Italiaan reed tot op dat moment een foutloze race – met nog per- spectief, minder dan 0,8 seconde achter de leidende Fabio Quartararo. “Ik zat op de limiet, ik wilde Fabio niet laten ontsnappen. De linkerkant van de band is hier altijd kritisch, en nu zeker met deze lage asfalttempe- raturen. Ik verloor de voorkant”, treurde Rossi. Nadat hij naast polesitter Franco Morbidelli en Fabio Quartararo voor het eerst sinds de Britse GP van vorig jaar weer eens vanaf de eerste rij was vertrokken, leek een podium in zijn 350e MotoGP-start geen utopie. “Ik had mee kunnen doen voor de overwinning. Zeker voor het podium”, treurde Rossi. Meer rijders treurden: Pol Espargaro ver- loor halverwege de achtste plaats na een crash, merkgenoot Oliveira ging zes ronden later onderuit. Voor het eerst dit seizoen finishte geen enkele KTM in de top 10; Brad Binder was met een elfde positie de beste KTM-rijder. De Grand Prix van Catalonië was echter de race van Fabio Quar- tararo, die voor alweer de vierde teamzege zorgde. Morbidelli was de snelste starter, vóór Rossi en Quartararo en Jack Miller. Na zes ronden passeerde Quartararo Rossi en zette de achtervolging in

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3