MotoPlus 19 - 2020

PRODUCTTEST 17 SETS MOTORONDERGOED 78 MOTOPLUS PRODUC T TEST Leverancier: Richa, www.richa.eu ; Prijzen: € 69,- (shirt); € 59,- (broek); Maten: S t/m 6XL (unisex); Kleur: blauw; Materialen: shirt: 77% polypropyleen, 15% polyamide, 5% elastan, 3% koolstofvezels; broek: 85% polypropyleen, 5% elastan, 5% polyamide, 5% koolstofvezels; Productieland: Italië; Toepassing: zomer; Extra kenmerken: parfumering; Wassen bij: 40 °C extreem licht en daardoor amper merkbaar, veel bewegingsvrijheid, past zich goed aan je lichaam aan, zeer luchtig, goede verkoeling en goed vochttransport, droogt zeer snel de parfumering is een kwestie van smaak, aantrekken gaat als bij panty’s door de zeer dunne stof, kraag ietwat krap, materiaal zeer kwetsbaar Conclusie: de parfumering doet het Richa-ondergoed samen met de Six2 een beetje afwijken van de concurrentie; het blijft wennen. Wat daarentegen meteen weet te overtuigen is het lichte en zeer luchtige draagcomfort. In totaliteit zit hij in het goede middenveld. Leverancier: Hoco Parts, www.hocoparts.nl ; Prijzen: € 49,90 (shirt); € 49,90 (broek); Maten: S t/m L (dames), S/M t/m 2XL/3XL (heren); Kleuren: zwart, roze; Materialen: 30% Coolmax, 61% polyamide, 9% elastan; Productieland: China; Toepassing: all-weather; Extra kenmerken: geen; Wassen bij: 40 °C aangenaam materiaal, hoge kraag die niet stoort, goede pasvorm, goede ver­ koeling en goed vochttransport, nette afwerking, dames- en herenmaten, in ver­ schillende kleuren leverbaar beperkte rekbaarheid, stilstaand ietwat zweterig door gebrek aan perforatie, shirt ietwat kort Conclusie: Rukka behaalt met Max en Mona de tweede plaats, slechts enkele punten verwijderd van de zege. De in dames- en herenversie verkrijgbare set weet te overtuigen door ‘coolness’ en draagcomfort, evenals door details zoals de hoge, mooi aansluitende kraag. Richa Summer Rukka Max/Mona Oordeel: goed Oordeel: zeer goed Zoals altijd beperken we ons in de beoordeling niet louter tot het meest voor de hand liggende (de kern-functionaliteit voor ondergoed als dit), maar kiezen we een winnaar op grond van het totaalpakket. In de eerste van vier beoordelingscategorieën (‘draagcomfort’) hebben we naar vier aspecten gekeken: het aan- en uittrekken, gevoel op de huid, druk- of schuurplekken en de bewegingsvrijheid. Dat geeft samen maximaal 30 punten. Daarbij telt naast de eerste indruk en de ‘droge pasproef’ natuurlijk vooral het gevoel onder een textielpak tijdens het rijden. De tweede categorie is ‘pasvorm’. Aangezien elk lichaam anders gevormd is, kijken we hier vooral naar de verhoudingen in onderlinge vergelijking: welke taille is erg krap, hoe is de maatvoering, zit het shirt te los, is de kraag te nauw, enzovoorts. Broek en shirt kunnen hier elk maximaal 10 punten scoren. Spannend wordt het vervolgens in de categorie ‘functionaliteit’: er zijn 15 punten te verdienen voor een opti­ male klimaatregulering tijdens het rijden, getest bij een zonnige rit met enkele schaduwrijke passages en een buitentemperatuur van 27 gra­ den, in een luchtig textiel-zomerpak. Voor de droogtijd na het wassen zijn maximaal 5 punten te scoren, nog 5 voor het makkelijk aantrekken van je motorpak en nog eens 5 voor het extra aspect ‘compressie’. Een strakke zit verbetert de doorbloeding van spieren en gaat vermoeiing ZO TESTENWE Het ondergoed moest ook meermaals gewassen en opgehangen worden. Voor een goed overzicht werd zoals altijd de vergadertafel onder een laag kleding bedekt. Het is nauwelijks nog te tellen hoe vaak we elk van de 17 sets in onze handen en om ons lijf hebben gehad. Maar dat is de enige manier: voelen, aantrekken, vergelijken, rijden, wassen, weer rijden, vergelijken – en aan het eind van de rit ontstaat er dan een tabel met cijfers. En een berg vuile was.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3