MotoPlus 19 - 2020

RONALD ZONDERVAN EN ZIJN KAWASAKI Z900 MIJN TROTS MIJN TROTS MOTOPLUS 85 hebben liggen. Dus vraag ik verder: ‘En de rest van het blok dan?’ Cilinders had ’ie ook nog wel, en het onderblok, de wielen, carburateurs. Uiteindelijk heb ik zo’n beetje de hele motor teruggekocht in potjes en pannetjes. Dat was op 10 maart 2018 en pas in maart van dit jaar was ’ie helemaal klaar. Alles was stuk of ver­ sleten en ik wilde het wel echt helemaal goed hebben. Zo is onder meer het blok van binnen en buiten ultrasoon gereinigd, het frame gepoedercoat en zijn ik weet niet hoeveel onderdelen opnieuw verchroomd. Maar nu is ’ie ook helemaal origineel zoals ik ’m destijds heb gekocht. Zelfs het spuitwerk. De dealer had ’m destijds laten voorzien van een custom paintjob en de spuiter met de eigenaar van mijn Z900 en die bleek er nog steeds op te rijden. De motor was echter compleet verbouwd. Hij was gespoten in race­ kleuren, er was een Yamaha-blok ingebouwd en mijn eerste gedachte was: ‘Mijn hemel, wat is er met mijn motor gebeurd?’ Ik was eigenlijk een soort van gepikeerd. De man had de motor al heel lang en wilde ’m ook niet verkopen, dus heb ik ’m gezegd dat als dat wel ooit het geval was, dat ik ’m dan graag wilde hebben. Twee jaar geleden was het zover, het blok was kapot gelopen en de Z900 mocht weg. Heb ik voor de vorm nog gevraagd of hij niet toevallig nog wat onderdelen had liggen, want onder meer dat Yamaha-blok hoefde ik toch niet. Bleek ’ie nog wel een krukas te De Z900 is weer hele­ maal zoals ’ie in 1977 de showroom verliet, met uitzondering van Ronald’s initialen die in de buddy zijn geborduurd. die dat toen heeft gedaan, heeft ’m ook nu weer gespoten. Er is eigenlijk maar één detail anders dan toen ik ’m in 1977 kocht, in de ophoging van het zadel zijn nu mijn initialen geborduurd. Dat maakt ’m nóg meer van mezelf!” n Wel en toch ook weer niet origineel: de des­ tijds nieuwe Z900 kreeg nog voor zijn eerste koper een ander jasje van de dealer. Dit jasje...

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3